Dit waren de écht opvallende zaken tijdens de Oscars
Goed, de grote winnaars kennen we inmiddels wel, maar er viel meer op tijdens de 91ste Oscaruitreiking. Metro selecteert de opvallendste zaken van de avond.
Meer inclusiviteit
Er zijn weinig prijsuitreikingen die door de jaren heen meer kritiek kregen dan de Oscars – zo zouden de zogenaamde ‘Academy Awards’ vooral een viering van white privilige zijn. Een vrij terechte uitspraak, omdat er vóór dit jaar nooit meer dan twee gekleurde acteurs met zo’n felbegeerd beeldje vandoor gingen. Dit jaar lijkt er dan eindelijk een stap in de goede richting gemaakt te zijn: er wonnen nooit eerder zoveel kleurlingen een prijs. Ruth E. Carter en Hannah Beachler namen bijvoorbeeld (heel terecht!) een Oscar mee naar huis voor hun kostuum- en productiewerk in ‘Black Panter’ en Regina King (‘If Beale Street Could Talk’) en Mahershala Ali (‘Green Book’) werden tevens bekroond voor hun acteerprestaties.
‘Menstruatiefilm’
Als we het dan tóch over inclusiviteit hebben, mag de documentaire ‘Period. End of Sentence.’ ook niet onbesproken blijven. Rayka Zehtabchi maakte de film en won er een Oscar mee, wat om een paar redenen baanbrekend is: 1) De documentairemaakster is de eerste Irakanees-Amerikaanse vrouw die in de prijzen valt en 2) vanwege het taboeonderwerp: menstruatie. In de korte film belicht Zehtabchi het culturele stigma rondom ongesteldheid in een vrij middeleeuws Indisch dorpje, waar de meeste meisjes geen sanitaire producten tot hun beschikking hebben. Wanneer de jonge vrouwen ongesteld worden, stoppen ze meestal met school: puur uit schaamte. Een belangrijke film, waar Zehtabchi zelf treffend over zei: „Ik kan niet geloven dat een menstruatiefilm zojuist een Oscar heeft gewonnen.” Nou, wij snappen het wél.
https://www.youtube.com/watch?v=7PCt_WE6mqI
Chinese dumpling
Pixar stelde een tijdje geleden voor het eerst (!) een vrouwelijke regisseur aan voor een nieuwe animatiefilm, en laat nou nét die creatie in de prijzen zijn gevallen. Bao is niet je reguliere animatiefilm, en dat maakt ‘m juist zo de moeite waard: het verhaal zoomt in op een Chinese moeder en haar ‘babydumpling’, die langzaam tot leven komt. Het plot vertelt een hoop over de relatie tussen moeder en kind, zeker binnen de Aziatische cultuur. Domee Shi, die de film regisseerde, maakt aan het einde een ontroerend metafoor kenbaar. Ga dat zien dus: het kost je maar drie minuten.
https://www.youtube.com/watch?v=g2zt45rpn4k
Meme-waardig optreden
Er wordt toch altijd wel één situatie bij de Oscars veelvuldig door de ‘mememachine’ gegooid, dit jaar was het (belachelijk goede!) optreden van Lady Gaga en Bradley Cooper het mikpunt. Niet omdat er ook maar één valse noot te bekennen was (sterker nog: kijkers waren lyrisch over de live-vertolking van ‘Shallow’) maar omdat het vuur er, eh, nogal vanaf spatte tussen die twee. Er gingen al langer geruchten dat het A Star Is Born-koppel in het echt ook een setje zou zijn, en dit optreden ontkracht dat gegeven niet per se. Al kwam Cooper nog ‘gewoon’ met zijn vrouw naar de uitreiking, dus zoveel zal er niet écht aan het handje zijn. Maar toch: de gedachte, de memes, we smullen ervan.
This is the most I’ve ever been turned on at an #oscars since the Jack Palance one-armed push up pic.twitter.com/tES1My6rty
— Michelle Markowitz (@michmarkowitz) February 25, 2019
Opvallende accessoire
Ondanks het feit dat de echte aandacht voornamelijk naar het optreden van Gaga en Cooper ging, kon de ketting van de zangeres (én actrice) ook op veel aandacht rekenen. Ze droeg de oudste gele diamanten ketting van Tiffany & Co, die vroeger – ja, echt – nog door Audrey Hepburn gedragen werd. Da’s weer eens wat anders dan een vleesjurk.
De allerbeste speech
Nog geen fan van actrice Olivia Colman? Dan ben je dat wel na haar speech. De actrice, die niet per se de favoriet was, won een Oscar voor haar rol in ‘The Favourite’. Daar was ze zelf schijnbaar ook nogal door overdonderd, want ze leverde één van de meest spontane speeches in jaren af. Zo noemde ze haar winst ‘hilarisch’ en sprak ze ook een woord tot Glenn Close, die eigenlijk de favoriet was. „Glenn, je bent al tijden mijn idool, en zo had ik het niet gewild”, sprak de Britse. Maar: toen Colman vroeger schoonmaakster was (‘ik was gek op die baan’) stelde ze haarzelf dit moment vaak voor. Nou, Olivia, here we are, en verdiend ook.
https://www.youtube.com/watch?v=hy8z_Tq_VHo