Nederland snakt naar evenementen en heeft daar veel voor over
Nu er al zo lang geen evenementen meer plaatsvinden in Nederland, wordt het steeds duidelijker dat mensen snakken naar een vorm van vermaak. Uit een nieuw onderzoek blijkt zelfs dat Nederland er verrassend veel voor over heeft om weer naar live-evenementen te kunnen gaan.
Zo heeft het Nederlandse volk veel vertrouwen in de veiligheid en zijn we bereid om diverse maatregelen te accepteren en rekening te houden met kwetsbare groepen. Dat is gebleken uit en groot onderzoek van Fieldlab Evenementen.
Entertainment
Vrijwel alle deelnemers van het onderzoek willen weer evenementen bezoeken. 93,6 procent zou graag weer zakelijke evenementen bezoeken, 94,1 procent gaat toch liever voor sportevenementen en entertainment loopt op kop: 97,5 procent van de deelnemers kan niet wachten om weer naar festivals en dergelijke te gaan. Vooral outdoor concerten, outdoor festivals, betaald voetbal, congressen en vergaderingen zijn populair.
Hoe groot die evenementen moeten zijn, verandert weinig. Zo wil 59 procent van de bezoekers dat evenementen rondom entertainment even groot blijven. Bij sport is dat 56 procent.
‘Nederland snakt naar live-evenementen’
„Het onderzoek bevestigt wat wij als sector al voelden”, zegt Pieter Lubberts, van het Programmateam bij Fieldlab Evenementen. „Nederland snakt naar live-evenementen, of het nu om sport, zakelijk of entertainment gaat. Het onderzoek geeft ons bovendien veel belangrijke inzichten. Op basis daarvan kunnen we de planning definitief maken voor de pilots die we uit willen voeren in oktober en november. Dit doen we samen met de sector en de wetenschap, zodat we de effecten ervan goed in kaart kunnen brengen. Duidelijk is in ieder geval wel dat verhoging van de capaciteit cruciaal is voor het voortbestaan.”
Naast dat veel mensen dus graag naar evenementen willen gaan, hebben ze ook veel vertrouwen in de organisatoren. Ruim 90 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze het veilig achten om een evenement te bezoeken. Wel denkt een derde dat er speciale coronamaatregelen ingevoerd zullen worden.
Het dragen van een mondkapje in Paradiso is vanaf heden verplicht: https://t.co/HAcb1TwS2X. Op je zitplaats mag je hem af doen.
It is now mandatory to wear a face mask in Paradiso if not seated: https://t.co/HRdbi7m9lz. pic.twitter.com/zb4FFPAXrU
— Paradiso Amsterdam (@ParadisoAdam) September 30, 2020
Verantwoordelijkheidsgevoel
Bezoekers van evenementen hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. 82 procent zou, bij sportevenementen, uit zichzelf thuis blijven als ze coronaverschijnselen hebben. Bij zakelijke evenementen zijn dat iets meer mensen, 89 procent. Bij evenementen rondom entertainment zou 79 procent uit zichzelf thuisblijven.
Een kaart voor de volgende editie, een livestream of geld terug krijgen zou, volgens de ondervraagden, een push geven om bij klachten thuis te blijven. Negen van de tien bezoekers zijn bovendien bereid de temperatuur te laten meten en drie van de vier bezoekers zijn bereid een sneltest te ondergaan.
Maatregelen geaccepteerd
Ook worden extra maatregelen, zoals het dragen van een mondkapje, gespreid aankomen en vertrekken en een vaste plaats tijdens het evenement veelal geaccepteerd. 77 procent van de zakelijke bezoekers is bereid een app te installeren om het contactonderzoek na afloop makkelijker te maken. Bij sport is dit 70 procent en bij entertainment 65 procent.
Het onderzoek werd gehouden onder 29.929 bezoekers van zakelijke evenementen, sportevenementen en entertainment als concerten, festivals en theater. Doel is om te onderzoeken in hoeverre de plannen die het Fieldlab Evenementen ontwikkelt om de bezoekerscapaciteit te verhogen, aansluiten bij de wensen en behoeften van bezoekers.
Lees ook: Rapper Boef wil boeten: ‘Te snel rijden was gewoon stoer doen’