Stress op je werk: Blue Monday of toch iets anders?
Het is de derde maandag van januari en dat betekent: Blue Monday, ook wel de depressiefste dag van het jaar. Of het per se aan deze dag ligt dat je je ongelukkig voelt op je werk, is maar de vraag. Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat frustraties, stress en burn-outs een groot probleem zijn op de werkvloer.
Tachtig procent heeft ‘werkstress’
Een van die onderzoeken werd gedaan door vacaturewebsite Jobbird. Op de website werd een poll geplaatst met de vraag hoeveel stress mensen ervaren op de werkvloer. Zo’n tweeduizend mensen reageerden, waarvan een kwart aangaf dagelijks werkstress te ervaren. Meer dan dertig procent had zelfs weleens een burn-out gehad.
„De uitkomsten zijn alarmerend”, vertelt Marlot Cruiming, CEO van Jobbird. „Tachtig procent van de mensen die reageerden geeft aan werkstress te ervaren of een burn-out te hebben gehad. Dat is schrikbarend.” Cruiming vertelt dat ze blij is dat ze dit onderzoek heeft gedaan: „We hebben nu inzicht gekregen in de huidige situatie op de werkvloer.”
‘Millennials putten zichzelf uit’
Volgens Cruiming lijken burn-outs en stress iets te zijn van deze generatie. „Millennials zijn voortdurend bezig met hun telefoon en dus altijd bereikbaar. Als er iets van hun werk voorbij popt, zijn ze alsnog bezig met hun werk. Ze putten zichzelf eigenlijk uit.” Maar ze denkt dat het niet alleen aan hun telefoons ligt. Het gaat ook om de lifestyle van mensen. „Een burn-out wijst erop dat je al te lang iets doet waar je ongelukkig van wordt. Dat vreet heel erg. Soms moet je daarvoor ook iets veranderen aan je lifestyle.” Dat deed Cruiming zelf ook toen ze CEO van Jobbird werd. „Ik ga vroeg naar bed en drink geen alcohol. Daardoor ben ik topfit.”
Dat de verantwoordelijkheid grotendeels bij jezelf ligt, beaamt ook Tom Eijck. „Je bent altijd in eerste instantie verantwoordelijk voor je eigen geluk. Bij werkgeluk ligt een grote verantwoordelijkheid bij de werkgever, maar ook bij de werknemer. Dat zit ‘m vaak in een vastgeroest werkpatroon.” Eijck is sociale innovatie manager bij HR-dienstverlener Unique, waar een poll over werkgeluk werd gehouden onder zowel werkzoekenden als werknemers. Meer dan een kwart van de mensen die de poll hadden ingevuld, gaf aan niet tevreden te zijn over hun huidige baan.
Balans in stress en rust
„Daar schrok ik totaal niet van. Ik denk dat er heel veel mensen vast zitten”, vertelt Eijck. Ook hij ziet dat mensen steeds meer druk en stress ervaren op hun werk. „Wij willen dat alles goedkoper wordt, waardoor bedrijven steeds meer op de kosten zitten. Ze willen zo veel mogelijk doen met zo min mogelijk werknemers.” Het zorgt ervoor dat de druk op werknemers veel hoger wordt, waardoor stress ontstaat.
Toch kan een stukje druk en stress geen kwaad, volgens Eijck. „We hebben het nodig om optimaal te kunnen presteren. Maar je moet wel je herstelmomenten kunnen pakken en dat is moeilijk. Je moet een balans er tussenin zien te vinden.”
Een te strakke planning
Zo veel mogelijk doen in zo min mogelijk tijd is een groot probleem, blijkt uit onderzoek van Protime. Het bedrijf dat gespecialiseerd is in HR-software deed onderzoek naar kwaliteit op de werkvloer. Wat blijkt: meer dan de helft van de Nederlandse beroepsbevolking kan haar taken niet binnen de geplande tijd uitvoeren. „We vonden het nogal bijzonder dat dat zo’n hoog percentage is. Planning is een groot probleem binnen werkend Nederland. Mensen hebben daardoor het gevoel dat ze achter de feiten aan lopen en ervaren stress”, vertelt Lucas Polman, directeur van Protime.
Polman zag ook in de uitkomsten van het onderzoek dat de communicatie tussen werknemers en leidinggevenden erg slecht is. Bijna de helft van de onderzochten gaf aan zelden of nooit de planning met hun leidinggevende te bespreken. „Planning is een belangrijk onderdeel op het werk, maar er wordt weinig over gecommuniceerd. De communicatie tussen werknemer en leidinggevende zou flink verbeterd kunnen worden.”
Volgens Cruiming is communicatie vooral voor de millennial heel belangrijk. „De millennial wil zich graag ontwikkelen en veel feedback krijgen. Ik kan me voorstellen dat als je nooit een feedbackmoment hebt, dat je ook moeilijk trots op jezelf kan zijn.” Ook Eijck benadrukt dat communicatie belangrijk is. „Het is sociaal contact met elkaar hebben. Dat is de basis van je organisatiecultuur. Het gaat dan ook om het continu stimuleren van positieve emoties. Complimenten geven bijvoorbeeld, en plezier met elkaar maken. Vraag jezelf eens af hoe vaak je mensen iets laat doen waar ze goed in zijn.”