ING, SNS en ASN voeren naamcheck in bij overboeking
Het overkomt de besten: je voert een verkeerd IBAN-nummer in en maakt een bedrag over naar een andere rekening dan de bedoeling is. Knap frustrerend en bovendien te voorkomen.
Het AVROTROS-programma Opgelicht!? ontving hier veel klachten over en startte een petitie om de banken ervan te overtuigen om een zogenaamde IBAN-check te implementeren bij hun overboekingen. Nadat Rabobank het afgelopen najaar al heeft ingevoerd, zijn nu ook ING, SNS, ASN Bank en RegioBank overstag gegaan.
@ingnl start met het invoeren van IBAN-Naam Check in Mijn ING: https://t.co/GUIwTtps54
— ING Nieuws (@INGnl_Nieuws) May 23, 2018
Update app
De update is voor SNS, ASN Bank en RegioBank per direct van kracht. ING zal de check in de week van 28 mei implementeren. De check zal zowel op de browser als in de app worden toegepast.
Het idee van de IBAN-Naamcheck is erg eenvoudig. Wanneer er een IBAN-nummer tijdens een overboeking wordt ingevuld, zal er automatisch gecontroleerd worden of de naam op de overboeking en de naam die verbonden is met de IBAN-rekening met elkaar corresponderen. Als dit niet het geval is, dan ontvangt de betaler een waarschuwing. Dit moet foutieve overboekingen in de toekomst beter voorkomen.
Internetfraude
De check is niet alleen bedoeld om foutjes te voorkomen, maar moet ook internetfraude tegengaan. Bovendien zou het online overboekingen eenvoudiger maken. De IBAN-Naamcheck kan alleen gebruikt worden voor binnenlandse betalingen en werkt niet met vreemde valuta’s. Mocht je dus internationale overboekingen doen, dan is zorgvuldig controleren voor je op de verzendknop drukt nog altijd van belang.