Cloud-oplossing onmisbaar bij thuiswerken
Nederland gaat deze week de zesde week in van het thuiswerken vanwege de Corona-maatregelen.
Het is daarbij duidelijk geworden dat thuiswerken onderdeel gaat worden van het nieuwe normaal en dat bedrijven hun infrastructuur en werkwijze hierop in moeten richten.
Cloud-oplossing
Één van de meest voor de hand liggende oplossingen is het gebruik maken van cloud-oplossingen, waarmee eenvoudig vanaf verschillende locaties gewerkt kan worden. Grote techbedrijven als Microsoft en Google bieden al jaren oplossingen aan die steeds vaker door bedrijven afgenomen worden. Naast deze algemene oplossingen komen er ook steeds vaker branche specifieke oplossingen.
Branchespecifieke elementen
Binnen de verzekeringsbranche zie je deze ontwikkelingen ook terugkomen. Verschillende bedrijven investeren al jaren in het bouwen en verder ontwikkelen van een cloud-oplossing.
Belangrijke elementen van een cloud-oplossing in de verzekeringsbranche zijn:
• 24/7 en overal CRM-informatie beschikbaar voor advisering;
• breed scala aan producten voor vergelijken en afsluiten;
• duidelijkheid in proces van afsluiten;
• modulaire opbouw qua producten en diensten.
Breed inzetbaar
Binnen de verzekeringsbranche zijn er diverse oplossingen ontwikkeld. Veelal zijn dit deeloplossingen of een integratie van diverse oplossingen in een platform. Deze serviceprovider in verzekeringen heeft bijvoorbeeld een platform ontwikkeld waarbij verzekeringen berekend, vergeleken en volledig geautomatiseerd afgesloten worden. Daarnaast bevat het platform koppelingen naar externe partijen. Denk hierbij aan betalingen (iDEAL), schadebehandeling en fraudedetectie.
Het platform is dankzij de beschikbaarheid van verzekerings API’s breed inzetbaar en wordt gebruikt in diverse distributiekanalen, onder andere
• traditionele verzekeringsadviseurs;
• online verzekeringsadviseurs;
• hypotheekadviseurs vanuit bestaande softwarepakketten;
• vergelijkingswebsites en Apps.
Toegevoegde waarde consument
Wat levert een cloud-oplossing op voor de consument? Het uiteindelijke doel van de cloud-oplossing is niet alleen de continuatie van een bedrijf, maar vooral ook zorgen voor happy customers. Een belangrijk element binnen een cloud-oplossing is dat onderdelen van het proces geautomatiseerd worden. Consumenten willen namelijk binnen twee minuten helderheid hebben over de status van hun verzekering. Door dit proces te automatiseren kan dat gerealiseerd worden, zonder dat het persoonlijke element verdwijnt.
(Dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van Metro)