Première verrassende hoofdrolspelers musical Aladdin en een vol theater!
Met Disney’s Aladdin gaat er zondag weer eens een musical in première in een vol en groot theater. Met Jonathan Vroege en Keoma Aidhen als toch wel zeer verrassende hoofdrolspelers in het AFAS Circustheater in Scheveningen. „De derde boom van achter zijn, had me ook al blij gemaakt.”
Metro sprak de twee musicalsterren in spé. Enige tijd geleden via een videoverbinding, dat ging toen vaak nog zo. Ze turen wel vanuit het theater aan de kust door de laptop trouwens, net echt.
Aladdin in vol theater
De versoepelde coronamaatregelen van het kabinet kwamen voor Stage Entertainment, producent van de wereldberoemde titel Aladdin, precies op tijd. Of strengere maatregelen zo je wilt… Elke bezoeker van de galapremière moet zondag een coronatoegangsbewijs kunnen tonen, in welke vorm dan ook (vaccinatiebewijs, negatieve test, etc.). Maar ja, dan heb je ook wat: een vol Circustheater met 1600 mensen. Daar zullen veel BN’ers en ander musicalpubliek naar uitkijken. Bij de première van The Sound of Music, onlangs in hetzelfde theater, moesten Nandi van Beurden en collega’s het nog met een legere zaal doen. Zo ook Diana & Zonen over prinses Diana, het vorig weekend in DeLaMar in Amsterdam. Soldaat van Oranje heeft dan weer geluk, als je daar na anderhalf jaar amper spelen van kunt spreken. De meest succesvolle Nederlandse musical aller tijden keert komende maand op de planken terug.
Waar gaat Disney’s Aladdin over?
Aladdin gaat over romantiek, vriendschap en verraad. Daar gaan wel meer musicals over natuurlijk, maar Disney scoorde er een wereldhit mee. Eerst als animatiefilm in 1992, daarna als musical in het New Amsterdam Theatre op Broadway New York sinds 2014. Aladdin werd daarna ook opgevoerd in Japan, Duitsland en op West End in Londen. En nu? Het AFAS Circustheater in Scheveningen. Eindelijk… zo vinden die hard musicalfans. Eigenlijk zouden we Aladdin in het vorig najaar al kunnen zien. Maar ja, corona.
Centraal in het verhaal staan de charmante straatdief Aladdin en prinses Jasmine, rollen van de in Nederland nog amper bekende Jonathan Vroege en Keoma Aidhen. Een belangrijke rol is ook weggelegd voor de Geest met de vlotte babbel in een lamp. Daar zien we met Stanley Burleson wel een oude rot in het vak. De arme Aladdin ontmoet op straat, waar hij normaal gesproken rooft, prinses Jasmine. Zij wordt uitgehuwelijkt, maar wil het leven buiten de verstikkende paleismuren ontdekken. Dat gaat niet goed, maar Aladdin redt haar. Mocht je nog nooit van het beroemde verhaal gehoord hebben, dan raad je het vast: de twee worden verliefd. En dan is er nog die lamp, waarover Aladdin wrijft en van de geest uit die lamp hoort dat hij drie wensen mag doen. Alles gaat (natuurlijk) fout en het is maar de vraag of het straatschoffie ooit met de koninklijke dame zal kunnen trouwen. Iets wat ook zonder die lamp al een heel gedoe zou zijn, uiteraard.
Jonathan Vroege is de grote man, Aladdin
Jonathan Vroege (28) uit Dirksland (daar opgegroeid, inmiddels Amersfoort). Is: Aladdin. Hij zag het AFAS Circustheater in Scheveningen als understudy Simba al van binnen in The Lion King (en speelde die rol zo’n 150 keer). Hij weet al meer dan anderhalf jaar dat hij Aladdin mag vertolken. Nogmaals die ‘maar ja’: corona. Ook maakt hij deel uit van The Dutch Tenors („we waren daarmee op Hawaï toen corona uitbrak en het was spannend of we nog in Nederland konden komen, maar gelukt”).
Voor me zit een blije man in een theater dat je goed kent?
„Absoluut blij dat ik na anderhalf jaar mocht zeggen dat ik Aladdin mag spelen. En de sfeer hier opsnuiven en het rood van dit theater weer te zien, dat is heerlijk en een hele opluchting tegelijk. Het is thuiskomen, aangezien ik hier drie jaar met The Lion King heb gestaan. Er is veel verbouwd zag ik, maar het voelt nog helemaal als het Circustheater. Ik kan met Keoma als nieuw Disneyduo het avontuur in.”
Je hebt Aladdin eerder al kunnen zien hè?
„Ja, in 2018 in Hollywood.”
‘Als ie komt, dan ga ik ervoor’
Wat dacht je toen je naar buiten liep?
„Toen dacht ik ‘over twee jaar naar Nederland die musical’, haha. Toen ik in 2014 zag dat Aladdin op Broadway kwam, zei ik tegen mijn toenmalige vriendin – nu mijn vrouw – ‘als dat toch eens hier heen komt, dan ga ik ervoor’. Ik zat toen eigenlijk nog in het musical-amateurcircuit, maar won daar al wel de Pia Douwesprijs voor mijn rol als Joseph in Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat. Ik was net een beetje bezig met waar ga ik heen met mijn leven, maar wilde wel graag de musicalkant op. Dat ik de rol nu heb, is heel bijzonder.”
Het valt de producent te prijzen dat er niet voor de grootste musicalnamen is gekozen voor Aladdin en Jasmine. Vind je dat ook mooi?
„Ik kan alleen maar blij en dankbaar zijn dat men voor de eh… misschien wel underdogs is gegaan. We hebben trouwens wel Stanley Burleson ook hè? Maar ik ben blij dat er plaats is voor jong talent, dat er een podium is voor mensen die upcoming zijn.”
Kan ook wel toch, met zo’n titel en dan nog van Disney ook?
„Ja, Disney is ook van het casten op wat iemand kan en niet op wat iemand al gedaan heeft. Daar is Disney vaak heel goed in, als ik dat zelf mag zeggen.”
In de film heeft Aladdin ook een aapje. Hoe is dat nu?
„Nu niet meer. Het aapje is vervangen door drie vrienden. Hilarische vrienden moet ik zeggen, want toen ik Aladdin zelf zag heb ik om hen meerdere keren platgelegen.”
De waarheid overwint in Aladdin
Wat is voor jou de kern van de musical?
„In mijn eigen verhaallijn is dat vooral dat de waarheid overwint. Aladdin droomt er altijd van dat hij in een paleis wil wonen. Dat hij onderdanen wil hebben en rijk wil zijn. Uiteindelijk is hij daar door middel van een leugen, want Aladdin liegt dat hij een prins is. Dat wordt doorzien door Jasmine, waarna hij de waarheid laat zien en plots daadwerkelijk een prins wordt. Dan krijgt hij echt wat hij verdient. Als de leugen valt, wordt hij verheven. Dat vind ik mooi.”
De waarheid is ook dat je op het moment van dit gesprek niet weet hoe het qua coronamaatregelen in september zal zijn. Is het dan lastiger om naar een voor jou zo’n belangrijke premièredatum toe te werken?
„Eerlijk gezegd voelt het bijna als natuurlijk. Eenmaal bezig en met 26 september in het hoofd, ga ik gelijk in een focus. Daar gaan we heen en het kan me niet schelen wat er gaat gebeuren. Uiteindelijk kan het me natuurlijk wel schelen, maar ik wil die focus hebben. We hebben goede hoop, want volgens mij ligt de piek achter ons. Positief zijn ligt wel in mijn aard.”
Tijd voor reclame. Waarom moeten we naar Scheveningen als de wereld weer los mag?
„Deze show met al zo’n glitter, glamour, pracht en praal is bij uitstek geschikt als kickstart van het post-coronaseizoen. Aladdin geeft en inspireert zoveel, dat dat niet anders kan.”
De andere ster is Keoma
Keoma Aidhen (27) uit Hamburg (keerde inmiddels terug naar Den Haag). Is: Prinses Jasmine (en weet dat net als Jonathan al heel lang). We konden haar in Nederland al zien in On Your Feet! in het Beatrixtheater in Utrecht. Was verder altijd in het buitenland, onder meer als understudy Jasmine in de Duitse Aladdin. En op tv, toen zij zes jaar geleden probeerde een plek in meidengroep K3 te bemachtigen.
Je bent terug in ons land en niet in zomaar het eerste het beste theater.
Keoma: „Ja, wat een droomtheater is dit. Ik heb hier nog nooit gespeeld, maar heb wel regelmatig shows bekeken. Oh wacht wel, ik heb bij het Musical Award Gala meegedaan toen die in Scheveningen was. Met On Your Feet! traden we op.”
Is het raar om naar een premièredatum toe te werken, terwijl je helemaal niet weet hoe het qua coronamaatregelen zal zijn? (dat was toen nog volstrekt onduidelijk, red.)
„Ach, ik deze tijd moet je flexibel kunnen zijn. Dat hebben we het afgelopen jaar goed kunnen oefenen. 26 september heb ik wel in mijn hoofd geprent. Door alle vaccinaties heb ik het gevoel dat het de goede kant op gaat. Ik stuur al mijn positieve energie het universum in. Mocht de zaal dan vol mogen zitten, zal het haast onwaarschijnlijk zijn. Ik vond het al emotioneel om weer eens een theater binnen te lopen. Een volle zaal kan ik me nog niet eens voorstellen.”
Aladdin al drie keer gezien
Had je Aladdin al eens ergens gezien, behalve de show waarin jezelf stond?
„In 2014 heb ik de musical op Broadway gezien, in mijn afstudeerjaar. En ik heb ‘m ook nog twee keer in Londen bekeken, één keer voor ik in Aladdin ging spelen en een keer daarna. In New York dacht ik meteen oh wow, misschien ooit, op een dag… Als dit toch eens naar Nederland komt en ik heel hard werk, wie weet krijg ik een keer een kansje om Jasmine te mogen zijn.”
Je dacht aan die specifieke rol die je nu hebt?
„Ieder meisje wil een keer een prinses zijn, wordt gezegd. Maar zo’n meisje was ik nou juist niet. Jasmine is echter niet zo’n typische prinsesprinses, dus dat vind ik wel heel erg leuk en interessant. Zij heeft soms een broek aan in plaats van alleen maar jurken. Ze weet wat ze wil, stelt altijd de goede vragen. Jasmine is eigenlijk een feminist. Als ik haar toch ooit mocht spelen, dacht ik toen. In Duitsland had ik er al voor geauditeerd. Maar de derde boom van achter zijn, had me ook al blij gemaakt.”
Je zegt dat je geen prinsessenmeisje was vroeger. En toch wilde je graag in K3…
„K3 is niet alleen voor de prinsesjes, maar ook voor de prinsen. Er zit ook wel iets stoers in K3 hoor. Ik vind het sterke vrouwen. Dat geldt ook voor Aladdin als show. Ik vind het bijzonder om in een Disney-musical te staan met het bekende spektakel, de prachtige trappen en een romantisch verhaal, maar tegelijkertijd een verhaal met onderlagen over bijvoorbeeld ongelijkheid tussen het paleisleven en de arme bevolking. En Jasmine woont in pracht en praal en wordt ondertussen uitgehuwelijkt. Heel goed dat zulke lagen er ook in zitten.”
Doe je ook aan de nieuwe zoektocht K2 zoekt K3 mee?
„Haha nee, dat kan niet. Ik ben toch hier?! En heel goed op mijn plek overigens.”
Meer gemeen met andere mensen dan je denkt
Wat is voor jou de kern van Aladdin?
„Hm, twee dingen denk ik. Dat je meer gemeen hebt met een ander dan je in eerste instantie misschien denkt en dat je je in mensen die van je verschillen moet verplaatsen. Jasmine en Aladdin leven in twee totaal verschillende werelden, maar voelen zich allebei op een bepaalde manier gevangen. De tweede kern vind ik dat eerlijkheid altijd loont. Aladdin denkt dat hij een prins voor Jasmine moet zijn, maar uiteindelijk is het gewoon Aladdin zelf waar zij voor valt.”
Het is mooi en gedurfd dat Stage Entertainment niet voor de bekende musicalnamen bij de hoofdrollen heeft gekozen. Hoe zie jij dat?
„Veel nieuw talent laten zien, vind ik sowieso heel tof. Ik denk dat Stage Entertainment voor mensen heeft gekozen die het beste in de show en in het plaatje passen. Disneymensen zijn bij de audities aanwezig en streng. Die zeggen snel ‘dat is hem wel’ en ‘dat is hem niet’. Maar ik voel me vooral vereerd dat ze ons hebben gekozen natuurlijk. En nu mag ik het laten zien dat ze de goede Jasmine hebben uitgekozen. Deze eerste hoofdrol is mijn absolute kans. Ik kan echt niet wachten en sta elke dag te stuiteren.”
Waarom moeten we wat Keoma Aidhen betreft komen kijken?
„Omdat Aladdin de show is die je echt wilt zien na die hele grijze grauwe coronaperiode. Ik durf te beloven dat je van de ene in de andere verbazing valt en met een grote glimlach het theater verlaat.”
Meer informatie over de musical Aladdin vind je hier.
Elise Schaap zegde hoofdrol Mijn Vader Is Een Vliegtuig eerst heel snel af