Vrouwen vinden geld het belangrijkst bij nieuwe baan
Het echt leuk vinden, iets goeds doen voor de wereld, je talenten ontwikkelen, cash… Waar let jij op als je een nieuwe baan zoekt?
Money, money money – waarschijnlijk. Geld is het belangrijkste criterium voor Nederlandse jongeren als zij op banenjacht gaan. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction onder ruim 1000 jongeren in opdracht van YoungCapital.
Geef (en vraag) ruim
En met de krapte die er momenteel op de arbeidsmarkt is, betekent dit dat jongeren ook picky kunnen zijn wat betreft het salaris. Er is genoeg keuze, dus wanneer een werkgever niet genoeg biedt, kan een jonge werknemer altijd verder kijken.
En dat geldt nog meer voor vrouwelijke medewerkers, zo blijkt. 83 procent van de ondervraagde vrouwen vindt het salaris het belangrijkst, tegenover 76 procent van de mannen tussen de 15 en 27 jaar. Mannen vinden een bonus en een eventuele auto van de zaak dan weer belangrijker dan vrouwen.
Iets nuttigs doen
„Opmerkelijk is dat de top drie niet ver uit elkaar ligt, met percentages variërend tussen de 79 en 73 procent”, zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital. En daar is zeker ook plek voor ideologie. Geld staat op één (79 procent van de jongeren geeft aan dit belangrijk te vinden), maar wordt op de voet gevolgd door ‘werk met betekenis’ (76 procent vindt dit van belang).
Werken voor een merk of product waar ze achterstaan en iets goeds willen doen voor de wereld is dus ook erg belangrijk voor starters. Net als de kans om door te groeien en je te kunnen ontwikkelen in een baan: dit wordt door de starters met 73 procent op de derde plek gezet.
De beste werkgever
Ben je je als werkgever nu even op het hoofd aan het krabben, in angst voor vertrekkers? Wie talent wil behouden, kan kijken naar de loonstrookjes en naar zorgaanbieder Frankelandgroep. Dit bedrijf werd afgelopen donderdag onderscheiden als Beste Werkgever van Nederland 2018-2019.
Voor dit onderzoek, uitgevoerd door Effectory, gaven 500.000 werknemers van meer dan 500 organisaties hun ongezouten mening over hun werkgever. Zorgaanbieder Frankelandgroep kreeg maar liefst een 8,8. Hoe?!
Duidelijke richting en geen bureaucratie
De best beoordeelde bedrijven hebben ieder jaar zo’n beetje dezelfde overeenkomsten, vertelt Suzanne Mancini van Effectory aan het AD. „De bedrijven hebben een heel duidelijke richting, een doel waarnaartoe wordt gewerkt. Dat inspireert en motiveert werknemers.’’
Ook laat de top van het bedrijf zich vaak op de werkvloer zien, zijn er geen onnodige regels en is er veel transparantie. Mancini: „Organisaties waar weinig geheim wordt gehouden, scoren goed. Mensen stellen het op prijs als ze gewoon te horen krijgen wat ze willen weten.” Noteren maar!