Erik Jonk
Erik Jonk Eten & drinken 26 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Fabrikant maakt voeding op verpakking nog steeds gezonder dan het is

Fabrikanten zijn hardleers als het om voeding gaat. De Consumentenbond stelt dat veel producten nog steeds als gezond worden gepresenteerd, terwijl de voeding dat allesbehalve is.

Fabrikanten gebruiken nog steeds claims, afbeeldingen en namen om hun producten een gezond imago te geven. Hiermee zetten ze consumenten op het verkeerde been, vindt de Consumentenbond. Trucs noemt de bond het.

Voorbeelden misleidende voeding

Meerdere voorbeelden zijn vanmorgen gepresenteerd. Crackers van het aanlokkelijk klinkende Vitalu bijvoorbeeld. Die hebben een graanhalm op de verpakking en de claim: ‘heerlijk voedzame cracker’. „Dat klinkt gezond, maar de cracker bevat zoveel suiker dat het meer een biscuitje is”, meldt de Consumentenbond. Een bakje Albert Heijn zeewiersalade, nog zoiets. „Dat zou ‘natuurlijk, lekker en gezond’ zijn, maar er zit maar liefst 12 gram suikers in.” En ook: Vifit Goedemorgen! „Deze ontbijtdrank prijst zichzelf aan met de claim ‘heerlijk gezond bij het ontbijt of gewoon tussendoor’. Maar dit drankje bevat meer suiker dan granen.”

Hardleers over voeding

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: „We vinden steeds weer nieuwe voorbeelden van zogenaamd gezonde producten. Fabrikanten zijn kennelijk nogal hardleers. En daarom blijven wij ze hierop aanspreken. Tegelijkertijd blijven we in Den Haag en Brussel aandringen op maatregelen. Hoopgevend is dat de Europese Commissie opnieuw aan de slag gaat met voedingsprofielen. Daarmee zijn veel van de claims niet meer toegestaan op producten die veel suiker, vet of zout bevatten.”

Reactie fabrikanten: laks of vergezocht

De Consumentenbond vroeg de fabrikanten ook om een reactie. „Sommige fabrikanten blijken laks, zoals Friesland Campina”, meldt de organisatie. „Die laat weten over de Vifit Goedemorgen!: ‘Ondanks onze zorgvuldige processen is er bij deze literverpakking iets misgegaan en staat toch het woord ‘gezond’ op de verpakking. Of Albert Heijn over de zeewiersalade: ‘Over de claim ‘Natuurlijk, lekker en Gezond’ die online staat, moeten we zeggen dat deze niet geplaatst had mogen worden’.” Albert Heijn heeft de claim inmiddels verwijderd.

Andere fabrikanten komen met een volgens de Consumentenbond vergezochte verklaring als het om hun voeding. Zo vergoelijkt de fabrikant van de Vitalu crackers de grote hoeveelheid suiker met ‘De Vitalu cracker meerzaden kan dankzij de zoete smaak ook zonder jam of chocolade smeerpasta gegeten worden’.

Duidelijkere etiketten

Uit recent onderzoek – begin januari – van de Consumentenbond blijkt dat bijna zeven op de tien consumenten vindt dat etiketten duidelijker moeten aangeven of voeding wel of niet gezond is. Molenaar: „Fabrikanten zouden beter moeten onderzoeken wat consumenten verwachten op basis van het etiket, voordat ze een product op de markt brengen.”

Lees ook: Handverwarmend: ook wanten van nieuw stijlicoon Bernie Sanders leveren geld op

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.