Sollicitant voelt zich vaak een nummertje
‘Beste, De firma Onvriendelijk b.v. dankt u hartelijk voor het gesprek van 2 november jl. Helaas moeten wij u mededelen dat wij de sollicitatieprocedure niet met u voortzetten. We wensen u succes in de toekomst.’
Standaard afwijzingsmailtjes zoals hierboven naar aanleiding van een sollicitatiegesprek worden door sollicitanten niet gewaardeerd. Werkzoekenden voelen zich door deze mailtjes steeds vaker een nummer in plaats van een mens. Dat blijkt uit onderzoek van De Nationale Vacaturebank onder 1000 Nederlandse werkzoekenden.
Werkzoekenden hopen na een sollicitatie op persoonlijk contact in de vorm van een e-mail of telefoontje. Ruim 40 procent ontvangt af en toe wel reactie, maar dat is dan meestal in de vorm van een gestandaardiseerde mail. Meer dan de helft vindt daardoor dat zij meer als nummer behandeld worden dan als mens.
Overigens mogen mensen die iets horen na een gesprek met een potentiële werkgever van geluk spreken: ruim 90 procent van de ondervraagden geeft aan lang niet altijd een reactie te krijgen op een sollicitatie.
Rapportcijfer 5.1
Werkzoekenden met een hbo- of wo-achtergrond krijgen trouwens vaker een reactie op hun sollicitaties dan lageropgeleiden. Toch zijn juist de hoogst opgeleiden kritisch op de sollicitatieprocedures; wo’ers geven werkgevers als rapportcijfer een 5,2, dat is iets lager dan de 5,4 die mbo’ers uitdelen. Ouderen van 56 jaar of ouder zijn het minst te spreken over sollicitatieprocedures, zij belonen werkgevers met een 5,1.