Serie Dirty Lines op Netflix over bizarre tijd sekslijnen: ‘Het ging keihard met het geld’
Een sekslijn bellen en dan luisteren naar een bandje van een hijgende vrouw met een hitsig verhaaltje? Voor de jeugd van nu: ja, dat bestond eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Netflix gaat erop in in de Nederlandse original Dirty Lines. Een serie over hoe pioniers in Amsterdam het geld opeens tegen de plinten zagen klotsen.
Metro sprak erover met twee acteurs uit Dirty Lines. Ten eerste Abbey Hoes, die vanaf 21 april ook in de teruggekeerde filmtitel Costa!! te zien is. En met André Dongelmans, die Metro eerder vertelde over zijn aandeel in de film (en eerder ook de serie) De Luizenmoeder.
Persdag Dirty Lines in roemruchte tent
De persdag voor de Netflix-productie Dirty Lines werd vorige week gehouden in Club Air, vlakbij het Rembrandtplein in Amsterdam. Het pand is de voormalige It, een roemruchte nachtclub in de jaren tachtig en negentig, de tijd van de serie. In Dirty Lines komt overigens een andere tent, de Roxy, aan bod en niet de It. Maar de sfeer voor zo’n interviewdag met acteurs is wel gezet. Hoewel, zo overdag ziet Club Air er niet zo spetterend uit als het ooit in die It moet zijn geweest.
André Dongelmans werd geboren in 1987, het jaar dat de eerste sekslijnen in Nederland werden geopend. Abbey Hoes kwam op de wereld toen de hype in de jaren negentig alweer voorbij was. Hoe kenden zij het fenomeen, dat in Nederland bekend stond als ‘ruklijnen’?
André: „Ik moet bekennen dat ik als kind ooit zelf heb gebeld, dat was heel spannend. Op televisie zag ik reclames van die lijnen. Ik was een jaar of 7 en benieuwd. In die tijd kreeg je de vrouwen echt aan de lijn en hoorde je geen bandje. Het grappige was dat de vrouw die ik sprak blij was dat ze een keer ‘niet zo’n vieze man’ aan de lijn had. Het was voor haar een soort pauze.”
‘Ik ging uitleggen waar ik precies woonde’
Dongelmans realiseert zich meteen dat zijn bekentenis voer is voor een kop ‘Acteur uit De Luizenmoeder belde als kind al naar sekslijnen’. „Nee nee, alsjeblieft doe dat niet”, zegt hij lachend. „Ik wilde die vrouw nog wel een keer spreken trouwens en heb nog één keer gebeld. Een ander persoon nam op natuurlijk.” „Wat zei zo’n vrouw dan?”, wil Abbey weten. „Ging ze dan wel haar riedeltje doen?” „Nee nee, helemaal niet”, legt André uit. „Ze vroeg hoe het op school was. Ik ging zelfs uitleggen waar ik precies woonde en vroeg of ze wist waar de Esso bij de rotonde in mijn buurt was.”
Abbey groeide dus niet met de sekslijnen op, maar wist wel wat het was. „Maar ik was er niet zo mee bekend dat ik er ooit, net als André, naar heb gebeld of er goede research naar had gedaan, haha. Ik kende het als algemeen begrip. Tot zover ging mijn kennis.”
Verdiepen hoefden de twee acteurs zich in het fenomeen ook niet echt. André: „Het script voor Dirty Lines was rijk genoeg. We hebben ook veel lezingen gehouden en gerepeteerd.” Abbey: „Daarbij werden vragen beantwoord als we die hadden.” André: „Schrijver Pieter Bart Korthuis (ook van Penoza en Vechtershart, red.) heeft de tijd van de sekslijnen bewust meegemaakt. Hij kon er veel over vertellen.”
Dirty Lines over pioniers en bakken met geld
Dirty Lines is losjes gebaseerd op het boek 06-Cowboys van voormalig marketingdirecteur Fred Saueressig bij een van de grootste sekslijnenplatforms van Europa. De gebroeders Frank en Ramon Stigter als pioniers van sekslijnen in Nederland zijn echter fictief. De broers worden gespeeld door Minne Koole en Chris Peters, die ook samen in de film Niemand in de Stad speelden. Nu vertolken zij de pioniers die bakken met geld verdienden en dat later net zo snel weer uitgaven, met alle gevolgen van dien. Extra kantoren, enorme personeelsfeesten, drugs, een ‘open rekening’ bij bordeel YabYum, het kon niet op. Fictief zoals gezegd, maar de waarheid is heel dichtbij.
Investeren in sekslijnen
Abbey Hoes en Charlie-Chan Dagelet spelen de vrouwen Anouk en Natasja van respectievelijk Frank en Ramon. Een hoofdrol is ook weggelegd voor Joy Delima, die als schuchter meisje uit een gezin waar seks nooit wordt besproken, een baantje vindt bij de ‘geile studentenlijn’. André Dongelmans speelt een geadopteerde Amsterdammer die de Italiaanse ijssalon van zijn ouders overgenomen heeft. „Hij verdient lekker geld en investeert een startkapitaaltje in de sekslijnen. Bovendien verzint mijn personage als ‘ladiesman’ de verhaaltjes voor de vrouwen.”
Leuk feitje nog: alle sekslijnen begonnen tot 1996 met de cijfers 06.
„We zetten een tijd neer”, zegt André. „Gebaseerd op de tijd van toen, maar niet helemaal feitelijk”, vult Abbey aan. Haar personage zet zich in de eerste aflevering van Dirty Lines wat af tegen de grootse plannen van haar man. En ontdekt dat er niet alleen bandjes worden ingesproken, maar dat er ook een live-orgie is opgenomen. In die orgie is André Dongelmans dan weer de hoofdrolspeler. Abbey: „Anouk heeft ondertussen eigenlijk maar één grote wens en dat is de kinderwens. En ze houdt echt veel van Frank en ondersteunt hem in wat dan ook. Ze is echter niet iemand die over zich heen laat lopen. En dat vind ik wel vet en leuk. Anouk lijkt heel volgzaam, maar heeft ook haar eigen mening.” André: „Ze is wel terecht verrast in hoever het bij de sekslijn gaat.” Abbey: „Ja, maar ondanks dat pikt ze ook veel. Dat zal in de loop van Dirty Lines blijken.”
‘Nederland rukt zich rijk’
De bakken met geld-tijd is fascinerend om te zien. Frank en Ramon Stigter houden de pers voor dat ons land blij met ze moet zijn, omdat er zoveel geld naar de Belastingdienst gaat. „Nederland rukt zich rijk”, verzint het personage van Minne Koole. „Het ging qua geld keihard in die tijd”, zegt André Dongelmans. „Je moet het zien als gasten die nu een goede app creëren, die ineens overal is. Dat ze opeens veel meer geld hebben dan ze kunnen handelen.” Abbey: „En de wereld plotseling aan hun voeten ligt.”
Hier zie en hoor je housetrack van Dirty Lines, Vieze Belletjes van Donnie, Anita Doth (ex-2Unlimited) en Tony Scott.
De jaren tachtig worden in Dirty Lines qua styling en sfeer prachtig neergezet. Behalve de tijd van de sekslijnen, was het ook de tijd van krakers, van nachtclubs als de It en de Roxy die nog nooit waren vertoond en ook de tijd van heroïne. Ondanks dat laatste, zien André Dongelmans en Abbey Hoes die jaren als een gave tijd? „De losheid van die tijd spreek me aan”, zegt André. „En vooral het idee dat er geen mobieltjes met camera’s waren. Dat je gewoon lekker op je bek kon gaan, zonder filmpjes. Dat je de ruimte kreeg om fouten te maken. Momenteel moet je ervoor zorgen dat je alles goed doet, die losheid is helemaal weg.”
Heerlijke tijd, zonder perfect te moeten zijn
Abbey: „Terugkijkend moet er in de jaren tachtig veel meer vrijheid zijn geweest om jezelf te zijn. Zonder dat mensen je meteen ergens over op de vingers tikken. Alles wordt nu meteen maar gecanceld. Alles moet perfect. Alsof imperfectie toen gewoon nog mogelijk was. Nu doen we allemaal alsof. Ik heb het niet meegemaakt, maar toen moest je van tevoren echt nog met iemand afspreken. Hoe waardevol is dat?! Nu zit je misschien met iemand te eten en zit je ondertussen met Sjakie van de Hoek te appen. En dan belt je moeder ook nog tussendoor. Zo zie ik de jaren tachtig als een mooie tijd en ben blij dat ik op de basisschool nog geen mobieltje had.”
Jongeren en Netflix-serie Dirty Lines
Hoe zullen jongeren van nu dan naar zo’n fenomeen als sekslijnen kijken als zij Dirty Lines zien? Misschien al swipend op hun Tinderaccount. Abbey: „Nou… laten we hopen dat jongeren de serie pakkend genoeg vinden en niet tegelijkertijd gaan zitten swipen. Alles over de serie liken mag natuurlijk wel! Ik denk overigens niet dat de jeugd het onderwerp hopeloos ouderwets vindt. Laatst hoorde ik nog kinderen op straat een liedje van Earth, Wind & Fire zingen, kinderen van 12 ofzo. Daar werd ik blij van. Daarna kwam ik erachter dat dat liedje, September, helemaal hip is op TikTok. Maar het is toch te gek dat goeie oude disco en andere dingen van vroeger via social media weer aandacht krijgen? Laten we hopen dat Dirty Lines bijdraagt aan de revival van die mooie dingen van toen.”
Dirty Lines is vanaf morgen (vrijdag 8 april) op Netflix te zien. Je kunt de serie helemaal bingen mocht je willen.
Papa is Verslaafd op Videoland maakt indruk: ‘Hele pakhuizen leeggesnoven’