We kopen weer meer A-merken in de supermarkt
Het gaat goed met de economie, en dat is ook te merken in de supermarkt. We kopen namelijk weer vaker A-merken. De supermarktomzet van de honderd grootste A-merken is het afgelopen jaar met 2,6 procent gegroeid. Dat is de grootste groei in negen jaar tijd.
Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI. A-merken doen het ook beter dan de huismerken, die de omzet met 0,8 procent zagen stijgen. De honderd grootste A-merken waren vorig jaar goed voor meer dan 20 procent van de totale omzet van supermarkten. Dat komt neer op een bedrag van 8,3 miljard euro.
Marlboro
Het meeste geld werd vorig jaar uitgegeven aan het merk Marlboro. Het is het grootste A-merk in Nederland met een supermarktomzet van 455 miljoen euro. Op twee staat het merk Coca-Cola met bijna 300 miljoen euro omzet. Het frisdrankmerk nam de plek over van Douwe Egberts, dat koffiemerken Senseo en L’Or niet langer onder de paraplu van DE verkoopt. In de nieuwste lijst staat Douwe Egberts op plaats acht.
Op drie staat zuivelbedrijf Campina met 265,5 miljoen euro. Heineken (263,3 miljoen euro) en Camel (221,9 miljoen euro) maken de top vijf compleet.