Drank en een relatiebreuk inspireerden Passenger voor album
Singer-songwriter Passenger brengt op vrijdag 8 januari zijn album Songs For The Drunk And Broken Hearted uit, dat hij grotendeels schreef nadat zijn relatie stukging. „Relaties zijn in elke situatie moeilijk.”
Mike Rosenberg, zoals Passenger eigenlijk heet, heeft een beroerd jaar achter de rug, zoals zo velen. Niet alleen werd zijn geplande tournee geannuleerd vanwege de coronacrisis en moest hij de release van zijn album vijf keer uitstellen, het ging ook nog eens uit met zijn vriendin.
Hij vond enige soelaas in de fles. „Alcoholgebruik heeft vaak iets triests”, concludeert hij desondanks tijdens een openhartig telefoongesprek met Metro. „Dat is wel interessant. Toen het net uit was met mijn vriendin dronk ik meer en ging ik vaker uit. Het is altijd heel droevig wanneer een relatie uitgaat, maar ik put er ook inspiratie uit. Je zit dan opgesloten in dat moment met een enorme wirwar aan emoties. Als je alcohol nuttigt, heeft dat twee mogelijke uitkomsten: of je wordt er heel vrolijk van of het legt de nadruk op hoe je je echt voelt.”
Drank inspireerde Passenger
„Ik schrijf nooit liedjes wanneer ik dronken ben”, voegt Rosenberg eraan toe. „Ik ben er zeker van dat niemand dat wil horen.” Zijn gemoedstoestand en drankgebruik in die periode leverden hem tevens de titel van zijn aanstaande album op, dat eigenlijk al in mei had moeten verschijnen. „Als liedjesschrijver is het je vak dat je, wat er op welk moment dan ook door je heen gaat, probeert te uiten. Als je iets heftigs meemaakt, levert dat veel inspiratie op. Iedereen maakt dat soort dingen mee, maar wat het fijne eraan is, is dat ik anderen ermee kan helpen door over die dingen te zingen. Door de jaren heen heb ik zoveel berichtjes van mensen gehad die me vertelden dat ze steun hebben gehad aan bepaalde liedjes. Dat is de schoonheid ervan. Een emotie onder woorden brengen is een waanzinnig mooi gevoel.”
De ironie wil dan ook dat Rosenberg zijn grootste hit, Let Her Go, waarmee hij in 2012 doorbrak, te danken heeft aan een andere break-up. „Toen Let Her Go zo groot werd, voelde dat vreemd. Het was een bevestiging van die relatie. Achteraf gezien is het prachtig dat daar zoiets moois uit voortkwam.” Let Her Go was zo’n doorslaand succes dat Rosenberg zich er niet meer direct mee kan identificeren. „Het liedje voelt niet meer alsof het van mij is. Alsof het een cover is. Mijn leven is erdoor veranderd en ik kan me er niet meer zo in vinden als toen ik het destijds schreef. Het was voor mij een eigenaardige tijd toen dat nummer ineens zo bekend werd.”
Hollywood-achtig
„Wanneer je als kind besluit dat je muzikant wilt worden, droom je ervan om een nummer 1-hit te hebben, maar wanneer dat dan ook echt je beroep wordt, kom je tot de conclusie dat dat soort dingen gewoon niet gebeuren, tenzij je Ed Sheeran of Taylor Swift bent. En dat is prima. Nadat je tien, vijftien jaar straatmuzikant bent, gebeurt er dan toch iets met een van je liedjes, op een rare Hollywood-achtige manier. Het is bijna niet te bevatten. Je hele leven staat op zijn kop en de mensen om je heen veranderen met je mee. Het is verbazingwekkend, opwindend, verwarrend en verontrustend tegelijkertijd. Ik had er gemengde gevoelens over. Ik ben er dankbaar voor dat het gebeurd is, maar het is niet alleen maar positief wanneer een liedje een eigen leven gaat leiden.”
Een van de liedjes op het nieuwe album is The Way I Love You, dat hij al schreef voordat zijn relatie op de klippen liep. „Ik heb het heel vlot geschreven, net als Let Her Go. In een uur of twee was het klaar. Soms rollen ze er gewoon uit, als een natuurlijke reactie. Wat ik er zo wonderbaarlijk aan vind is dat we nog samen waren terwijl ik dit schreef en toen voelde het gewoon als een liefdesliedje. Achteraf besef ik dat ik me onderbewust al voor aan het bereiden was op een break-up. Eigenlijk was ik al afscheid aan het nemen. Op het moment dat ik het schreef had ik daar geen erg in. Soms weet je als liedjesschrijver pas jaren later waar je nummers echt over gaan.”
Afzondering
Tijdens de lockdown, afgelopen voorjaar, heeft Passenger Songs For The Drunk And Broken Hearted nog eens onder de loep genomen en drie liedjes vervangen door nieuwere schrijfsels. Ook hebben de songs langer kunnen rijpen en heeft hij her en der dingetjes veranderd en toegevoegd. „Het was veel extra werk, maar het is er een betere plaat door geworden”, vindt hij zelf. Het nummer Sword From The Stone is geïnspireerd door de lockdown. „Ik zat in mijn eentje thuis met mijn katten”, zegt hij terugkijkend op zijn afzondering op het platteland. „Het was een mengelmoes van emoties, omdat het ook net uit was met mijn vriendin. Je vraagt je toch af waar ze mee bezig is, maar je kunt niet zoveel contact hebben als je zou willen. Die gevoelens heb ik meegenomen in die song.”
„Toen we net die lockdown ingingen, hadden we zoiets van: ‘Mooi, dan kan ik nu eindelijk Spaans leren of leren klarinet spelen of Marokkaans koken.’ Maar we kwamen er al gauw achter dat het niet als een vakantie voelde. Iedereen was ongerust en dat veroorzaakte stress en rusteloosheid. Het bleek heel moeilijk om productief en positief te blijven in die periode.” Toch is het hem gelukt. Naast diverse livestreams maakte de singer-songwriter zelfs een volledig nieuw album, getiteld Patchwork, waarvan de opbrengst naar een voedselbank ging. Deze is exclusief verkrijgbaar op zijn website, www.passengermusic.com. „Zo heb ik tenminste iets nuttigs en constructiefs kunnen doen met mijn tijd.”
Lees ook: De Mol is weer muzikant: Rob Dekay stelt zich nog eens voor op nieuw album