De 10 meest waardevolle merken in 2021 (plus de snelste groeiers)
Visual Capitalist heeft de top 100 meest waardevolle merken van 2021 onthuld. Hoewel veel bedrijven de effecten van corona hebben gevoeld, zijn er ook merken die juist zijn gegroeid. Niet geheel verrassend hebben tech-bedrijven de overhand in deze lijst. Het meest waardevolle bedrijf staat al drie jaar op nummer 1.
Maar we kijken niet alleen naar de meest waardevolle bedrijven, ook naar de snelste groeiers. Daar zitten namelijk namen bij die we nog niet kennen en die we maar beter in de gaten kunnen houden.
De 10 meest waardevolle bedrijven 2021
De totale merkwaarde van de top 100-merken groeide met 42 procent en komt neer op maar liefst 7 biljoen euro. Dat is een zeven met twaalf nullen.
Amazon – 591 miljard euro
Apple – 528,8 miljard euro
Google – 395,8 miljard euro
Microsoft – 354,5 miljard euro
Tencent (grootste Chinese techbedrijf, onder meer eigenaar van WeChat) – 208 miljard euro
Facebook – 196 miljard euro
Alibaba – 170 miljard
Visa – 165,3 miljard euro
McDonald’s – 133,8 miljard euro
Mastercard – 97,5 miljard euro
Behalve misschien nummer vijf, zijn er niet veel verrassingen in deze lijst te vinden. De lijst met snelste groeiers is wellicht interessanter.
Snelst groeiende merken in 2021
In deze lijst staan een aantal verrassende nieuwkomers.
Tesla
Tesla’s zijn inmiddels niet meer uit het straatbeeld weg te denken en de eigenzinnige Elon Musk komt elke dag wel in het nieuws (dat hij bij de allerrijkste mensen op aarde hoort bijvoorbeeld). Deze snelle groeier heeft dan ook geen uitleg nodig. Tesla groeide met 275 procent dit jaar.
TikTok
Op nummer twee in de lijst snelst groeiende merken is de app TikTok te vinden. Deze groei is ook te zien aan het aantal gebruikers. In januari 2020 waren er 281.000 Nederlanders die de app dagelijks gebruikten, in januari 2021 al 836.000. Het merk groeide met 158 procent.
Pinduoduo
Pinduoduo verkoopt online spullen. Van kleding tot electronica en zelfs eten, eigenlijk alles wat je je maar kunt bedenken. Het e-commerce-platform onderscheidt zich door deals aan te bieden voor mensen die in groepen kopen. Het is vooral in China populair. Pinduoduo groeide met 131 procent ten opzichte van vorig jaar.
Meituan
Je kunt Meituan een beetje vergelijken met Thuisbezorgd. We hebben her hier over het grootste maaltijdbezorgplatform van China. Met een groei van 119 procent scoort het bedrijf plek vier op deze lijst.
Moutai
Moutai is een uiterst exclusieve Chinese likeur, die volgens sommigen smaakt naar benzine. De likeur wordt van sorgo gemaakt en bevat 53 procent alcohol. In Nederland vind je deze likeur niet snel. In New York kost één flesje van 375 milliliter 220 dollar in een luxe Chinees restaurant. Het merk groeide met 103 procent ten opzichte van vorig jaar.
Facebook mag dan bij de meest waardevolle merken horen, Instagram bekleedt plek vijf op de lijst met snelste groeiers. De social media-app groeide met 100 procent in 2021.
Uniqlo
Uniqlo is een Japans kledingmerk dat bekendstaat om zijn basics van hoge kwaliteit. Of zoals de keten het zelf noemt: bouwstenen voor iedere outfit. Uniqlo staat voor innovatie, techniek, eenvoud en duurzaamheid en dat leverde ze 88 procent groei op ten opzichte van vorig jaar. Een belangrijke rol daarin speelt Roger Federer, het gezicht van het Japanse merk.
Lululemon
Lululemon verkoopt stijlvolle en modieuze sportkleding van hoge kwaliteit. Het Canadese bedrijf doet het goed met een groei van 85 procent in 2021.
Chipotle
Chipotle is een fastfoodbedrijf, maar dan anders. Het Mexicaanse eten wordt namelijk gemaakt van verse en biologische ingrediënten. Duurzaam fastfood, dus. Het bedrijf groeide met 82 procent.
JD Sports
Deze retailer van sneakers en sportkleding is je vast niet onbekend, want de winkel is tegenwoordig ook in het Nederlandse straatbeeld te vinden. Het Britse bedrijf groeide met 75 procent in 2021.
Benieuwd naar de complete top 100 meest waardevolle merken? Check dan de site van Visual Capitalist.
Sparen met kleine bedragen: 5 tips om ongemerkt rijker te worden