Roos Ravensbergen
Roos Ravensbergen Geld & Carrière 4 feb 2021
Leestijd: 3 minuten

Thuiswerken maakt ons minder gelukkig en verbonden met collega’s

Veel mensen in Nederland werken al bijna een jaar alleen maar thuis. Ja, sinds maart 2020 is corona in ons land, en al gauw moest iedereen die dat kon thuiswerken. Nou zijn er ook genoeg mensen die wél op locatie moeten werken, zoals bouwvakkers, caissières of doktoren, maar de mensen die wel thuiswerken, zijn minder gelukkig.

Sinds de tweede golf is de verbinding met collega’s en het werkgeluk van thuiswerkers gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van Moneypenny, Business Universiteit Nyenrode en de Open Universiteit bij organisaties die veel thuiswerken tijdens de coronacrisis.

Afgelopen zomer deden zij een soortgelijk onderzoek. Toen noemden twee op de drie respondenten dat ze face-to-face en informeel contact met collega’s missen. Sinds de tweede golf is dat aantal gegroeid tot meer dan drie op de vier. Ook ervaren de thuiswerkers minder werkvreugde.

Zo gaan ze minder op in hun werk, missen ze inhoudelijke en sociale diepgang en zijn ze over het algemeen minder gelukkig tijdens hun werk. 21 procent geeft bijvoorbeeld aan zich slechts af en toe opgewekt te voelen in hun werk. Dat is ruim een kwart meer dan de 16 procent uit de eerste onderzoeksronde.

Sociale interactie

Diepere verbinding lijkt onder druk te staan binnen teams in de deelnemende organisaties. Zo geeft 41 procent van de respondenten aan dat ze de emotionele ondersteuning van collega’s missen. In de zomer was dat slechts 25 procent. Nu voelen meer mensen zich ook geïsoleerd: van 15 naar 22 procent. Volgens professor Pascale Peters van Nyenrode zou het gebrek aan verbinding een verklaring kunnen zijn voor het dalende werkgeluk. „Sociale interactie draagt bij aan werkplezier. Als mensen zich minder verbonden voelen met elkaar kan dat impact hebben op de beleving van werk.”

Hoeveel uren we dagelijks digitaal communiceren is verder gestegen. Ook zijn er nu meer mensen die als grootverbruiker van digitale communicatiemiddelen gelden. Zij brengen dus een groot deel van de dag door terwijl ze bezig zijn met laptop of telefoon.

Op dit moment communiceert 32 procent van de respondenten gemiddeld vijf uur of meer per dag online; in de zomer was dat 21 procent. Ondanks deze toename, ervaren velen ook een dalende behoefte om deel te nemen aan online activiteiten als dat niet noodzakelijk is. „Dit kan een vicieuze cirkel veroorzaken: mensen sluiten zich zo af van sociale online contacten waardoor de verbinding met collega’s nog meer verwaterd en het werkgeluk verder daalt”, zegt Susan Smulders, partner en thuiswerkexpert bij Moneypenny.

Bewegen, veranderen van houding en balans zoeken bij thuiswerken

Gelukkig kunnen werkgevers hier een rol in hebben. Bij het verbeteren van het werkgeluk van hun werknemers, dan. Want wie weet wordt thuiswerken in de toekomst wel de norm.

Susan Smulders: „Veel bedrijven zijn de voorlopige balans aan het opmaken en buigen zich over de vraag of en hoe thuiswerken in de toekomst een rol blijft innemen. Zolang de status quo thuiswerken is, is het aan te raden om ook aandacht te hebben voor gezónd thuiswerken.”

Volgens Smulders betekent dat dat je voldoende moet bewegen, regelmatig moet wisselen van werkhouding en werkplek en dat je een goede balans moet hebben tussen werk en privé. „Zeer belangrijk is ook een mentale belasting die niet de pan uitrijst. Werkgevers kunnen hier een aanjagende rol in innemen door sociale contacten tussen medewerkers te stimuleren, door werknemers professioneel te (laten) adviseren en op zoek te gaan oplossingen als de mentale klachten van individuele werknemers aanhouden.”

Zo kun je meer gaan verdienen als je geen manager wil worden

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.