Zorgverlener vreest voor digitalisering
Ruim de helft van de medewerkers in de zorg maakt zich zorgen over digitalisering. Ze zien op tegen het bijbenen van digitale ontwikkelingen en een aanzienlijk percentage van de jongeren in de zorg vinden hun kennis van ICT onvoldoende.
Een ruime meerderheid van de medewerkers uit jeugd-, gehandicapten-, ouderen-, thuis- en de geestelijke gezondheidszorg maakt zich zorgen over de toekomst van zijn of haar baan. Zo verwacht 55 procent dat door de vergaande digitalisering en robotisering banen gaan verdwijnen. Dat blijkt uit onderzoek onder 500 Nederlandse zorgmedewerkers uit verschillende sectoren dat is uitgevoerd door Ictivity, een bedrijf in de automatisering van werkplekken.
Ook jongeren
Opvallend is dat vooral de ondervraagde jongeren hun eigen ICT-kennis onvoldoende achten: 35 procent van de 18 tot 39-jarigen vindt dat niet goed genoeg, terwijl bij mensen van 40 jaar en ouder iets minder dan de helft zich daarover zorgen maakt. ,,Die uitslag verbaasde ons ook”, zegt Bart van Bokhoven, segmentmanager Zorg bij Ictivity. ,,Je verwacht dat jongeren zich meer thuis voelen in de ICT dan ouderen. Maar dat ligt dus genuanceerder en laat zien dat dit een punt van aandacht is.”
Van Bokhoven noemt het verklaarbaar dat zorgverleners zich niet op hun gemak voelen in een wereld die steeds meer digitaal wordt. ,,We hebben het hier over een groep hardwerkende mensen die een computer jarenlang niet hoefden te gebruiken. Tel daarbij op dat velen digitalisering simpelweg niet interessant vinden. Cliënten helpen is waar hun hart sneller van gaat kloppen, niet van ICT.”
Manifest
Het onderzoek volgt een dag nadat GGZ Nederland met paginagroot manifest in dagbladen aandacht vroeg voor de ‘regelgekte’ in de zorg. Die moet volgens de ondertekenaars van het manifest verdwijnen om zorg te kunnen blijven verlenen. Hoewel dat manifest los staat van dit onderzoek, is het onderwerp wel herkenbaar zegt Van Bokhoven. ,,Wij maken mee dat de zorgmedewerker aan het bed van de patiënt het werk doet en dan nog naar kantoor moet om daar administratie te doen. Dat is foutgevoelig en moet allemaal beter en efficiënter kunnen.”
Gelukkig zien veel zorgverleners ook de positieve kant van digitalisering. Zo denkt 47 procent dat dit de kwaliteit van de zorg ten goede komt. Ook denkt 40 procent dat medewerkers dankzij de inzet van technologie meer tijd kunnen besteden aan de zorg voor een cliënt.