Holly Mae Brood is hacker in Netflix-film The Takeover: ‘Maar ik typ nog met twee vingers’
Ze wordt vaak gevraagd als ‘het mooie poppetje’, maar dat gaat voor Holly Mae Brood (27) in de Netflix-film The Takeover een keer totaal niet op. Brood is in eerste instantie een zeer handige, maar onschuldige hacker. Maar plotseling zit zowel een criminele bende als de politie achter haar personage Mel Bandison aan. Wegens het platleggen van een internationaal netwerk dat gevestigd is in China. En…voor moord.
De Nederlandse film is nu exclusief op Netflix te zien. Metro schoof bij Holly Mae Brood aan in hotel Park Centraal, nabij het Leidseplein in haar geboorteplaats Amsterdam. The Takeover, het is weer eens wat anders dan Goede Tijden, Slechte Tijden, Meisje van Plezier, de film Foodies, het presenteren van Love Island (Videoland) en het meedoen aan De Verraders (een interview met Holly Mae Brood over dat programma lees je hier).
Holly Mae Brood als tiener redt de zeehondjes
Dit is deel 2 uit een tweeluik over The Takeover. Metro sprak ook met Susan Radder, die als rechercheur Roos op Mel Bandison, Holly Mae Brood dus, jaagt. Deze keer is het de beurt aan de hoofdrolspeelster zelf. Als hacker lost zij een datalek van een hightech zelfrijdende bus op, maar daarmee legt ze het eerder genoemde internationale netwerk plat. Nietsontziende criminelen zetten de jacht op haar in, maar niet alleen zij. Er duikt een deepfake-video op waarop Mel iemand vermoordt, dus de politie zoekt haar ook. En dat in Rotterdam, waar elke millimeter van de stad door camera’s in de gaten wordt gehouden.
Mel duikt onder bij Thomas (Géza Weisz), hoewel hun date de avond ervoor volledig in de soep liep. Haar voormalig hack-mentor Buddy (Frank Lammers) moet de reddende engel spelen, maar ja, die zit in België. Al met al een spannend avontuur, deze The Takeover. Leuk is de start met Frank Lammers die Mel als 16-jarige hacker ontmaskert (een andere actrice uiteraard dan Holly Mae Brood). De tiener legt een heel vliegveld plat, omdat ze vindt dat de straaljagers te veel herrie maken. En dat is dan weer zielig voor zeehondjes.
Geluk: gevraagd voor The Takeover
Als ze er even over nadenkt, dan is The Takeover wel ‘het grootste’ dat de actrice tot nu toe heeft mogen doen. „Dit was me nogal een uitdaging, maar wel heel spectaculair. Voor mij was het spelen fysiek en groots.” Audities doen is Holly Mae Brood niet vreemd, maar ze had het geluk een keer te worden gevraagd. En dat nog voor een hoofdrol ook. „Ik durf het zelf haast niet te zeggen, maar het is wel zo. Met regisseur Annemarie van de Mond heb ik namelijk al eerder gewerkt, bij de serie Meisje van Plezier. Zij belde en vroeg of ik het script wilde lezen en wilde komen babbelen. Dus ik zei: ‘Let’s go‘. Ik ben er heel blij mee, want ik was weleens toe aan een ander soort rol. Die kans moet je echter wel krijgen.”
Het opnemen van The Takeover duurde uiteindelijk twee maanden. Holly Mae: „Daar zaten heel wat stuntdagen bij.” De actrice beaamt dat de Netflix-film een visitekaartje voor de stad Rotterdam is geworden, waarin zij als Amsterdamse dan loopt te shinen. „Maar dat doe ik graag hoor, ik vind Rotterdam een leuke en mooie stad. Dat The Takeover er is opgenomen, snap ik door de futuristische uitstraling helemaal. Een zelfrijdende bus zie ik daar eerder dan in mijn stad.”
Bomen op de bank met Soy Kroon
Holly Mae Brood kan over haar werk thuis op de bank lekker bomen met haar vriend, Soy Kroon. Het gaat daarbij de laatste tijd vast ook over succes, want ook Kroon timmert goed aan de weg (denk maar terug aan zijn rol als Jezus in de laatste versie van The Passion). En bij het Gouden Televizier-Ring Gala zat zij in Carré ook nog eens als ‘de vriendin van’ naast hem, terwijl hij werd geëerd met de titel van het grootste televisie-talent 2022. „Maar het gaat thuis niet steeds over succes hoor”, wuift Holly Mae die gedachte meteen maar weg. „We liggen op die bank ook heus weleens als twee uitgebluste pannenkoeken. Dat het ons goed gaat is verder alleen maar superleuk en ik ben trots op hem.”
Dat The Takeover niet eerst in de bioscoop te zien is, vindt Holly Mae geen probleem. „Nee hoor. Netflix is toch ook groots?” Op het moment van het gesprek vindt zij het best spannend hoe mensen op de film een haar acteerprestatie gaan reageren. „Ja, een beetje wel. Ik vind niet snel iets héél spannend, maar dit is toch wel een ding. De hele wereld kan het zien en ik kan alleen maar hopen dat mensen het tof vinden. Bijzonder dat ze op een knopje kunnen drukken en in een keer naar mij kunnen kijken.”
‘Best eng dat dit serieus kan gebeuren’
En al die mensen zien dan een Mel die in een bizarre slangenkuil terechtkomt. „En toch wil zij alle touwtjes in handen houden en het zelf uitzoeken. Er is eigenlijk helemaal geen uitweg. Zie er dan maar eens uit te komen. Al helemaal door de deepfake-video natuurlijk. Iedereen ziet dat je iets verschrikkelijks doet, bewijs dan maar eens dat het niet zo is. Dat zoiets serieus kan, vind ik best een eng idee. Deepfake dringt in de echte wereld al best door. Als niemand je dan gelooft… ja, dat vind ik best eng.” De (hackers)wereld waarover The Takeover gaat, staat mijlenver van haar af. Holly Mae Brood moet meteen lachen: „Ik heb nog nooit iets vervelends op dat gebied meegemaakt, maar ben zelf helemaal niet computergericht. Ik heb veel moeten opzoeken over hoe deze wereld in elkaar steekt. Heel interessant hoor, maar ik zal het maar toegeven: ik typ nog met twee vingers. De lifestyle van die snelle hackers is nog niet de lifestyle van Holly.”
Genieten met Géza Weisz in The Takeover
Dat Géza Weisz de tegenspeler van Holly Mae was, dat was genieten geblazen. Dat zal ook de kijker zien als The Takeover wordt opgezet. Vooral de scène van hun date is hilarisch. Weisz doopt zijn loempia ‘voor de smaaksenstatie’ in Chinese soep en stuurt Mel achteraf nog een Tikkie van 11,80 euro voor de afhaal-Chinees. En daar blijft het niet bij. Weisz’ personage Thomas zorgt voor lucht in de verder best beklemmende film, maar uiteindelijk speelt hij ook een cruciale rol.
Holly Mae Brood: „Wat een feest was het, heel fijn. De rol past Géza helemaal en door Thomas belandt de kijker weer even in de realiteit. Hij reageert zoals de meeste mensen zouden doen.” En die eetscène met de loempia, dat werd vast geen one-taker… „Nee, haha. We hebben toen heel hard gelachen. De loempia werd steeds goorder, net een spons. Géza wilde hem nog in mijn mond duwen. No way, ik riep alleen maar ga weg!”
The Takeover is nu op Netflix te zien.
Was 2.10m lange Fries Grutte Pier een heldhaftige vrijheidsstrijder of een ordinaire plunderaar?