Millennials en Gen Z durven zelf geen eten te bestellen in restaurants, volgens onderzoek
Uit eten gaan: tegenwoordig is er een overvloed aan restaurants om uit te kiezen. Aziatisch, Mexicaans, Afrikaans, Frans, Spaans; noem het maar op. Zeker in de grote steden kan het allemaal. Dat uitgebreide aanbod is fijn, maar creëert ook een nieuw soort angst, zo blijkt uit een onderzoek van de Italiaanse keten Prezzo.
Bij millennials en Gen Z is er in de laatste jaren namelijk een ware ‘menu-angst’ ontstaan.
Restaurant- en menu-angst
Prezzo onderzocht ons eetgedrag en daar kwamen verschillende interessante resultaten uit. Zo blijkt dat maar liefst 34 procent van de 18- tot 24-jarigen (Gen Z) zelf niet zo snel een gerecht durft te bestellen in een restaurant. Ze vragen dit liever aan iemand anders. Met 32 procent doen millennials dat niet heel veel beter.
De angst kent volgens de Italiaanse keten meerdere oorzaken. Zo geeft 30 tot 40 procent van de restaurantgangers aan een uitgebreide kaart intimiderend te vinden. Dan is er zóveel keuze, dat ze simpelweg niet weten wat ze moeten kiezen.
Overweldigd door de menukaart
De angst is niet alleen aanwezig, maar beïnvloedt ook daadwerkelijk het gedrag van de restaurantgangers. Zo geeft 23 procent aan niet naar een restaurant te gaan als ze zich overweldigd voelen door een te uitgebreide menukaart.
Vooraf het menu bekijken om te kijken wat voor gerechten er allemaal zijn is dan ook een must voor 38 procent van de 18- tot 24-jarigen. Als zij het menu niet vooraf kunnen raadplegen, gaat deze groep liever niet naar dat specifieke restaurant toe.
Andere oorzaken van de menu-angst zijn de hoge prijzen en de angst om iets te bestellen wat uiteindelijk toch niet lekker blijkt te zijn. Daarnaast is voedingsjaloezie een waar begrip onder de restaurantgangers. Maar liefst 40 procent van de ondervraagden geeft aan weleens jaloers te zijn op het gerecht van een ander. 26 procent bestelt zelfs áltijd als laatste om deze gevoelens van spijt en jaloezie te voorkomen.