Onderzoek: vaak naar foto met eten kijken, stilt eetlust en geeft je ‘voller’ gevoel
Naar een foto van eten kijken en jezelf inbeelden dat je het opeet om vervolgens je eetlust te stillen? Dat kan blijkbaar, blijkt uit onderzoek. Het zou er zelfs voor zorgen dat je een voller gevoel krijgt. Het klinkt absurdistisch, maar het toont maar weer de kracht van ons brein aan.
Onderzoekers delen hun bevindingen in het blad Appetite. Daarvoor moesten deelnemers vooraf aangeven hoe hongerig zij waren. Daarna lieten de wetenschappers de deelnemers drie of dertig keer dezelfde foto zien. Daarop stond een schaaltje met één oranje M&M. De proefpersonen moesten zich levendig inbeelden dat zij de M&M opaten. Vervolgens werd de deelnemers opnieuw gevraagd hoe het met hun hongergevoel gesteld was.
Onderzoek naar eetlust en verzadigd voelen
Onderzoeker Tjark Anderson legt aan het wetenschappelijke Scientias uit dat de foto uiteindelijk effect had op het hongergevoel. „Proefpersonen die dezelfde foto van voedsel dertig keer hadden gezien, voelden zich meer verzadigd dan voor ze de foto’s hadden gezien.” Later werd de deelnemers gevraagd om uit verschillende porties M&M’s te kiezen. De proefpersonen die de foto dertig keer hadden gezien, kozen uiteindelijk voor een kleinere portie, dan zij die een foto drie keer zagen.
Anderson benadrukt dat eetlust veelal bepaald wordt door ons brein. Volgens de onderzoekers zorgt het ‘denken aan voedsel’ dat dezelfde hersengebieden gestimuleerd worden als bij het ‘nuttigen van voedsel’. Anderson legt uit dat je een lichamelijke reactie krijgt, door iets waar je simpelweg aan gedacht hebt. „Daarom kun je je helemaal verzadigd voelen, zonder iets te hebben gegeten.”
Foto van voeding 30 keer bekijken
Wel blijkt het aantal keer dat je de afbeelding bekijkt, en jezelf dus etend inbeeldt, invloed te hebben. De onderzoekers concluderen dat een mens een foto 30 keer moet zien om zich meer verzadigd te voelen. De kracht van herhaling blijkt dus ook in dit onderzoek van belang.
Overigens constateerden de wetenschappers dat de kleur van de M&M’s of de smaak, ze vervingen de M&M’s ook door Skittles, een invloed had op het resultaat. De onderzoekers denken uiteindelijk dat deze resultaten een toevoeging kunnen zijn in materie rondom voeding en overgewicht. Wist je overigens dat je lichaam diëten tegenwerkt? En dat dat de reden is dat veel dieetpogingen floppen?