Recensie Ticket to Paradise: Clooney en Roberts enige redding voor deze film
Als je ons regenachtige kikkerlandje zat bent, koop dan een bioscoopkaartje naar Ticket to Paradise om voor een uur en drie kwartier in het zonnige Bali te zijn. Het is vermakelijk om Julia Roberts en George Clooney opnieuw verliefd te zien worden op elkaar, maar het is nog leuker om ze te zien kibbelen.
Vaak hoor je mensen klagen dat ze tegenwoordig geen romcoms meer zoals die van 25 jaar terug maken – eentje met een charmante cast, een geestig script en een iconische locatie. Ticket to Paradise belooft aan al die eisen te voldoen en daarom is het de Filmrecensie van de Week hier bij Metro.
Altijd werkende formules
In deze film is er gelukkig geen gebrek aan komedie, vooral wanneer David (Clooney) en Georgia (Roberts) beledigingen op elkaar afvuren. Ze spelen namelijk gescheiden ouders die gedwongen worden elkaar weer te zien, omdat hun dochter halsoverkop gaat trouwen met een zeewierboer in Bali. Om te voorkomen dat hun dochter Lily (Kaitlyn Dever) het ja-woord geeft, begraven ze de strijdbijl en proberen ze samen de bruiloft te stoppen.
Het is een klassieke formule van verschillende clichés. Exen die weer samenkomen, vijanden die verliefd worden en tegen hun wil in samen moeten werken. Het werkt goed in Ticket to Paradise. Je wacht op het moment dat Clooney en Robers doorhebben dat ze opnieuw verliefd zijn geworden, en wanneer dat moment ein-de-lijk aanbreekt, stelt het niet teleur.
Dolfijnen-fail in Ticket to Paradise
Je snapt in het eerste kwartier al waarom de film Ticket to Paradise heet. Je ziet op het scherm het mooie landschap van een Indonesisch eiland. Althans, die illusie krijgt de kijker. De film is namelijk helemaal niet opgenomen in Bali, maar in Australië. Een andere actrice die we tegenkomen in de film, is Billie Lourd. Zij speelt Wren, de beste vriendin van dochter Lily. De twee actrices speelden voorheen al samen in Olivia Wilde’s Booksmart, een meer moderne en zeer goede versie van Super Bad. Wren is verrassend genoeg geen overbodige vrolijke noot, mede dankzij haar is de dosis grappen fijn verdeeld.
Een van de mindere aspecten van de film, zijn de dolfijnen. Natuurlijk mag zo’n spetterende scène van de zee niet ontbreken, maar wanneer je de met CGI-gemaakte dieren ziet, wil je eigenlijk wegkijken vanwege hoe nep het eruit ziet. Het is haast ondenkbaar dat de film wel budget heeft voor A-lijst acteurs, maar niet voor goede speciale effecten.
Julia Roberts’ langverwachte romcom terugkomst
De regisseur van deze film is Ol Parker. Hij schreef en regisseerde onder andere Mamma Mia: Here We Go Again, het vervolg op het gelijknamige verhaal waarin een dochter haar ouders samen probeert te brengen op een zonnig eiland. Orgineel is het plot niet, vermakelijk wel.
Wat deze film het waard maakt om te kijken, is het acteerwerk van de hoofdrolspelers. Ondanks dat Roberts twintig jaar niet in romcoms te zien was, is ze het zeker niet verleerd. Ticket to Paradise gaat geen klassieker worden als Pretty Woman of Notting Hill, wel is het een mooie toevoeging aan haar carrière. De chemie die de Oscar-winnaars met elkaar hebben, maakt dit voorspelbare verhaal goed behapbaar.
Het is een prima film om te kijken als je even wil ontsnappen van de echte wereld. Ga niet uit van plottwists of wauw-effecten: het is eigenlijk precies wat je er van verwacht. Tijdens de aftiteling zie je als kijker allerlei bloopers voorbijkomen. Dat geeft nóg even extra de feel good-vibe weer, omdat duidelijk wordt dat de cast ook buiten het acteren om grappen maakt met elkaar. Je verlaat gegarandeerd de bioscoop met een lach op je gezicht.
Beoordeling uit 5: 2,5
Metro’s filmrecensie van de week lees je elke woensdag rond 18.00 uur. Op donderdag verschijnen nieuwe titels altijd in de Nederlandse bioscopen, zoals Ticket to Paradise (soms ook op woensdag). Verslaggever Erik Jonk (en deze week Iza de Bruin) kiest er wekelijks eentje uit.
Nieuw in de bioscoop: ‘afgestofte’ Avatar geldt als opwarmertje voor véél meer