The Streamers naar Olympisch Stadion: ‘Geen afscheidsconcert, maar een nieuw hoofdstuk’
Na een aantal online-only shows geeft de formatie The Streamers op zaterdag 17 september voor het eerst een concert voor publiek. De groep Nederlandse artiesten is dan te zien in het Olympisch Stadion. „De cirkel is rond”, aldus de organisator.
Al dagen teasen diverse Nederlandse artiesten, waaronder Guus Meeuwis, Maan, Diggy Dex, Paul de Munnik en Snelle, via hun socials een persconferentie van The Streamers: de club artiesten die tijdens de lockdowns te zien was met enkele groots opgezette livestreams. Nu er weer daadwerkelijke concerten en festivals gegeven kunnen worden, was de grote vraag wat The Streamers nu precies zouden aankondigen. Een afscheidsconcert wellicht?
Geheime locatie voor persconferentie The Streamers
Dinsdagochtend verzamelden journalisten, cameramensen en fotografen zich bij het kantoor van concertorganisator Tribe in het schilderachtige Ouderkerk aan de Amstel. Met zwart geblindeerde busjes werd het journaille vervoerd naar een nog geheime locatie elders in Amsterdam. Eenmaal voorbij de Zuidas werd al snel duidelijk om welke locatie het zou gaan: het Olympisch Stadion. Verrassend, gezien daar maar zelden concerten worden gegeven en ook Tribe, dat achter de Vrienden van Amstel-concertreeks zit, heeft geen historie met deze locatie.
Bij binnenkomst in het circa 22.000 stoelen tellende stadion staat er een kar met koffie en broodjes klaar. De gure wind blaast het stof van de lege zetels. Op deze graszoden komt in september een gigantisch podium te staan. Vijftien van de zeventien optredende artiesten staan onder aanvoering van ‘manager’ Frank Lammers de toegestroomde pers te woord. Enkel Typhoon en Sanne Hans zijn afwezig. Thomas Acda, een van de optredende zangers tijdens de Streamers-concerten, presenteert zichzelf als ‘plebsvoorlichter’ van deze geënsceneerde persconferentie.
Stilstaan bij Oekraïne
Aan het begin van de geestig opgezette bijeenkomst klinkt er een serieuze noot. „We weten wat er aan de hand is in de wereld en natuurlijk gaat ons hart uit naar Oekraïne”, zegt Guus Meeuwis voorafgaand aan de daadwerkelijke aankondiging van het Streamers-concert. „We vragen iedereen om Giro 555 te blijven steunen.” Meeuwis benadrukt dat muziek voor wat verlichting kan zorgen en zegt dat er daarom voor gekozen is om de persconferentie toch door te laten gaan. Machiel Hofman, creative director van Tribe, beaamt dat. „The Streamers waren ook een verbindende factor in de coronatijd.”
Maan doet dansje met Suzan en Emma Heesters
„Het is goed om mensen in moeilijke tijden leuke dingen te geven”, vervolgt hij. „We voelen heel erg mee met Oekraïne en wilden daarom juist dat statement maken dat we dat zo voelen en zo ervaren. We hadden het ook kunnen uitstellen, maar we wilden het zonnetje brengen.” Los van de referentie naar de crisis in Oekraïne is de persconferentie luchtig van aard, met Roel van Velzen die met een microfoonhengel rondsjouwt, Kraantje Pappie die de merchandise aanprijst („We hebben hoodies en ook truien met capuchons”) en Maan die een meidengroepdansje oefent met Emma Heesters en Suzan Stortelder.
Geen afscheidsconcert van The Streamers
Het concert in het Olympisch Stadion is de eerste show van The Streamers voor livepubliek, zonder computerscherm ertussen. „Het is geboren uit nood: de zon gaat weer schijnen, de wereld gaat weer open, dus waarom zouden we het niet voor publiek doen?”, redeneert Hofman. Wat hem betreft is de show in het Olympisch Stadion geen afscheidsconcert van The Streamers. „Het is een nieuw, groot hoofdstuk van het boek. We gaan het ook weer registreren.” Echter, een livestream, waar de voorgaande edities om draaiden, wordt het waarschijnlijk niet. „Een livestream en een concertregistratie zijn twee heel verschillende dingen.”
Anton Aus Tirol
De repertoirekeuze voor de artiesten staat vooralsnog niet vast, al denkt Roel van Velzen dat er ook deze keer weer de nodige suggesties voorbij gaan komen in de Streamers-appgroep. „Dan wordt er bijvoorbeeld gevraagd wordt wat je graag onder de douche zingt”, herinnert hij zich van een voorgaande editie. „Later denk je: ‘Kut, heb ik dat geroepen?’ En dan zit je er wel aan vast. Ik had vorige keer I Will Survive geroepen. Maar het is zo’n fijne ploeg. Er zijn geen ego’s. Als Ronnie Flex Anton Aus Tirol staat te zingen, kan daarna niemand moeilijk meer doen.”
Van Velzen: ‘Nederlandstalig nooit aangedurfd’
De toevoeging van publiek zorgt volgens de zanger van hits als Baby Get Higher en When Summer Ends voor een totaal andere dynamiek. „Zo’n ballad als Maan vorige keer zong, had bij Vrienden van Amstel misschien niet gekund.” Toch denkt hij dat mensen dat willen horen. „We proberen ook stukjes te doen die heel gevoelig en mooi zijn. Dat zal heel anders zijn dan wanneer je het voor de stream doet.” Wellicht dat Van Velzen nieuw Nederlandstalig werk laat horen in het Olympisch Stadion. „Ik heb het nooit eerder gedurfd”, bekent hij. „Er is geen filter. Als je er niet helemaal voor gaat, moet je het niet doen.”
De kaartverkoop voor The Streamers in het Olympisch Stadion start zaterdag.
Enorme rijen bij stuntende tankstations: ‘Typisch Nederlands’