Thuiswerken is snel ingeburgerd, maar sociale isolatie op de loer
De meerderheid van kantoorwerkers die sinds maart grotendeels vanuit huis werken, hebben zich het thuiswerken volledig eigen gemaakt. Een keerzijde is er echter ook: het ontbreken van sociaal contact.
Digitale manieren van communiceren zijn in een hele korte tijd door al dat thuiswerken gemeengoed geworden. Ze functioneren goed voor snelle en gemakkelijke communicatie met collega’s, klanten en andere relaties. Ruim de helft van de thuiswerkers vindt het nu net zo gemakkelijk om online te overleggen als op kantoor face-to-face.
De glazenwasser zorgt voor welkome ‘afleiding’ tijdens onze teammeeting #thuiswerkhumor pic.twitter.com/hzMM1WDQEV
— Moneypenny (@moneypennybv) September 7, 2020
Dat blijkt uit onderzoek van Moneypenny, het bedrijf dat zich in het jaar 2000 opwierp als virtuele assistent, of ‘secretaresse op afstand’ zo je wilt. Die secretaresse is met het fenomeen thuiswerken vast niet onbekend. Het bedrijf verrichtte het onderzoek over de beleving van thuiswerken in tijden van corona samen met Prof. dr. Pascale Peters van Nyenrode Business Universiteit en onderzoeker Martine Coun van de Open Universiteit. De uitkomsten zijn vandaag naar buiten gebracht.
3 uur en 22 minuten per dag online overleg
Ruim een kwart van de respondenten ervaart zelfs nauwelijks verschil in de beleving tussen online en fysieke communicatie (tegenover dat percentage kun je de andere drie kwart natuurlijk zetten).
https://twitter.com/Rinske/status/1304818651628011521
Sinds maart werken de deelnemers aan het onderzoek 80 procent van hun uren vanuit huis. Werkten de respondenten voor de coronacrisis gemiddeld 11 uur per week thuis, momenteel is dat ruim 30 uur. In heel korte tijd heeft er een grote verschuiving plaatsgevonden in de manieren van samenwerken en communiceren. Niet alleen met collega’s, maar ook met klanten en externe relaties wordt nu online gecommuniceerd. Gemiddeld communiceren respondenten 3 uur en 22 minuten per dag online. Een op de vijf respondenten is met 5 uur of meer per dag grootverbruiker van online communicatie.
https://twitter.com/Angele070/status/1305735478843518976
‘Net als op kantoor’
Digitale technologie is in korte tijd geaccepteerd geraakt. We zullen wel moeten. Voor snelle onderlinge contacten en overleggen werken online tools goed, zo is het oordeel van een ruime meerderheid. Voor iets meer dan de helft van de respondenten is het net zo gemakkelijk om op afstand direct te overleggen als wanneer je samen op kantoor zou zijn. „Nu de technologie overal beschikbaar is, zijn er nieuwe kansen om met thuiswerken te realiseren”, geeft Prof. Peters aan.
Na 6 maanden #thuiswerken ga ik morgen voor het eerst mijn 7 collega’s weer eens in het echt zien. Het lijkt wel een reünie!
— GewoonMaarEenMening (@blik_op_NL) September 14, 2020
Thuiswerken is ook de werkvloer missen
Een groot deel van de ondervraagden zegt vooral de informele contacten op de werkvloer te missen. En één op de zeven respondenten geeft zelfs aan zich sociaal geïsoleerd te voelen op dit moment. „We raden organisaties aan om na te denken hoe de onderlinge verbinding te stimuleren met een mix van online en face-to-face ontmoetingen en activiteiten”, tipt Susan Smulders van Moneypenny. „Hierbij is het ook belangrijk om te kijken naar de behoefte van individuele medewerkers.”
Lees ook: Huishoudelijke rolverdeling op de schop door thuiswerken