Documentaire geeft inkijkje in wereld van kids-influencers
Wat als je kind opeens zegt: ‘Mam, ik wil influencer worden’? En wat als dat realiteit wordt? Makers Diana Hommes (32) en Janne Schmidt (29) geven in de documentaire Born to be an influencer een kijkje achter de schermen bij drie ‘kids-influencers’.
Vooroordelen hadden ze genoeg, toen Diana Hommes en Janne Schmidt vorig jaar aan hun project begonnen. Hommes werkte in de „influencerwereld” en zag dat „daar momenteel veel gaande is”. Ze opperde bij Schmidt, die ze kent van een stage van tien jaar geleden, of er „niet een verhaal in zou zitten”. Schmidt, tegenwoordig regisseur van beroep, zag het idee wel zitten: „Ik was benieuwd wat het met een kind doet als het influencer is.”
Drie kids-influencers
Hommes en Schmidt volgen in de documentaire (vanaf vandaag te zien op Videoland) drie influencers. De jongste is de 3-jarige Quenisha. Haar moeder Sunisha houdt de 365.000 volgers dagelijks op de hoogte van de gebeurtenissen van haar modieus geklede dochter. Ook de 13-jarige Senna Bellod wordt in de documentaire gevolgd. Senna deed mee met de talentenjacht ‘Van niks naar clicks’ van YouTuber Kalvijn en won die. Inmiddels heeft ze 163.000 abonnees op YouTube. Tot slot laat mom-influencer Lizet Greve (27.000 volgers op Instagram) haar leven zien. Lizet filmt niet alleen zichzelf, maar ook haar twee kinderen Zoë en Vic komen dagelijks in haar feed voorbij.
https://www.instagram.com/p/B6tHksHBYoR/
Om tafel
Senna stemde niet meteen in met het voorstel van de documaaksters. „We wilden eerst met hen om tafel”, legt Senna’s moeder Sandra uit. „Als het doel was om ouders negatief af te schilderen, dan hoefde het van ons niet.”
Dat is nooit de intentie geweest, zegt Schmidt. „We wilden vooral een observerende rol aannemen, omdat het niet aan ons als makers is om te beoordelen of iets goed of fout is. Vaak is het ook een grijs gebied, kwamen we later achter.” Wel wilden de twee „kritisch” zijn „en vragen stellen die de kijker waarschijnlijk ook zal hebben”. Hommes: „We waren benieuwd hoe de influencers tegen het aspect ‘kinderarbeid’ aankijken en hoe ouders de privacy van hun kind waarborgen. We vroegen ons af; kan het eigenlijk kwaad om op jonge leeftijd al een online DNA te hebben?” Ze noemt het „goeie struggle” om „zowel hen tevreden te houden als kritisch te zijn”. „Maar we wilden wel beide kanten belichten.”
Hobby
Nadat Senna en Sandra hoorden dat negatief afschilderen niet de insteek was, zeiden ze ‘ja’. Sandra: „Er zijn veel vooroordelen en dit is een mooie manier om te laten zien wat een influencer in het gezin betekent voor de dagelijkse praktijk van een gezin.” Want het is iets wat we met zijn allen doen, benadrukt ze. „’s Avonds aan tafel bespreken we hoe alles ervoor staat.” Senna valt bij: „Het is niet dat we het er iedere avond over hebben hoor. Het is vooral op dinsdag- en woensdagavond, omdat er iedere woensdag een nieuwe video verschijnt. Dat is soms nog even stressen op het laatste moment.”
Senna vertelt onbevangen en enthousiast, zowel aan de telefoon als in haar vlogs. Waarschijnlijk de reden dat ze zoveel volgers heeft, die graag zien wat ze doet en meemaakt. Dat ze nu de regie uit handen moest geven, vond ze „alleen maar leuk”. „Mensen denken vaak dat je op de bank gaat zitten en dan zomaar het geld verdient, maar je moet er wel voor werken”, geeft ze toe. Alhoewel ze het vloggen niet zíét als ‘werken’. „Het is echt een hobby. Als ik het volgende week niet meer leuk zou vinden, zou ik er meteen mee stoppen.”
Schmidt en Hommes hopen dat de documentaire mensen laat nadenken over de influencerwereld. Schmidt: „We kunnen de online wereld niet meer tegenhouden, het is er nu eenmaal. We kunnen wél de discussie openen, zodat je hier als maatschappij over in gesprek kunt over wanneer het de spuigaten uitloopt en wanneer het acceptabel is.”
Born to be an influencer is vanaf vandaag te zien op Videoland.
Lees ook: De wereld achter likes, volgers en roem