Nationale Complimentendag: ‘Compliment uitdelen is erg handig voor je carrière’
Jij weet echt het beste uit iedereen naar boven te halen! Of: zonder jou is het hier een stuk minder gezellig. Geef jij weleens zo’n compliment? Vandaag is dé dag om daar een gewoonte van te gaan maken, want het is vandaag Nationale Complimentendag! En een compliment geven is erg handig voor je carrière.
Werkgevers overschatten massaal de hoeveelheid complimenten die zij aan hun werknemers geven. 69 procent van de werkgevers geeft namelijk aan recent nog een compliment te hebben gegeven, maar dit wordt door slechts 28 procent van de werknemers bevestigd. En dat terwijl complimenten gewaardeerd worden door medewerkers. Dat blijkt uit een panelonderzoek dat Tempo-Team in aanloop naar Nationale Complimentendag heeft uitgevoerd.
Complimenten-boost
De zelfoverschatting van werkgevers botst met het positieve effect dat complimenten hebben op werkplezier. In totaal geeft iets meer dan de helft van de werknemers aan dat door het ontvangen van complimenten ze beter hun best doen op het werk. En maar liefst 70 procent ervaart meer werkplezier door het ontvangen van een compliment. Het heeft dus wel degelijk zin om als werkgever regelmatig een compliment uit te delen. Ongeveer een derde van de ondervraagden vindt dat hun werkgevers echter te weinig complimenten geven.
Complimenten hebben een gigantisch effect op de werkvloer. Dat zegt ook arbeidspsycholoog Tosca Gort: „Het is één van de meest onderschatte leidinggevende tools die je kan inzetten. Mensen die bijvoorbeeld een hogere positie willen gaan bekleden, kunnen zich bekwamen in het geven van complimenten. Want wat je eigenlijk doet wanneer je een compliment geeft, is je positioneren in de hiërarchie. Dan zeg je eigenlijk: ‘Ik zeg dat je iets goed hebt gedaan, dus ik sta eigenlijk een beetje boven je’.” Het is dus ook nog eens heel erg handig voor je carrière om vaker complimenten uit te delen, zegt Gort.
‘Soms is een compliment meer waard dan een bonus’
Complimenten uitdelen is goed voor de cultuur op de werkvloer, vervolgt de arbeidspsycholoog. „Want hoe vervelender de werkcultuur is, hoe meer salaris mensen willen hebben om te compenseren hoe naar ze zich voelen. Dus op het moment dat mensen zich goed voelen op hun werk, is dat goed voor alles in het bedrijf: de productiviteit, de sfeer onderling en de openheid.”
Maar als je ongepaste of ongemeende complimenten geeft, kan het averechts werken. „Een ongemeend compliment geven komt niet binnen bij mensen, en mensen voelen aan dat het ongemeend is.” Geef dus alleen een compliment als je het écht meent. „Laat het anders zitten, want dan heeft het geen zin.”
„En je hoeft niet gelijk al je waardering in één keer op werknemers af te gooien”, vervolgt Gort. „Maar je moet je vooral niet inhouden op positiviteit. Zodra je vindt dat iemand iets goeds heeft gedaan, moet je tijd maken om dat duidelijk te maken aan die persoon. Soms is een compliment meer waard dan een bonus.”
Trots en zelfvertrouwen
De recordkrapte op de arbeidsmarkt doet een fors beroep op organisaties en bedrijven om aantrekkelijk te zijn (en blijven) als werkgever. Nu er banen in overvloed zijn, zijn werkzoekenden kieskeuriger dan ooit. Werkplezier is, naast salaris natuurlijk, volgens het onderzoek van Tempo-Team een belangrijk criterium voor de aantrekkelijkheid van werkgevers. Een compliment van een leidinggevende geeft hierbij een gevoel van trots en geeft een opzwieper aan het zelfvertrouwen. Die twee factoren dragen bij aan dat werkplezier.
Er zouden meer complimenten gegeven moeten worden op de werkvloer, beaamt Werner Klaassen, algemeen directeur van Tempo-Team. „Dat moet gedaan worden voor trots en binding van de medewerker. Wat wij bij Tempo-Team zowel intern doen maar met name willen dat extern ook gedaan gaat worden, is meer aandacht besteden aan werkplezier. Vanuit de overtuiging dat werkplezier, zeker in een schaarse arbeidsmarkt, leidt tot meer trotse medewerkers die langer bij jou blijven werken. Als uitzendbureau vinden wij het ook belangrijk dat medewerkers werkplezier ervaren op de plekken waar zij werken. Complimenten dragen bij aan dat werkplezier, want die geven een gevoel van eigenwaarde en trots.”
Expliciet complimenteren
In het onderzoek zit een verschil tussen wat werkgevers denken over hoeveel complimenten zij geven en wat werknemers hierin ervaren. „Heel vaak wordt er in bedrijven gezegd ‘als je niks hoort, gaat het goed’. Dat hoor ik vaak, ook over onze dienstverlening”, zegt Klaassen. „Als een werkgever dat zegt, bedoelt-ie misschien impliciet dat hij tevreden is.” Als een soort verkapt compliment: „Terwijl je niet expliciet een compliment hebt gemaakt. Maak je complimenten dus expliciet.”
Maar moet er ook aandacht komen voor werkgevers die waardering moeten krijgen? Klaassen: „Wij hebben de overtuiging dat als je als werkgever goed te boek staat, dat zij uiteindelijk van hun werknemers óók complimenten krijgen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk twee kanten op. Maar ik heb wel de overtuiging dat het bij de werkgever begint.”
Iedere vergadering een compliment
Klaassen zegt zelf al druk in de weer te zijn met het uitdelen van complimenten: „Wat je intern predikt, moet ook daarbuiten zichtbaar zijn. Als wij een overleg een hebben, houden we altijd een ‘check-in’ en een ‘check-out’. Bij dat eerste vragen we hoe het gaat, en bij het tweede spreken we een compliment uit. Dat zit in onze structuur, en dat is de manier waarop wij vergaderen.”
Dat stuurt in ieder geval het complimenteren, maar Klaassen is zelf ook actief aan de slag met het uitdelen van complimenten: „Ik probeer op gezette tijden in mijn agenda stil te staan bij wat goed gaat. Dan bel de persoon in kwestie op, en spreek ik mijn waardering uit.” In de zogenoemde check-outs krijgt Klaassen zelf ook wel eens een compliment. „En dat maakt mij net zo blij als ieder ander mens.”
De Terug Naar Kantoor-gids: van sociale onhandigheid tot omgaan met prikkels