Jelmer Visser
Jelmer Visser Arbeidsmarkt 19 jul 2018
Leestijd: 4 minuten

Werknemer tegen baas: ‘Voor jou tien anderen’

onthego

„Voor jou tien anderen", deze zin hoorde je vaak uit de mond van managers tijdens de crisis toen er nog veel werkloosheid was. Anno 2018 zijn de rollen omgedraaid, het is nu eerder de werknemer die dit tegen zijn baas zegt. Millennials op de arbeidsmarkt zijn kritischer dan ooit. De werkloosheid loopt terug en bedrijven hebben steeds meer moeite om personeel te vinden en te behouden.

Geeft een functie niet genoeg uitdaging, hangt er een uitgebluste sfeer op de werkvloer of is er geen ruimte voor persoonlijke ontwikkeling? Dan is de jonge werknemer binnen no-time weer vertrokken en gaat hij op zoek naar een andere baan, blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Raet.

Grote kans dat zij over twee jaar geen collega's meer zijn ©Pexels, Christina Morillo

Individuele reis

Soms lijkt het wel of HR-professionals en managers een andere taal spreken dan werkzoekenden en mensen op de werkvloer. Dat is een van de belangrijkste conclusies HR-Benchmark onderzoek. „Een gezonde werk-privébalans is vooral voor millennials steeds belangrijker. 65 procent van hen vond dit zeer belangrijk, managers dachten dat dit slechts 20 procent was. Hier is echt sprake van een mismatch", zo stelt Peter Kuijt, kennismanager bij Raet.

„Eigenlijk kan je met deze resultaten concluderen dat jongeren op de werkvloer steeds minder op een klassenfoto en steeds meer op een selfie lijken. Jongeren zijn individualistischer dan ooit en willen zich ook na hun studie blijven ontwikkelen met interne trainingen en nieuwe competenties. Wat zij verwachten van hun werkgever is dat zij hier handvaten voor bieden. Doet een bedrijf dit niet? Dan is de jonge professional zo vertrokken naar een ander bedrijf, soms zelfs in een compleet andere sector, die hen wel deze individuele ontwikkeling kan bieden", aldus Kuijt.

„Dit was vijf jaar geleden compleet anders, toen waren twintigers al blij met het feit dat ze überhaupt een betaalde baan hadden." De tijd van gouden horloges en 40 jaar bij dezelfde werkgever lijkt definitief een kroniek uit het verleden, meent de kennismanager. „64 procent van de jongeren verwacht binnen twee jaar weer vertrokken te zijn".

Mooi vak? Boeie

Veel managers denken dat mensen kiezen voor hun bedrijf vanwege hun toegevoegde waarde voor de maatschappij. Deze vork blijkt echter iets anders in de steel te zitten. Het maakt twintigers en begin dertigers over het algemeen juist vrij weinig uit of hun werkgever de wereld mooier maakt of dat zij er een Samaritaanse strategie op nahouden. „Ja, dit is opvallend. Een moreel appel doen op werkzoekenden, heeft weinig zin. Ze zijn bot gezegd, meer en meer met zichzelf bezig", weet de kennismanager van Raet, die deze uitspraak iets nuanceert. „Het is niet zo dat ze helemaal geen goede doelen steunen, maar ze bepalen liever zelf hoe en op welke wijze ze een bijdrage willen leveren aan een mooiere wereld."

Sommige sectoren doen dit beter dan andere, maar je ziet het vooral misgaan in sectoren waar al een groot personeelstekort is. „Vooral in het onderwijs en in de zorg wordt nog heel vaak gedacht dat ze het ‘toch wel blijven of willen doen omdat het zo’n mooi dankbaar vak is’, dit klopt niet helemaal. Millennials vinden vooral hun eigen ontwikkeling en eigen welzijn belangrijk in hun baan. Het onderwijs en de zorg zouden deze behoefte serieus moeten nemen, meer aan interne trainingen te doen en doorgroeimogelijkheden aan moeten bieden."

Concrete taken, ook in teksten! ©ANP

Wat kan jij míj bieden?

Salaris, leuke collega’s, duidelijke kaders, positieve feedback en een flexibele personeelsplanning zijn vijf andere belangrijke peilers. „Eigenlijk heel tegenstrijdig, aan de ene kant wil de jonge werkende veel vrijheid, maar aan de andere kant ook veel kaders. Het klassieke beoordelingsgesprek vindt vier op de vijf werknemers oubollig toch hebben jongeren wel meer behoefte aan feedback, en dit zo vaak mogelijk", merkt Kuijt op. „Het liefst met concrete cijfers en statistieken."

Binnen het sollicitatieproces wordt eerlijkheid het meeste gewaardeerd. Een werkgever dient transparant te zijn in wat ze precies van een nieuw iemand op de werkvloer verwachten. Zij moeten hier ook in de vacaturetekst al duidelijk in zijn. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is het voor bedrijven steeds lastiger om personeel vast te houden en kunnen ze binnen een paar maanden weer verdwenen zijn als een functie niet aansluit bij hun verwachtingen. „Een transparante flexibele werkgever die en rekening houdt met persoonlijke behoeftes. Ook concrete vacatureteksten voorkomen teleurstellingen. Gebruik bijvoorbeeld: ‘het opstellen van de nieuwsbrief’ in plaats van ‘verantwoordelijkheid dragen voor de externe communicatie’. Zo houd je je werknemers blij en kunnen ze zichzelf het beste blijven ontplooien", tipt hij.

De Raet HR Benchmark is het jaarlijkse onderzoek van Raet naar actuele HR-trends in Nederland. Aan het onderzoek deden dit jaar 1.420 medewerkers, 607 HR-professionals, 100 bestuurders en 408 zzp’ers mee uit verschillende branches.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.