‘We zijn de melkboer van vroeger’
Ben je het zat om die zware flessen cola en grote pakken wc-papier mee naar huis te sjouwen uit de supermarkt? Michiel Muller merkte dat Nederland er in ieder geval klaar mee was. En daar bedacht hij een oplossing voor: een online supermarkt.
Picnic begon twee jaar geleden in Amersfoort. Via een app konden de inwoners tot 10 uur ’s avonds hun boodschappen bestellen via Picnic. De volgende middag stonden de boodschappen bij hen op het aanrecht. „Inmiddels is vijfentwintig procent van de inwoners van Amersfoort klant van ons,” vertelt Muller.
Gratis bezorging binnen twintig minuten
Online boodschappen doen wordt steeds populairder, maar wordt nog lang niet zo veel gedaan als online kleding en schoenen shoppen. Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, zijn er maar twee bevolkingsgroepen waarvoor online boodschappen doen interessant is: „Voor tweeverdieners die weinig tijd hebben om naar de supermarkt te gaan, is heel aantrekkelijk als hun boodschappen bezorgd worden. Datzelfde geldt voor mensen met jonge kinderen." Maar voor anderen is naar de supermarkt gaan nog te makkelijk. „De noodzaak om online boodschappen te doen is niet hoog. Op iedere hoek van de straat is wel een supermarkt te vinden."
Dat laatste viel Muller ook op: „Mensen gaan geen bezorgkosten voor boodschappen betalen als de supermarkt op loopafstand zit. Bovendien willen mensen geen uren wachten op hun bestelling." En dus bedachten de oprichters van Picnic daar een oplossing voor. „Onze klanten hoeven niet te betalen voor de bezorging en kunnen het elektrische bezorgautootje tot op de minuut precies volgen."
Volledig online
Supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo bezorgen inmiddels ook aan huis. In tegenstelling tot Picnic moeten de klanten van Albert Heijn en Jumbo wel betalen voor de bezorging. Muller: „Wij richten ons als enige in Nederland volledig op online, wat zij niet doen. Wij doen de laatste kilometer op onze eigen manier. We proberen een beetje de melkboer van vroeger te zijn.”
Klanten van Picnic komen uit allerlei welstandsklassen. De een vindt de lage kosten fijn en de ander is tevreden over de korte bezorgtijd. Maar Muller merkt dat voornamelijk gezinnen gebruikmaken van de online supermarkt. „Zij zijn echt goede klanten. Doordat hun boodschappen worden thuisbezorgd kunnen ze op de zaterdag wel naar het voetbal van hun kinderen. Ze houden zo tijd over.”
‘De markt van boodschappen is erg groot’
Of supermarkten helemaal zullen verdwijnen door de concurrentie van online, denkt Muller niet. „De markt van boodschappen is net zo groot als alle andere consumentenmarkten bij elkaar. Dat verandert dus niet zomaar.” Maar hij denkt dat online boodschappen doen populairder wordt dan we nu denken. „Nu gaat nog maar één procent naar online. Maar als dat straks 20 of 30 procent is, vindt er een enorme verandering plaats op zo’n markt.”
Daar is Molenaar het mee eens. Volgens hem blijft de supermarkt bestaan, net als dat er nog altijd kleding- en schoenenwinkels in de stad te vinden zijn. „We zien nu al dat een aantal bestaande supermarkten een bezorgservice heeft. Ik denk dat andere supermarkten dat ook gaan doen. Uiteindelijk zal dit ook gebeuren met de lokale kleine supermarkten. Zij gaan service via internet beiden."
In de verre toekomst gaat het volgens Molenaar nog veel verder. Dan maken we voor onze boodschappen gebruik van stemgestuurde systemen: „Stel je voor dat je aan het koken bent en je bijvoorbeeld geen peper meer hebt. Je zegt dat dan tegen je stemgestuurde systeem en vijf minuten later is je peper thuisbezorgd."