Bijna alles wordt duurder: deze producten vormen de uitzondering
Als je op je bonnetje kijkt, is het deprimerend hoe duur alles is geworden. De inflatie lijkt bijna alles bereikt te hebben. Op een paar producten na: tafel- en toiletlinnen bijvoorbeeld. Dat is goedkoper geworden. Die paar producten die niet in prijs zijn gestegen staan hieronder op een rijtje.
Het CBS houdt de prijzen van honderden producten en productgroepen maandelijks in de gaten. 26 categorieën werden een klein beetje goedkoper.
11 procent goedkoper
Muziekliefhebbers hebben geluk. Koptelefoons zijn enorm populair op het moment. Naast dat het een fashionaccessoire is geworden, is het ook gewoon erg praktisch. Vooral de duurdere noisecancelling-versies zijn gewild. Hierdoor is het aanbod en dus de concurrentie flink gestegen. Fabrikanten brengen ook steeds goedkopere varianten op de markt. Daardoor kan de prijsverlaging ten opzichte van vorig jaar oplopen tot wel 11 procent. Dat is ook meteen de hoogste daling van dit lijstje.
Betaalbaar liefdesleven
Voor mensen die van de liefde houden is er een positieve ontwikkeling. Zo blijkt dat condooms en ‘andere mechanische voorbehoedsmiddelen’ (zoals spiraaltjes) gemiddeld 3,2 procent goedkoper werden. Als je twijfelt of die producten goed hebben gewerkt, dan kan je ook voor 3,2 procent goedkoper een zwangerschapstest halen. Handig is ook dat beddengoed gemiddeld ietsje minder duur werd: namelijk 1,3 procent.
Een huisconcert van Ali B
— Rob Goossens (@GoosR) September 15, 2022
Producten van papier werden 5,1 procent goedkoper ten opzichte van maart 2021. Gordijnen, ook goed voor de nodige privacy, gingen voor 1,1 procent minder over de toonbank.
Services in prijs verlaagd
Niet alleen producten, maar ook diensten zijn minder duur. Zo zijn mobiele telefoondiensten aanzienlijk goedkoper, namelijk zo’n 6,6 procent. Ook deze daling valt terug te leiden naar concurrentie onder aanbieders. KPN klaagde daar al eerder over in zijn jaarverslag. Jij als klant profiteert daar dus van.
Ook autoverzekeringen daalden met 8 procent in prijs. Dat is een flinke verandering ten opzichte van de jaren hiervoor: toen stegen de premies aanzienlijk. Dat kan te maken hebben met corona. Mensen hebben afgelopen jaren minder gereden omdat ze thuis werkten en dus minder kans gehad op schade hadden. Daardoor hoefden de premies niet omhoog. Daarnaast hebben automobilisten in die tijd meer schadevrije jaren opgebouwd dan in normale jaren, wat dus weer voor korting op de premies zorgt.
Wat betekenen de nieuwe beperkingen van Schiphol voor reizigers?