The Streamers, van keukentafel Guus Meeuwis tot stadion (en een donderspeech van Frank Lammers)
The Streamers mogen – eindelijk voor publiek – helemaal los. Olympisch Stadion, drie keer 30.000 ‘man’ en ook nog een livestream – zoals miljoenen Nederlanders ze in coronatijd leerden kennen – op zaterdagavond is wat komen gaat. Metro zocht een aantal artiesten en de bedenker op om te horen hoe zij uitkijken naar het spektakel. En om terug te blikken op die gekke tijd die achter ons ligt.
De gesprekken vonden deze week plaats in een repetitieruimte bij Ampco Flashlight Group in Utrecht (lees hier het repetitieverhaal). Guus Meeuwis, Danny Vera, Maan en Frank Lammers konden op dat moment nog niet weten dat hun volgende concert vanmorgen binnen een uur uitverkocht zou raken. Op 21 oktober 2023 staan The Streamers in voetbalstadion GelreDome in Arnhem. Vandaag werd gelijk maar een tweede optreden op 20 oktober aangekondigd.
The Streamers bedacht aan keukentafel Guus Meeuwis
De man die The Streamers bedacht, is Machiel Hofman van (zijn eigen) creatief muziekburo GHIEL. Deze immer enthousiaste regelneef pur sang is ook de drijvende kracht achter Vrienden van Amstel LIVE. Vanavond, morgenavond en zondagmiddag staat zijn ‘bandje’ dus eindelijk drie keer voor 30.000 mensen op te treden. Met de vier livestreams vanuit Carré Amsterdam, de tuin van Paleis Noordeinde, De Kuip en De Efteling werden al 7,5 miljoen (!) mensen bereikt. „Maar dat we als The Streamers ooit écht voor mensen zouden gaan optreden, dat hadden we bij het bedenken nooit gedacht”, zegt Hofman. Dat bedenken gebeurde in corona-voorjaar 2020, toen alle artiesten werkloos thuis zaten. Hofman zat in de Brabantse keuken van Guus Meeuwis, toen het concept na ‘een paar flesjes wijn’ een feit was. „De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de naam door de vrouw van Guus, Manon, is bedacht. The Streamers bleken al te bestaan, het was een oud bandje uit Amerika geloof ik. Maar gelukkig traden zij niet meer op.”
View this post on Instagram
Niet per se voor altijd een livestream-band
Machiel Hofman vervolgt: „Het voelt nu een beetje alsof we corona overwonnen hebben, als ik dat mag zeggen. Met het Olympisch Stadion voelt het verhaal echt ‘af’. The Streamers hoefde van mij niet een livestream-band te blijven. Het is slechts een naam, waarmee alles begonnen is: Nederland in een rottijd een leuke avond bezorgen. We schatten bij de eerste keer in Carré in dat misschien 100.000 mensen zouden kijken. Daar waren alle technische zaken op ingericht en dan zouden we blij zijn. Maar ja, het ontplofte en is vele malen groter geworden dan we ooit hadden gedacht. We waren heel erg onder de indruk hoeveel mensen in de wachtrij voor een digitaal ticket stonden en hoe het evenement leefde. Dat gold voor het Olympisch Stadion weer. Ik was daar best zenuwachtig voor en had de voorverkoop klaarstaan voor één concert met een optie voor een tweede. Er stond echt nog geen nieuwsbrief klaar om een derde optreden aan te kondigen.”
Bus van The Streamers
Bij de vraag of Hofman in zijn hart nooit meer een concert van The Streamers wil organiseren die alleen via een livestream wordt uitgezonden (lees: corona en lockdowns bestaan dan niet meer), kijkt hij eerst niet begrijpend. Die gedachte speelt in zijn hoofd helemaal niet, legt hij meteen uit. „Dat kunnen we zo weer gaan doen, hoor. Wij zeggen altijd: The Streamers zitten in een bus en van halte tot halte bekijken we wat we gaan doen. Dat kan best een livestream zijn, bijvoorbeeld vanaf een plek waar geen publiek kan komen. The Streamers is gewoon een gave band voor meerdere dingen geworden en zijn nergens aan gebonden. Als je onze groeps-app zou kennen… daarin is het ‘t hele jaar leuk.”
Machiel Hofman weet op dat moment allang dat hij een dag later – gistermiddag – een volgend stadionconcert in het GelreDome in Arnhem zal aankondigen. Op het moment van spreken kon hij dat nog niet zeggen (het zij hem vergeven).
Briljant idee van Danny Vera
Ondertussen komt Danny Vera enthousiast aangelopen. „Machiel, Machiel, ik heb een idee.” Blijkbaar wordt er op dat moment regen tijdens het concertweekend verwacht en daar heeft de Zeeuwse succeszanger van de monsterhit Rollercoaster iets op bedacht. Ook al is het met een grijns: „Fruittelers in mijn provincie huren bij een grote kans op hagel een machine in waarmee ze wolken verdrijven (cloud seeding heet dat officieel, red.). Kost wat, 100.000 euro of zo, maar zo redden die tuinders een complete oogst van een paar miljoen. Ander is die naar de tyfus. Moeten we ook doen man, hebben we mooi geen regen in het stadion.” Helaas betekende het weerbericht van vanmorgen voor Vera geen goed nieuws.
De praatgrage Danny Vera blijft gezellig even hangen. Aan hem wordt voorgelegd dat Femke Halsema en haar mensen op het gemeentehuis van Amsterdam over het algemeen niet de snelsten zijn als het gaat om beslissingen en vergunningen. Beetje kansloos voor The Streamers dit jaar dus. Polderjongen Vera: „Ik denk dat je sowieso aan Amsterdam en Femke Halsema niet zoveel hebt. Maar goed… Oh je neemt dit ook op? Top, haha. Politieke meningen en artiesten, dat vind ik eh… een beetje moeilijk.”
View this post on Instagram
Geen gemiddelde Streamer
Danny Vera was er bij The Streamers vanaf het eerste moment bij, als is hij bepaald geen ‘gemiddelde Streamer’. Anderhalf uur uit z’n plaat gaan of meedoen aan een muzikale battle vrouwen tegen de mannen? Daar hoef je bij hem niet mee aan te komen. „Ik weet nog dat Guus Meeuwis me belde, maar gelijk zei dat ik maar moest nadenken of het wel iets voor mij was. Daar twijfel ik tot op de dag van vandaag nog steeds over, maar ik twijfel altijd over alles. Ik vind alles hier leuk, ik vind de mensen aardig, maar af en toe schiet er dan door mijn hoofd dat ik hier misschien niet helemaal op mijn plek ben. Maar dat dacht ik op Pinkpop ook hoor, overal wel eigenlijk.” De rasmuzikant kan er gelukkig zelf om lachen.
Vera schaamt zich er tijdens de livestreams niet voor om af en toe een kwartier lang in z’n eentje in een hoekje achteraan toe te kijken: „Juist niet. Elke artiest van The Streamers doet waar ie zich het prettigst bij voelt. Als je een drummer gaat laten bassen, dan gaat dat niet werken. Als we Anton aus Tirol gaan doen en iemand voelt zich daar comfortabel bij, dan moet hij dat doen. Maar ik niet. Ik ga ook niet een hele avond dansen. Dat is net zoiets als dat er vast een heleboel mensen zijn mijn Rollercoaster geen hol aan vinden.”
Ah, daar hebben we Guus
Ondertussen komt de man van de keukentafel aangelopen, Guus Meeuwis himself. De Brabander hoort van het idee van Danny Vera en vindt het mooi. Maar: „Tijdens al mijn jaren Groots met een Zachte G in Eindhoven heb ik best wel wat regen gehad. Maar ik heb altijd het gevoel dat heel veel mensen bij elkaar zoveel positieve energie geeft, dat dat de wolken verdrijft. Scheelt wat duizenden eurootjes.” „Ja, Machiel en ik zaten dan wel aan die keukentafel”, blikt Meeuwis terug, „maar The Streamers is ondertussen natuurlijk een collectief geworden. Het succes delen we nu, terwijl we nooit konden bevroeden dat het zo’n succes zou worden.”
De tijd van de laatste lockdown voelt een eeuwigheid geleden, al is het nog maar ruim een half jaar en de Nederlandstalige zanger voelt dat zelf ook. „Mensen vergeten blijkbaar snel. Zoals het nu is voelt dat prettig en gaan we over tot de orde van de dag.” En die orde is het Olympisch Stadion. Meeuwis: „We hebben het daar vaak over gehad en er is ons veel naar gevraagd of we voor publiek zouden optreden. Hier hebben we allemaal naar uit gekeken. Maar we zijn voor de mensen thuis gelukkig niet vergeten hoe we heten, dus is er op zaterdag ook weer een livestream.”
View this post on Instagram
Wat mag Guus Meeuwis over The Streamers van dit weekend loslaten? „Een ouderwetse Streamers-show natuurlijk. Met iedereen vol in actie met eigen hits die niet mogen ontbreken en verrassende keuzes daar omheen. Het wordt één grote interactie-show, dus dat verschilt van wat we eerder gedaan hebben. Dingen die voorbij komen zullen een ‘oh ja’-gevoel of ‘wow deze’ op. Er wordt op een paar oude Streamers-dingetjes teruggegrepen, maar verder is het hartstikke nieuw. Daar hebben we flink ons best op gedaan. Dat je iedereen bij elkaar krijgt is natuurlijk de grote kracht van The Streamers. Maar ook dat we niet in een hokje zitten. We kunnen linksaf, rechtsaf, we kunnen alle kanten op. Volgens mij zijn we eigenwijs en sympathiek tegelijk.”
Maan niet uit The Streamers weg te denken
Zangeres Maan is net als Guus Meeuwis niet uit The Streamers weg te denken. Haar enthousiasme op het podium spatte tijdens de streams door de tv-schermen heen. Maan is aan het einde van het jaar met een soloconcert voor het eerst in de Ziggo Dome te bewonderen en een nieuw album is in de maak. Maar ‘eerst nog even’ een volgende Streamers dus. Ook de Noord-Hollandse kan eigenlijk nog steeds niet bevatten wat er met die eerste stream vanuit Carré en alles daarna gebeurde. „Je hoopt zoiets. Maar er is nog een kant: elke keer als wij weer in het leven werden geroepen, betekende dat er weer een lockdown was en er nog steeds van alles niet kon. The Streamers waren een geluk bij een ongeluk. We hadden meteen veel plezier en vonden het mooi dat we voor de mensen thuis iéts konden brengen. Op straat merkten we hoe groot onze impact was. Zóveel mensen spraken ons allemaal aan. Als je staat te zingen in zo’n camera heb je werkelijk geen idee.”
‘Voor ons is het ook nieuw’
„Dat we ooit voor publiek zouden gaan optreden, heb ik lang niet gedacht”, geeft Maan toe. „The Streamers zijn wat dat betreft steeds meer geworden. Als artiesten hebben we het superleuk samen en als dat wat je doet dan ook nog heel populair wordt zodat je zelfs stadions kunt uitverkopen… Ik denk dat de mensen thuis na al die tijd graag achter hun beeldschermen vandaan komen om ons in levende lijve mee te maken. Voor ons is het ook nieuw. We zijn allemaal gewend om voor publiek te staan, maar deze setting is heel anders.”
Tijdens de repetities zag Metro dat Maan met Emma Heesters en Rolf Sanchez meedoet aan de legendarische The Ketchup Song (Asereje). Duurde het lang voor dat het dansje, maar vooral die gekke tekst ‘erin zat’? Maan: „Nee, The Ketchup Song ken ik al vanaf mijn jeugd.” Vervolgens geeft ze een mooie demonstratie heel snel zingen met iets dat op Spaanstalig lijkt. „Lukt wel zo, in brabbeltaal.” Nog een tipje van de sluier: „Ik ga mijn nummer Leven met Typhoon zingen. Dat vind ik leuk en heel vet.”
De manager van The Streamers
Tijd om plaats te maken voor een gepast slot: Frank Lammers. De Amsterdamse Undercover-acteur die zijn Brabantse roots nooit verloochent, is behalve artiest ook de manager van The Streamers. Met drie keer 30.000 toeschouwers moet hij zich nu wel ‘echt’ een grote manager voelen. „Ja, we hebben ons lang kunnen verschuilen achter corona. Nu zijn er opeens dansers en dingen, moeten we choreografieën instuderen… Dat hebben we zelf allemaal bedacht natuurlijk, maar toch. Zingen in een camera is nogal een ander principe. We moeten nu nóg meer energie opbrengen.”
View this post on Instagram
Wat is de precieze rol van de manager van The Streamers eigenlijk? Met de typische Frank Lammers-blik: „Ik moet ervoor zorgen dat iedereen topfit aan de start verschijnt. Ik ga straks wel even een donderspeech houden, want ik vind de energie nog een beetje labbekakkerig tijdens de repetities. Daar moeten we nog even wat aan doen. Het zijn varkens, deze artiesten. Allemaal. Of nee, dat mag je niet opschrijven natuurlijk. Het zijn kleine boefjes, dat klinkt beter. Bij de livestreams was het er meteen, want dat was voor iedereen nog nieuw. Dat gaf een raar soort energie iedere keer. We wisten niet wat er gebeurde bij de mensen die zaten te kijken. Dat bleef de volgende keren ondanks alle goede berichten hetzelfde, want je zag nog steeds niemand. Maar nu, hier. A dream come true.”
Gaat hij richting de droom als Amsterdammer op de fiets, of in een passende managersauto? „Nee hoor, deze manager gaat gewoon op het fietsje.”
Zieke kinderen steunen via de livestream
Mensen die geen kaartje voor het Olympisch Stadion hebben kunnen bemachtigen, kunnen The Streamers morgenavond thuis op de bank via – toch weer – een livestream volgen. Dat is gratis, maar de fooienpot staat open. Met het opgehaalde geld worden de gemaakte kosten voor de livestream betaald, maar ook een goed doel gesteund. Stichting Muziekids (‘een muzikale pleister om de pijn van kinderen te verzachten’) kan met bijdragen van de thuiskijkers een muziekstudio bouwen in het Emma Kinderziekenhuis in Amsterdam.
Zondagavond zendt Qmusic op de radio van 19.00 tot 21.00 uur ‘het beste van The Streamers’ uit.
Lies Visschedijk en Fedja van Huêt over het slot van Soof: ‘Het was intens, maar goed zo’