Jonge ondernemers vertellen wat hun valkuilen zijn
Facturen die maar niet betaald worden, niet weten wat een passend uurtarief is, geen garantie op nieuwe opdrachten en dus misschien wel niet genoeg brood op de plank. Als ondernemer kom je voor flink wat onzekerheden te staan. Metro sprak drie jonge ondernemers over de valkuilen in hun nog korte carrière.
Ben je bewust gaan ondernemen?
Echt ondernemen is niet voor iedereen weggelegd, is vastgoedondernemer Mark (33) van mening. “Je begint met ondernemen als je een plan in je hoofd heb. Ik heb een broertje dood aan mensen die zeggen: ik wil ondernemer worden. Het is meer een gevolg van.” In een eerdere baan ontdekte hij gaten in het werkveld die andere partijen lieten liggen. Hij besloot daar in te springen. Als zelfstandige.
Eva (29) werkt in de film- en televisiewereld en koos er na een tijdje in dienst te zijn geweest weer voor om te ondernemen. Dat kan goed in die branche en ze ziet er wel de voordelen van in. “Je kiest bijvoorbeeld zelf je vrije dagen. Daar kan ik wel van genieten en ik maak me er minder druk om dan in het begin. Het is helemaal niet erg om twee weken geen werk te hebben, maar je moet het wel incalculeren.”
Marinka (27) is eigenaresse van het kleding en sieradenmerk MOOST Wanted. Ze begon al als jonkie met ondernemen, maar had nooit bewust het idee dat ze zelf een bedrijf wilde starten. “Toen ik merkte dat mensen wilden hebben wat ik maakte, ben ik er iets mee gaan doen. Eerst maakte ik de sieraden zelf, ik had de blaren op mijn handen staan.”
Welke valkuilen kom jij als ondernemer tegen?
“Ik heb ontdekt dat ik een ontzettende Nederlander ben”, vertelt Mark. “Denken dat je het zelf allemaal wel kan of het even googled. Maar zo werkt het niet. De basiszaken lukken nog wel, maar als je wil groeien merk je dat je te weinig kennis hebt van bijvoorbeeld marketing of accounting. Denk niet: ik knal zelf wel even een brochure in elkaar. Ik zou anderen adviseren vanaf het begin advies te zoeken bij specialisten.
Eva heeft geleerd om niet overal ‘ja’ op te zeggen. “Die onrust: komt het wel goed, heb ik genoeg werk? Soms zeg je iets toe, omdat je denkt: ik moet alles aangrijpen. Terwijl je ook kritisch moet zijn. Is het wel uitdagend genoeg?” Marinka is het daarmee eens, ook vanwege de werkdruk. “Het kan behoorlijk ten koste van jezelf gaan. Op een gegeven moment heb ik bijvoorbeeld het productieproces uitbesteed.”
Ook uitbetaald worden gaat niet altijd van een leien dakje. Zo heeft Eva te maken met een opdrachtgever die keer op keer verzuimt haar facturen te betalen. “Je kunt het facturatieproces uitbesteden. Je staat dan 2 procent af, maar zij regelen alles. Ook herinneringen en aanmaningen. Los van het bedrijf in kwestie heb ik nog nooit problemen gehad met betalingen, daarom blijf ik de facturen toch zelf doen. Al denk ik dat het best een probleem kan worden als dit bedrijf failliet gaat.”
Hoe ga je om met mindere periodes?
Bijvoorbeeld een periode waarin de opdrachten niet bepaald binnenstromen. Eva: “De eerste vier maanden van het jaar had ik weinig zicht op werk. Toen dacht ik wel even: wat nu? Blijkbaar hadden meer mensen in mijn branche een dip. Nu heb ik bijvoorbeeld weer werk tot en met juni. En toch maak ik me dan druk dat ik vier weken nergens voor gebeld ben.”
Mark kwam op een punt dat hij niet meer wist hoe hij verder moest: “Ik wilde iets en mijn kantoor stond er op een bepaalde manier voor, maar dat matchte niet met elkaar. Wil ik het zo houden als het nu is of wil ik verandering. Is het groot genoeg of wil ik groeien? Toen heb ik voor mezelf goed gekeken waar de kansen en waar de gevaren liggen. Ook heb ik specialisten om hulp gevraagd.”
Ook Marinka kent mindere periodes. “Natuurlijk zijn er momenten dat ik het niet meer zie zitten. In het begin heb ik een aanbetaling gedaan naar een leverancier en nooit meer iets gehoord. Of een levering van kleding die er totaal anders uitziet dan je had afgesproken. Dan denk ik weleens: kon ik de deur maar achter me dicht trekken en me niet verantwoordelijk hoeven voelen voor dit alles."
Tot slot: welke tips heb je voor beginnende ondernemers?
“Als ik me om me heen kijk, zie ik voornamelijk dat mensen niet weten wat hun waarde is. Ze pakken een prijs, die ze baseren op de concurrentie. Of ze die prijs ook waard zijn, weten ze niet”, aldus Mark. Oftewel: je moet uitkijken dat je jezelf niet te goedkoop verkoopt. “Je wilt heel graag nieuwe klussen hebben, maar je moet ook weer niet te eager zijn.” Eva is het hier volledig mee eens. “Je moet echt leren om je zakelijk op te stellen. Niet wachten totdat de opdrachtgever een prijs noemt en zeggen: ja, dat is wel goed zo. Noem zelf je dagprijs en zet hoog in. Ik ben daar wel harder in geworden.”
Acquisitie doen is ook een van de zaken die bij ondernemen hoort. Eva raadt andere ondernemers aan om in ieder geval een eigen website op te zetten. “Je ziet of je site een beetje bekeken wordt, of mensen zoeken naar je contactgegevens.” En: “Een boekhouder is een must.”
“Waar ik heel erg op vastliep”, vertelt Marinka, “is het continu vergelijken met anderen. Hoe doen zij het? Van de buitenkant lijkt het allemaal heel mooi, maar je hebt geen idee hoe het er echt uitziet. Ik zou zeggen: blijf bij jezelf, ken je eigen krachten en weet dat iedereen valkuilen en tegenslagen kent. Die maken je ook sterker als ondernemer.” Iets anders dat ze iedere startende ondernemer zou aanraden, is een businesscoach. “Zij heeft mij laten inzien waar mijn eigen kracht ligt en mijn valkuilen en hoe hier mee om te gaan. Tevens is het heel fijn om eens in de maand iemand om raad te vragen die er ervaring mee heeft, iemand uit jouw branche.”