Mannen zorgen voor hoogste omzetgroei modebranche
De modebranche heeft het afgelopen jaar 4,6 procent meer omzet gemaakt dan vorig jaar. Dat is de hoogste omzetgroei in tien jaar. De herenmode droeg hier voor een groot deel aan bij. De omzet daarin steeg in 2017 met gemiddeld 7,1 procent.
Ook de omzet van schoenenwinkels groeide hard. De omzetgroei voor deze winkels bedroeg bijna 8 procent. Voor de damesmode was er in 2016 nog sprake van een daling in de omzet, maar ook die pluste dit jaar met bijna 3 procent. De cijfers zijn afkomstig van brancheorganisatie INretail.
Van webshop naar winkelstraat
Vooral de verkoop via webshops zorgde voor de hoge omzetgroei in de modebranche. De omzet hierin steeg namelijk met bijna een kwart. Steeds meer webshops openen een vestiging in de winkelstraat. Volgens Edwin Belt, branchemanager mode bij INretail, krijgt de online verkoop hierdoor een extra impuls. Aan de andere kant investeren fysieke winkels ook steeds meer in hun online aanwezigheid via social media en webshops. „Deze ontwikkeling sluit aan op het gedrag van de consument. Die schakelt telkens tussen de on- en offline wereld en als retailer moet je ervoor zorgen dat je daar dan ook altijd in beeld bent”, aldus Belt.
De groei via fysieke winkels was in de schoenenbranche 2,6 procent en bleef bij mode gelijk. Voor 2018 voorspelt INretail een gemiddelde omzetgroei van 2 procent voor zowel mode- en schoenenwinkels.