Het bizarre feestjaar (20 jaar al weer!) van DI-RECT
Het 20-jarige DI-RECT zou vanavond en morgen twee keer in een uitverkocht en kolkend Rotterdam Ahoy staan. Hoe anders is de wereld van de rockers… Metro zocht hen op.
Toch is er feest! Nee, door corona niet in Ahoy natuurlijk. Vandaag is namelijk, live-albums en de opera Tommy meegerekend, het dertiende album Wild Hearts verschenen. Morgen wordt Wild Hearts tussen 20.30 en 23.00 uur live gepresenteerd en fans kunnen dit concert via een livestream volgen. Daarvoor moet je een kaartje kopen (voordeeltje: uitverkocht raakt het nooit) en dat gaat volgens een pay what you want-systeem.
DI-RECT in de fabriek
Metro ontmoet drie van de vijf bandleden in de Elektriciteitsfabriek in Den Haag, stad van DI-RECT en zoveel andere artiesten. In deze robuuste hal geven de heren morgen op hoogte – er zijn meerdere open verdiepingen – hun optreden. Aan tafel zitten Spike en Bas van Wageningen, gitarist en bassist vanaf het allereerste uur, en gitarist Paul Bakker (eerder gitarist bij Anouk). De man met het mooie verhaal ‘dat hij het conservatorium voortijdig verliet om gitaar te gaan leren spelen’, ging sinds 2008 mee op tournees en werd in 2016 volwaardig bandlid.
Soldier On, hét nummer tijdens de lockdown
Wat een jaar moest het voor DI-RECT worden en wat voor jaar ís het ook eigenlijk geworden… Geen Rotterdam Ahoy, maar wel was daar dit voorjaar Soldier On, nu net als het in september uitgebrachte Color op Wild Hearts verschenen. De single werd ‘dé song in coronatijd’ en stak velen een hart onder de riem. Twaalf weken stond het nummer op 1 in de airplay-charts, DI-RECT zong het live voor oorlogsveteranen en 14,5 miljoen keer werd Soldier On gestreamd.
En over streamen gesproken: zoals DI-RECT morgen Wild Hearts speelt, werden eerder ook al concerten via livestreams uitgezonden. Op bijzondere plekken als museum Mauritshuis en de Koninklijke Schouwburg in het eigen Den Haag en – in de stromende regen – op De Pier van Scheveningen, ook via het sympathieke pay what you want. Niet alleen de locaties waren bijzonder, ook van de invulling werd geen half werk gemaakt. Kijk morgen maar naar die schitterende fabriekshal…
DI-RECT en de coronastilte
Bas: „We dachten vooral aan wat nog wel kon. Dat is onze positieve manier van de coronatijd bekijken, denk ik. En een groot deel van Wild Hearts hebben we tussen maart en augustus gemaakt en opgenomen.”
Spike: „De eerste weken van corona voelde eigenlijk als een soort bevrijding, gek genoeg. Elke dag zaten we opgesloten in een thuisstudio, waar we opeens uitgebreid de tijd voor demo’s en liedjes afmaken hadden. We zouden naar Duitsland gaan voor heel wat gigs en het festivalseizoen met een stuk of twintig mooie grote festivals kwam eraan. Maar de agenda was leeg.”
Bas: „En we zouden naar de Olympische Spelen in Japan gaan.”
Metro: „Optreden in het Holland Heineken Huis?”
Bas, keihard inkoppend: „Klopt, ik zou niet bij de 100 meter aan de start staan, haha.”
Spike: „Ik durf die nu wel aan hoor, want ook dat heeft corona met zich meegebracht. Maar zonder gekheid: het jubileumjaar wilden we vieren met nieuwe muziek en dat is er toch van gekomen. Daar hadden we lekker de tijd voor, de tijd is goed benut. De Ahoy-shows zouden in het teken staan van de release van Wild Hearts, maar wat er met die optredens zou gebeuren wisten we toen nog niet. Inmiddels zijn ze uitgesteld naar oktober volgend jaar.”
Niet meer live in een volle zaal spelen
Paul: „Ja verschrikkelijk, dat is voor ons een soort levensbloed. Mensen denken vaak aan dat uurtje dat wij spelen, maar voor ons is het een hele dag. DI-RECT reist ook al twintig jaar samen. Onze dag begint bij samen instappen, dan komt onze energie al bij elkaar. Dat spat uiteen in dat uur op het podium en daarvan moet je nog wel een tijdje landen. Die enorme energieboost was helemaal weggevallen. Live optreden voor publiek is het eindstation van ons hele ding, daar laat je je vlees en bloed aan de mensen zien.”
Bas: „Zoals gezegd keken we naar wat er wel kon en livestreamen werd al gauw een optie. We hebben er goed aan gedaan om meteen te beseffen dat dat iets anders is dan een concert geven. Op een podium gaan staan en wat camera’s erop zetten werkt niet, dan mis je de wisselwerking met het publiek bij de concertbeleving. De camera’s zijn daarom een andere rol gaan vervullen. We kennen sommige cameramensen goed en hebben die vrij baan gegeven. Zo komt er ook energie vrij, want dat heeft goed uitgepakt. We zagen het als een discipline op zichzelf en niet als een één-op-één vervanging van een liveshow. Kennelijk kwamen er dingen mooi samen. Wij konden lekker spelen, maar blijken ook een achterban te hebben die het tof vindt om onze muziek op die manier te beleven. Ons experiment is levensvatbaar gebleken en daarom hebben we elke maand iets zo gaafs mogelijk proberen te maken. Telkens op een andere manier in plaats van hetzelfde riedeltje.”
Spike: „Die high van energie waarmee je normaal het podium af komt, daar is nooit een camera bij. Nu lieten we na afloop de camera draaien en mensen konden ons dan vragen sturen. Dat was heel leuk.”
Paul: „Zo hadden we toch weer veel energie door onze shows. De settings waren bewust gekozen en ingevuld, maar er was ook toeval. De zon van Scheveningen veranderde in een storm met regen en dat was eigenlijk veel gaver. Het speciale maakte het dat we dachten: hey fuck, here we go guys. Het was bepaald niet met onze rug tegen een muurtje gaan staan en ons dingetje doen.”
Bas: „Maar buiten dat dit goed geslaagd is, kunnen we natuurlijk niet wachten tot de wereld weer normaal is en dat we kunnen doen wat we al twintig jaar gewend zijn. Tot die tijd is elke nieuwe plek spannend, zoals ook weer in de Elektriciteitsfabriek bij de albumrelease. Onze lichtmensen werden wild toen ze hier binnenliepen, dat is zo gaaf.”
Paul: „Ook hier zullen de mensen die kijken, niet alleen maar een bandje live zien spelen. Dit is een vervanging van dat.”
DI-RECT en Wild Hearts
Spike: „Een album met heel wat grote gebaren. Ik herinner me de eerste sessies in Berlijn eind 2019 en dat we zeiden ‘wow, de eerst keer dat we dit gaan spelen is in Ahoy’. Met die gedachte maak je de muziek niet trouwens, die maak je uit je hart. Maar toch… Wild Hearts als titel kan met de songtekst van Paul voor iedereen iets anders betekenen. Voor mij is het een veerkrachtig, een avontuurlijk hart dat voortkomt uit hoop en positief blijven. Voor mij is dat ook de rode draad door heel het album heen.”
Paul: „En dat terwijl de tekst voor dit hele coronagebeuren geschreven is, dus voor jou zegt het misschien iets heel anders. Gek genoeg kun je Wild Hearts wel op de gebeurtenissen van nu leggen.”
Bas: „Eerder hadden we vaak alle tracks klaar en moesten we nog een titel voor het album verzinnen. Maar nu hadden we Wild Hearts en werd dat een kompas voor de hele plaat. Dat had gaandeweg nog altijd kunnen veranderen hoor, maar eigenlijk wisten we de titel een jaar geleden al. Het werd de kapstok.”
Spike: „Producent Niels heeft de songs familie van elkaar gemaakt, maar het maken was voor ons heel vrij. In coronatijd hebben we toch afzonderlijk thuis de demo’s zitten maken. Persoonlijk voelde ik me in elk geval heel vrij in het begin van het schrijfproces. De eerste achttien jaar begon ik alles op gitaar, nu heb ik allerlei startpunten gehad. We konden nieuwe dingen proberen en daardoor voelde ik me niet meer zo getrouwd met de sound die we op vorige platen lieten horen. Ik kon en we konden lekker gaan experimenteren.”
Het succes van Soldier On
Bas: „Soldier On is tijdens de hittegolf van 2019 al geschreven, maar we hebben hem toen niet gebruikt op de EP van toen. Die wilden we meenemen naar 2020 en zou op zichzelf moeten staan. Niemand had nog van corona en een pandemie gehoord. Zelfs toen hij uitkwam op 21 februari was het nog niet aan de orde, niet in Nederland in elk geval. Het thema van Soldier On is een hart onder de riem steken, maar dat het nummer voor zoveel mensen is zou gaan betekenen, hadden we nooit kunnen voorzien. Het is eervol dat iedereen er een eigen betekenis aan heeft gegeven. Sommigen gaf het houvast in coronatijd, maar na het optreden op Veteranendag kregen we ook veel berichten van oorlogsveteranen met PTSS die iets aan Soldier On hebben. De tijd in popmuziek kan tegenwoordig best vluchtig zijn. Als je dan voor het eerst in lange tijd iets uitbrengt wat maandenlang een tijd definieert, dat is een dankbaar iets.”
De Elektriciteitsfabriek
Spike: „Heel mijn leven fiets ik hier al langs, maar tot voor kort was ik er nog nooit binnen geweest. Eenmaal binnen, met ook de camera- en lichtjongens erbij, hadden we al snel iets van: ja, dit is ‘m. Het is massief, net zoals Wild Hearts een massieve plaat is geworden met rauwe randjes erop. Nou, de rauwe randjes hangen hier aan flarden aan de zuilen. Dit is een hele toffe plek om uit te lichten en onze muziek te versterken, precies waar we naar op zoek waren.”
Metro: „Op de website van de fabriek (die Den Haag nog daadwerkelijk ook van stroom voorziet, red.) staat dat hier hoogwaardige kunst uit verschillende disciplines op een laagdrempelige manier wordt aangeboden. Die kun je in je zak steken.”
Paul: „Hoogwaardige kunst ja, anders kom je hier niet binnen, haha. Maar er zitten hier ook echt schilders om de hoek.”
Spike: „Laagdrempelig passen we zelf ook toe, omdat je de livestream al vanaf 2 euro kunt meekijken. Pay what you want hebben we vanaf het begin gedaan, want tja, wat moet je voor zoiets vragen? En we vinden dat iedereen moet kunnen meegenieten. We zagen al snel dat veel mensen op eigen initiatief best iets meer wilden betalen. Daar zijn we blij mee, want naast dat het een stukje overleven is, investeren we het telkens in de volgende livestream.”
Op naar de Elektriciteitsfabriek dus morgen, in plaats van naar Rotterdam Ahoy. Een plek waar DI-RECT al meer dan honderd (!) keer stond. Spike: „De zaal waar we het meest hebben gestaan. Altijd als onderdeel van, met name tijdens De Vrienden van Amstel Live. En oh ja, de TMF Awards! Haha. We hebben nogal wat overleefd hè?”
Wil je de livestream morgen kijken? Klik dan hier.
Lees ook: Danny Vera raakt tv-kijkend Nederland met eerbetoon aan overleden BN’ers
Lees ook: 3FM Awards beweegt mee met coronacrisis: ‘Alles is gek’