Paddington ongekend populair na thee-moment met Queen Elizabeth
De interesse in beertje Paddington is flink toegenomen sinds zijn kopje thee met de Britse koningin Elizabeth II. Dat heeft de Britse krant Daily Mail geïnventariseerd. Die schrijft dat het thee-moment, vastgelegd in een filmpje dat viraal ging, ruim 230 miljoen euro waard kan zijn in publiciteit. De Britten raakten vorige week niet uitgepraat over het filmpje.
In de video drinken Paddington en de Queen, die al zeventig jaar op de troon zit, een kopje thee. De beer laat dan zien dat hij altijd een sandwich met marmelade, zijn favoriete snack, onder zijn hoed heeft. Elizabeth haalt dan ook zo’n broodje uit haar handtas. Nadat Paddington na enkele onhandigheden de koningin bedankt, tikken zij samen met hun theelepeltjes op hun theekopjes het bekende ritme van de hit We will rock you van de Britse formatie Queen.
‘Een traktatie van de koningin aan het land’
Er was volop lof voor het unieke moment, dat het startschot vormde voor het jubileumconcert voor de koningin. The Sunday Telegraph noemde de clip ‘een traktatie van de koningin aan het land’. En in het programma Sunday Morning vertelde journalist en columnist Jane Moore van The Sun dat ze emotioneel werd toen Paddington de vorstin bedankte. „De koningin is een hele goede actrice”, voegde ze eraan toen. „En ze zag er blij en gezond uit.”
En die lovende kritieken zijn terug te zien in de verkoop van de boeken en films over het aimabele Britse beertje met zijn voorliefde voor boterhammen met marmelade. Volgens analisten kan het filmpje naar schatting ter waarde van 230 miljoen euro aan ‘free publicity’ hebben gegenereerd.
„Natuurlijk wisten mensen in de filmwereld wel wie hij was”, stelt een expert van Walt Disney Studios in de Daily Mail. „Maar dit filmpje is in alle hoeken van de wereld gezien. Paddington was al geliefd, nu is hij iconisch geworden. Dit filmpje heeft zijn populariteit naar een nieuw niveau getild.”
Nieuwe film over Paddington in de maak?
De uitgeverij zou volgens bronnen herdrukken van de originele Paddingtonboeken voorbereiden, die naar verwachting dit najaar worden gelanceerd. Achter de schermen zouden streamingdiensten als Netflix, Hulu en Amazon hard aan het bieden zijn op de rechten van de derde Paddington-film, waarvan de opnames binnenkort van start gaan.
De eerste twee, deels digitaal geanimeerde bioscoopfilms waren grote hits in 2014 en 2017. Vooral deel 2 heeft inmiddels een status van formaat omdat het lange tijd de enige filmtitel op de gezaghebbende website Rotten Tomatoes was die geen enkele negatieve recensie had gekregen. Op de site worden alle Engelstalige filmkritieken verzameld. Inmiddels is de film zijn 100 procent-score kwijt, omdat er na 250 kritieken één recensent bijkwam die minder positief over de film was.
Britten raken niet uitgepraat over ontmoeting Paddington en Queen Elizabeth: ‘Een traktatie’