Wil je rijk lijken? Gebruik een iPhone en sojasaus!
Hoe zie je eigenlijk of iemand rijk is? Wanneer iemand uit een dikke Ferrari stapt met een Rolex in een driedelig Armani-pak kan dit het een en ander verraden. Maar er zijn gelukkig ook subtielere en goedkopere spullen, boodschappen en gadgets die mensen associëren met rijkdom.
Het Amerikaanse National Bureau of Economic Research deed onderzoek naar deze perceptie en vond een aantal items en merken die gelinkt worden met een hoog inkomen. De absolute nummer een op deze lijst was het bezit van een iPhone. En op nummer twee stond de iPad.
Lijk jij rijk?
Naast de iPhone, die ook inderdaad vrij prijzig is, zijn er nog andere items die jou rijk doen lijken. Opmerkelijk hoog staat sojasaus van Kikkoman op deze lijst. Ook het bezit van producten met het Android-besturingssysteem zijn een sterke indicatie van rijkdom. Vooral de smart tv’s van Samsung doen het goed. De Android-smartphones staan iets lager op de lijst maar je maakt er nog steeds goeie sier mee.
Welke producten zijn nog meer voor rijke stinkerds? De Amerikaanse variant op Dreft-vaatwastabletten bijvoorbeeld en printers van HP op een of andere manier. Waarschijnlijk omdat men denkt dat jij het jezelf kan veroorloven om cartridges voor die apparaten aan te schaffen. Ook het bezit van een tablet PC deed het goed. Dit was eveneens het geval met de hersluitbare plastic bewaarzakjes van Ziploc. Op de lijst stonden verder nog een aantal providers zoals AT&T en Verizon.
Kodak en Windows XP
Het onderzoek werd in 2016 uitgevoerd onder 6300 consumenten in de Verenigde Staten. Dit onderzoek is de derde in een reeks van onderzoeken waarin elke twaalf jaar gadgets en merken werden gekoppeld aan rijkdom. De voorgaande twee werden uitgevoerd in 1992 en 2005. Toch wordt een product al 24 jaar aan een hoog banksaldo gekoppeld: de sojasaus!
In 1992 werden zaken als een PC, elektronica van Sony, Philadelphia roomkaas, Hellmann’s mayonaise en Kodak-camera’s met een hoog inkomen geassocieerd. Dertien jaar later in 2004 was dit het geval met een computer van Dell met Windows XP, Starbucks, Bertolli-pastasaus, een televisie van Toshiba en het drinken van light cola.