Bryan Adams trok zich niets aan van negativiteit tijdens lockdowns
Terwijl de wereld aan het herstellen is van de coronapandemie trekken artiesten er eindelijk weer op uit. Zo ook Bryan Adams, die zijn wereldtournee heeft hervat. Hij moest ook op zoek naar een andere platenfirma. „Ik denk dat het tijd was voor verandering”, aldus de rockster.
De wereld lag er heel anders bij toen Bryan Adams drie jaar geleden zijn album Shine A Light uitbracht. Er was nog geen covid-19, er was geen oorlog in Europa gaande en zelf stond hij nog onder contract bij Polydor Records, waar hij toen al vijftien jaar lang cd’s uitbracht. In feite was dat contract een verlenging van een deal die hij eind jaren 70 sloot met A&M Records; tegenwoordig allemaal onderdeel van het conglomeraat Universal. Samenwerkingen met Ed Sheeran en Jennifer Lopez ten spijt, presteerde Shine A Light ondermaats.
Voor zijn laatste top 10-notering in de albumlijst moeten we terug naar 2008 en zijn laatste hit, Open Road, dateert zelfs uit 2004. Hij vond een nieuw onderdak bij platenfirma BMG. Ondanks de teruglopende plaatverkopen en het uitblijven van hits trekt Adams nog altijd volle zalen, waar ter wereld hij ook optreedt. De zanger van When You’re Gone, Summer Of ’69 en Please Forgive Me hervat deze maand zijn tournee. Vanuit zijn hotel staat Adams ons te woord over zijn gloednieuwe album So Happy It Hurts.
Zoektocht naar nieuwe platenmaatschappij voor Bryan Adams
De afgelopen twee jaar heeft Bryan Adams vooral zijn YouTube-kanaal gebruikt om in contact te blijven met zijn fans. Zo plaatste hij vaak nieuwe opnames van zijn klassiekers en albumtracks. De rust van de lockdowns gaven hem de ruimte om op zijn gemak aan een nieuwe plaat werken. „Ik ben altijd bezig met het bedenken van ideeën voor liedjes, dus de lockdown was het perfecte moment om mijn jaszakken leeg te maken, op zoek naar stukjes papier met krabbels erop, en te kijken of er een liedje in zat”, vertelt Adams over het ontstaan van So Happy It Hurts. „Gelukkig waren het er een paar.”
De plaat zou eigenlijk eerder al verschijnen, maar er waren meerdere factoren die roet in het eten gooiden. „Het album was al tijden af, maar ik moest van platenmaatschappij veranderen, dus dat zorgde voor de vertraging. Toen konden we geen vinylperserij vinden, wat opnieuw vertraging veroorzaakte. Maar het is allemaal prima, want daardoor heb ik al vier nummers naar buiten kunnen brengen.”
Owen Wilson en Jennifer Aniston
Een van die vier liedjes was het titelnummer van het album, dat in november al verscheen. Het was een positieve boodschap in een voor velen onzekere tijd. De muzikant trok zich niets aan van alle narigheid die er, vooral online, de wereld in geslingerd werd. „Ik was niet geïnteresseerd in alle negativiteit”, antwoordt hij. „Ik begroef mezelf in mijn werk en dit is wat eruit kwam. Dit was geen bewuste poging om opbeurend te zijn; het was gewoon hoe ik me voelde.”
Het oudste liedje op het album is These Are The Moments That Make Up Our Life. Adams geeft toe dat hij het nummer oorspronkelijk schreef voor Marley & Me, de romantische comedyfilm met Owen Wilson en Jennifer Aniston uit 2008. „We kregen het niet op tijd voltooid. Toen ik naar ideeën voor dit album zocht, vond ik een ruwe demo die ik van het nummer had gemaakt en dus ging ik er opnieuw mee aan de slag. Dit is qua compositie misschien wel mijn favoriete nummer op het album. In elk geval vandaag.”
Magie in de lucht
Een van de opmerkelijkste dingen aan het nieuwe album is de terugkeer van topproducer Robert John ‘Mutt’ Lange, de voormalige echtgenoot van Shania Twain. ‘Mutt’ Lange produceerde het Bryan Adams-album Waking Up The Neighbours uit 1991, met daarop de gigahits (Everything I Do) I Do It For You en Can’t Stop This Thing We Started. De laatste samenwerking tussen de twee was het nummer We Found What We Were Looking For uit 2008. Hoe kwam deze hernieuwde samenwerking tot stand?
„We waren wat ideeën heen en weer aan het sturen voor een paar nummers, net voordat ik aan de plaat begon. Het ging gewoon vanzelf, dus we bleven liedjes schrijven. Een van zijn ideetjes vond ik heel gaaf, genaamd Kick Ass, en dus werkten we dat uit. Toen vroeg ik hem om me te helpen met een idee dat ik On The Road had genoemd. Het was het ene nummer na het andere. Er hing een beetje magie in de lucht, als ik erover nadenk.”
John Cleese als predikant
De rocksong Kick Ass werd ook al voorafgaand aan de cd-release online gezet. Het valt op door de epische ‘preek’ van de legendarische komiek John Cleese. „Ik was toevallig een keer met hem aan het lunchen en ik vroeg hem of hij interesse had om het uit te proberen”, zegt Adams over de samenwerking met de Monty Python-acteur. „Hij zei ja en een paar dagen later kwam hij langs in de studio en probeerde het. Ik vind het best bijzonder.”
In de zeer ironische introductie verwijst John Cleese naar een ‘donker tijdperk vol slechte muziek’, waarvan Bryan Adams de mensheid zou moeten verlossen. Bij fans roept dit ongetwijfeld herinneringen op aan Kids Wanna Rock uit 1984, dat Adams talloze keren gezongen heeft tijdens concerten. „Het is een hele dikke knipoog”, verzekert hij. „Natuurlijk herhaalt de geschiedenis zich, want er is een gebrek aan gitaarmuziek op de radio. Maar, zoals je al kordaat opmerkte, schrijf ik daar al sinds Kids Wanna Rock over.”
Pretty Woman
Afgelopen week verschenen de liedjes online die Adams voor de musical Pretty Woman uit 2018 schreef. Het maakte die musical met zijn kompaan Jim Vallance, tevens de co-auteur van Summer Of ’69, Heaven en Run To You. Enkele afgewezen nummers uit deze musicalproductie, waaronder I Could Get Used To This en Please Stay, verschenen al op eerdere albums en op So Happy It Hurts vinden we het ongebruikte I’ve Been Looking For You terug.
„Het schrijven van die musical was een masterclass in liedjesschrijven, maar ook een masterclass om niet stapelgek te worden”, beaamt Adams met enige ironie. „Dit omdat er zoveel herschreven en afgewezen werd tijdens het productieproces. Maar dat betekent niet dat de afgewezen nummers geen thuis hebben gevonden. Natuurlijk is het jammer dat ze niet in de musical zitten, maar zo gaat dat nu eenmaal op Broadway.”
https://www.instagram.com/p/CaerVs4KDjy/
Bryan Adams eindelijk weer op tournee
Voor het eerst lijkt Bryan Adams in zijn liedjes te reflecteren op het gezinsleven. De inmiddels 62-jarige rocker heeft twee dochters met de ruim twintig jaar jongere Britse actrice Alicia Grimaldi. „Ik vind dat het mijn plicht is als songwriter om over mijn waarheid te schrijven en over hoe ik me voel. Het gaat om de kleine dingen in het leven die het verschil maken en ons gelukkig te maken, niet één groot ding.” H
et kan toeval zijn, maar zowel het titelnummer van So Happy It Hurts als de daaropvolgende single On The Road hebben hetzelfde thema als sommige nummers op het album Room Service uit 2004, dat Adams destijds vrijwel volledig in hotelkamers heeft opgenomen tijdens een uitgebreide wereldtournee. „Dat is me nooit opgevallen”, erkent de Canadees. „Laten we zeggen dat ik dat gewoon leuke onderwerpen voor liedjes vind. Eerlijk gezegd vroeg ik me af of we ooit weer op tournee zouden gaan, maar gelukkig gaat dat nu eindelijk weer gebeuren.”
Bryan Adams treedt op 23 november op in de Ziggo Dome. Dit is het verplaatste concert dat eigenlijk op 20 maart zou plaatsvinden.
The Streamers naar Olympisch Stadion: ‘Geen afscheidsconcert, maar een nieuw hoofdstuk’