Valt het doek voor mediabedrijf Vice? ‘Impact was onmeetbaar’
Het Canadees-Amerikaanse Vice Media heeft vandaag uitstel van betaling gevraagd. Het noodlijdende mediabedrijf lijkt hiermee ten dode ten zijn opgeschreven.
Saillant detail: in 2017 was het platform nog zo’n 5,7 miljard dollar waard. Ook investeerden grote mediaconcerns als Walt Disney en Fox in het bedrijf.
Vice doet aanvraag voor faillissementsbescherming
Vice Media heeft een aanvraag gedaan voor faillissementsbescherming. Dit is een soort uitstel van betaling. Dat doet het bedrijf om een verkoop aan een groep van schuldeisers te vergemakkelijken. Vijf schuldeisers hebben zo’n 225 miljoen dollar, omgerekend ongeveer 207 miljoen euro, over voor het bedrijf. Drie weken geleden was er al een ontslagronde bij het bedrijf en werd het bekende nieuwsprogramma Vice News Tonight geannuleerd. De financiële problemen spelen al langer: in 2019 moest Vice 250 miljoen dollar lenen om het hoofd boven water te houden. Vice zou al maanden gestopt zijn met het terugbetalen van die lening.
Het mediabedrijf begon zo’n dertig jaar geleden in Montreal als een alternatief tijdschrift. Later maakte Vice naam met videodocumentaires die vooral jonge kijkers aanspraken en soms ook viraal gingen. Anno 2023 valt onder Vice Media een tijdschrift, website, televisie- en filmproductiebedrijf en platenlabel. Vice ook in Nederland actief.
In 2017 rommelde het bij Vice nadat de New York Times verhalen publiceerde over een onveilige werksfeer. Twee topmannen van het bedrijf werden ontslagen vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag. Veel vrouwelijke medewerkers zouden zich bij Vice onveilig voelen. In minstens vier zaken over seksueel wangedrag door mannelijke personeelsleden heeft het bedrijf een schikking getroffen met vrouwelijke werknemer.
Uitdagingen voor digitale mediabedrijven
De snelle ondergang van het bedrijf onderstreept de kwetsbare positie van digitale mediabedrijven. Die hebben het moeilijk doordat adverteerders snijden in hun uitgaven door de onzekere economische vooruitzichten. Ook verschuiven hun marketingactiviteiten naar Facebook, Google en TikTok. Diepgaandere journalistiek met veel eigen onderzoeksverhalen is vaak ook duurder dan andere vormen van digitale content, waardoor het een gemakkelijk doelwit is voor kostenbesparingen.
Vice is niet het enige mediabedrijf dat zwaar te lijden heeft onder de teruglopende advertentie-inkomsten. Buzzfeed trok onlangs de stekker uit nieuwswebsite Buzzfeed News en ontsloeg 15 procent van de medewerkers.
Reacties
Vice heeft een eigenzinnig en progressief imago, dus het is niet gek dat er verdeeld op het nieuws wordt gereageerd. „De impact was onmeetbaar”, klinkt er enerzijds, maar er wordt ook gewezen op de toxische werkcultuur.
De impact van Vice was de voorbije 25 jaar onmeetbaar, dus hopelijk maakt dit een doorstart mogelijk. https://t.co/wEfztH2ByF
— Ben Van Alboom 🇵🇸 🇺🇦🐬🍭 (@fakerholic) May 15, 2023
Vice had vroeger boeiende mini-docu's. Vooral de Noord-Koreaanse "gulag" blijft bij me hangen. Hopelijk kan een toekomstige eigenaar Vice weer op het juiste pad brengen als platform voor impactvolle verhalen en gedurfde journalistiek.
— Stinos🐍 (@Gestinos) May 15, 2023
Ik ben wat kritischer denk ik. Ik heb Vice nooit als smaakmaker gezien en ze hadden ook nog een toxische werkcultuur.
— Rudi de Growt 🌱 (@Reach) May 15, 2023
Totale gekte op de Coolsingel bij huldiging Feyenoord: dit waren de hoogtepunten