Nikki Veerbeek
Nikki Veerbeek Entertainment 18 nov 2022
Leestijd: 3 minuten

Chaos op Twitter doet Nederlanders terugverlangen naar Hyves: ‘Tijd voor een comeback’

Kunnen we binnenkort weer naar hartenlust krabbelen, dansende bananen delen en glitterplaatjes sturen? Als het aan twitterend Nederland ligt wel. Het is een zooitje op Twitter, waardoor de nostalgie naar Hyves groeit.

Zowel #RIPTwitter als Hyves zijn vandaag trending.

#RIPTwitter: Musk zorgt voor chaos

Sinds Elon Musk een paar weken geleden Twitter overnam voor een luttele 44 miljard dollar, is het chaos van jewelste bij het sociale medium. Eerste wapenfeit na de overname was dat hij de top van het bedrijf de laan uitstuurde en inmiddels heeft hij zelfs de helft van de 7500 werknemers ontslagen. Ook de introductie van de zwaar omstreden abonnnementsdienst valt niet lekker in de Twitterwereld, die praktisch inhoudt dat elke twitteraar moet gaan betalen voor de dienst. Musk moet tenslotte op de een of andere manier die krankzinnige investering terugverdienen. Heb je geen zin om 8 dollar per maand af te tikken? Dan worden je tweets onderdrukt door het algoritme. Neveneffect is dat elke ‘gek’ een blauw vinkje kan krijgen, wat al een hoop hilarische taferelen opleverde door accounts die beroemdheden en politici imiteerden.

Als klap op de vuurpijl stelde Musk zijn overgebleven medewerkers per mail een ultimatum: beloof om keihard te werken of vertrek. Dat keihard werken houdt onder andere in dat het personeel 40 uur op kantoor moet zijn. De mail had maar één mogelijk antwoord: ‘ja’. Honderden werknemers besloten daarop dat ze er schoon genoeg van hadden en pakten zelf hun spullen. Omdat de ja-knop zo weinig werd ingedrukt, werd Musk genoodzaakt een iets zachtere toon aan te slaan. Thuiswerken zou bijvoorbeeld toch wel tot de mogelijkheden behoren. Maar het kwaad is al geschied, denken twitteraars. Het platform is volgens hen ten dode opgeschreven. Vandaar de hashtag #RIPTwitter.

Nederlanders willen comeback van Hyves

Veel twitteraars weten het dus zeker: de ondergang van het medium is aanstaande. Steeds meer mensen kondigden de afgelopen weken aan dat ze uitwijken naar Mastodon (een ander sociaal medium), maar nostalgische Nederlandse twitteraars zouden véél liever teruggaan naar Hyves. Uit dit Nederlandse sociale platform werd in 2013 de stekker getrokken, maar zo te lezen is een groot deel nog lang niet uitgekrabbeld. „Tijd voor een comeback”, wordt er geschreven. Een ander: „Ik mis de tijden van kortpittige moeders die krabbelplaatjes en glitterplaatjes op hyves met elkaar deelden.”

Een greep uit de emotionele pleidooien voor de terugkeer van Hyves en andere meningen over dit onderwerp:

https://twitter.com/ellexcessive/status/1593557318733627392?s=20&t=DRg9hESPKjVmgu6O_AYBrQ

https://twitter.com/snorromang/status/1593564189561331714?s=20&t=DRg9hESPKjVmgu6O_AYBrQ

https://twitter.com/petjuh88/status/1593566236838924288?s=20&t=DRg9hESPKjVmgu6O_AYBrQ

Verdachten Mallorcazaak verdwijnen achter de tralies: straffen tot zeven jaar

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.