Vijf uitdagingen van het thuiswerken en hoe je ze aanpakt
Thuiswerken brengt een hoop voordelen met zich mee. Van het feit dat we geen reistijd meer hebben en zo meer tijd voor onze hobby’s tot de comfortabele kleding. En eerlijk is eerlijk: die lawaaierige kantoortuin was ook niet alles.
De meeste Nederlanders willen dan ook na corona (in mindere mate) blijven thuiswerken, maar dat betekent niet dat deze vorm van werken helemaal geen uitdagingen met zich meebrengt.
Zo bestaat bijvoorbeeld de kans dat je je eenzaam gaat voelen, dat je het moeilijk vindt om de balans tussen werk en privé te vinden of vind je het lastig om met afleidingen om te gaan. Hoe ga je om met dit soort uitdagingen? We beschrijven de meest voorkomende én hun oplossingen.
Uitdaging 1: gesloopt zijn door videomeetings
Door het thuiswerken zijn we vooral aangewezen op Zoom, Teams en andere videobel-platforms om nog te kunnen vergaderen met collega’s. Hoewel ‘vroeger’ een dag vol vergaderingen ook niet echt goed was voor je energieniveau, lijken deze online meetings nog vermoeiender. Dat komt onder andere omdat we veel non-verbale communicatie missen en omdat het best ongemakkelijk kan zijn – wie pakt bijvoorbeeld de leiding? Tel daarbij op dat je de hele tijd naar je eigen gezicht moet kijken.
De oplossing?
Denk na of elke videomeeting wel nodig is. Zou je een 1-op-1 ook gewoon aan de telefoon kunnen doen? Of is er een vergadering waar je niet per se bij hoeft te zijn? Of die eigenlijk ook een e-mail zouden kunnen zijn? Probeer zoveel mogelijk weg te stappen van het scherm en overleg dit ook met je leidinggevende. Zorg dat je tussen de meetings door ook even een pauze neemt van het scherm.
Uitdaging 2: de druk om te presteren tijdens thuiswerken
Hoewel er ook een groep is die tijdens het thuiswerken afleidingen niet kan weerstaan, bestaat het tegenovergestelde ook. Mensen die amper pauze nemen, hun brood opeten achter hun computer en zich al schuldig voelen als ze één minuut uit het raam staren.
De oplossing?
Je voelt ‘m al aankomen: neem meer pauzes. Maak je je zorgen dat je thuis niet productief genoeg bent? Pauzes nemen is niet alleen beter voor je gemoedstoestand, maar uit onderzoek blijkt ook voor je productiviteit. Na een korte pauze waarin je even de benen strekt of je aandacht op iets anders focust dan je werk, kom je weer vol energie en misschien zelfs met nieuwe inzichten terug.
Uitdaging 3: te veel afleidingen tijdens thuiswerken
We zeiden het net al: er is juist ook een groep die te veel wordt afgeleid thuis. Misschien omdat je kinderen thuis zijn als jij moet werken, misschien omdat je collega’s maar blijven Slacken of misschien vind je het door Netflix en de was die nog gedaan moet worden, moeilijk om te focussen op je werk.
De oplossing?
Dwing jezelf om te focussen door handig gebruik te maken van productiviteit-hacks, zoals de Pomodoro-techniek. Deze techniek is eind jaren 80 ontwikkeld en is misschien wel de meest bekende productiviteitsmethode ter wereld. Hierbij zet je een timer van 25 minuten en werk je zonder afleidingen aan een taak. Zet je telefoon en mail ook uit voor deze 25 minuten. Als de wekker gaat, is het tijd voor een pauze van vijf minuten. Na vier rondes is het de bedoeling dat je een langere pauze van dertig minuten houdt. Deze methode helpt je dus niet alleen met gefocust werken, maar ook met pauzes nemen!
Uitdaging 4: eenzaamheid bij thuiswerken
Uit de Werknemersvertrouwen Index van LinkedIn blijkt dat maar liefst 40 procent van de ondervraagde Nederlanders zich zorgen maakt over sociale isolatie en eenzaamheid nu we zoveel thuiswerken.
De oplossing?
Je kunt de eenzaamheid aanpakken door meer (online) tijd door te brengen met familie en vrienden. Bel bijvoorbeeld je moeder of een goede vriend(in) als je in je pauze een blokje om gaat. Maar je kunt ook je collega’s meer online opzoeken om de team spirit levend te houden. Wat dacht je van een online vrijmibo, samen lunchen via een video call of een online escape room?
Er bestaan ook tools die het geluid van een kantoortuin nabootsen, om het gevoel van eenzaamheid tegen te gaan.
Uitdaging 5: de balans tussen werk en privé vinden
Nu we werken, relaxen, socializen en soms zelfs sporten tussen dezelfde vier muren, is de scheidslijn tussen werk en privé wel heel dun. Het is wel heel gemakkelijk om meteen als je opstaat je mail te checken of nog even ‘s avonds die taak op te pakken.
De oplossing?
Heb je moeite om die balans tussen werk en privé te vinden? Houd je dan aan een strikte routine. Ga ‘s ochtends voor je aan het werk gaat even wandelen of sporten, eet op ongeveer dezelfde tijden ontbijt, lunch en avondeten en sta ongeveer op dezelfde tijd op. Ook een plek die geheel gewijd is aan werken helpt je die balans te vinden. Kijk of je een klein bureau ergens kwijt kunt, of zorg er in ieder geval dat je werkspullen aan het einde van de werkdag uit het zicht verdwijnen.