Sinterklaas-ruzie tussen Henk Westbroek en bol.com escaleert: ‘Advocaat ingeschakeld’
De kou tussen Henk Westbroek en bol.com is nog allesbehalve uit de lucht. Sterker nog: de ruzie tussen de zanger en het bedrijf, dat een van de teksten van Henk Westbroek gebruikt in een reclamecampagne, loopt verder op. De Utrechtse zanger zegt dat hij zijn advocaat heeft ingeschakeld.
Henk Westbroek sprak dit weekend bol.com aan, nadat het bedrijf in een speelgoedboek de zin Sinterklaas, wie scant ‘m niet gebruikte. Daarmee verwijst de webwinkel naar een QR-code die bij alle producten in het boek staat. De zin is een variatie op Sinterklaas wie kent hem niet, de hit die Westbroek in 1982 met Henk Temming scoorde.
Voor de een is het een eer dat zijn teksten na 30 jaar nog steeds worden gebruikt, maar Westbroek was er niet blij mee dat zijn teksten worden ingezet voor commerciële doeleinden. Zeker niet omdat hij daarover niet is ingelicht. Wat hem bovendien in het verkeerde keelgat schiet, is dat hem hetzelfde vorig jaar ook overkwam. Toen had Albert Heijn „schijt aan zijn auteursrecht”, zo zegt hij zelf.
Bol.com erkent: ‘Is een fout, onhandig’
„Vorig jaar bedacht Albert Heijn om schijt aan mijn auteursrecht te hebben. En kwam het bedrijf er vanaf met een schenking van 5000 euro aan de voedselbank. Plus superveel gratis reclame”, schreef de zanger dit weekend op Twitter bij een foto van het speelgoedboek. „Dit jaar zet ik wat hoger in. Recidivisme immers.”
Opvallend is dat Albert Heijn en bol.com onder hetzelfde moederbedrijf vallen. Bol.com liet in een reactie op de tweet van Westbroek weten dat het „inderdaad een dubbele fout” is. „Onhandig, zeker omdat ons broertje Albert ‘m vorig jaar ook al heeft gemaakt. We zijn goed samen, maar vertellen elkaar niet alles.”
Dit is inderdaad een dubbele fout, Henk. Onhandig, zeker omdat ons broertje Albert 'm vorig jaar ook al heeft gemaakt. (We zijn goed samen, maar vertellen elkaar niet alles). We willen het graag oplossen, kun je ons in een DM laten weten hoe we je kunnen bereiken?
— bol (@bol_com) October 15, 2022
Henk Westbroek heeft advocaat ingeschakeld
Er volgde vandaag een verzoenend gesprek tussen Henk Westbroek en de hoofdverantwoordelijke van het speelgoedboek van bol.com. Deze hoofdverantwoordelijke stelde als oplossing een donatie van 10.000 euro aan een goed doel voor, waar bol.com eerder mee heeft samengewerkt.
Maar van verzoening was geen sprake: Westbroek heeft het aanbod van bol.com afgewezen. „Het kan niet zo zijn dat de dief bepaalt wat de straf wordt”, zegt hij. Hij heeft de webwinkel laten weten dat zijn advocaat contact op gaat nemen met het bedrijf. Wat de juridische stappen moeten opleveren, weet Westbroek ook nog niet zeker.
Zanger wil compensatie en meer geld voor goed doel
De zanger overweegt compensatie voor de gratis reclame die bol.com zou hebben gekregen door de media-aandacht voor de kwestie rondom het speelgoedboek. Daar zou mogelijk nog een extra bedrag bovenop komen dat geschonken moet worden aan een door Westbroek gekozen goed doel. „Je moet er toch een soort boete op zetten”, vindt de zanger. De webwinkel „vindt het jammer” dat het bedrijf er niet met Westbroek is uitgekomen.
Eerder verklaarde Henk Westbroek al dat hij het „verschrikkelijk vindt” dat zijn nummer België wordt gebruikt tijdens bijeenkomsten van de PVV.
Henk Westbroek met dood bedreigd om sintlied zonder Zwarte Piet