RTL versus Talpa: wie gaat winnen?
De strijd tussen RTL en Talpa TV is losgebarsten. Grote namen als Wendy van Dijk, Linda de Mol, Johnny de Mol en Gordon maken de overstap naar TALPA TV, het imperium van John de Mol. Ook populaire RTL-programma’s als Ik Hou Van Holland en Miljoenenjacht verhuizen naar SBS6. RTL heeft nog altijd een groter marktaandeel dan SBS6, maar zullen ze dit marktaandeel kunnen behouden? ,,Op het eerste gezicht heeft John de Mol misschien een mooi pakket binnen gehaald aan grote presentatoren en programma’s, dat is nog geen garantie voor succes,” zegt mediahistoricus Huub Wijfjes.
NPO heeft het grootste marktaandeel, daarna komt RTL met zenders als RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 gevolgd door Talpa TV met SBS6, Veronica, Net5 en SBS 9. ,,John de Mol pompt RTL leeg en met wat hij over heeft pompt hij SBS6 vol,” zegt mediahistoricus Huub Wijfjes. Hij legt uit dat John de Mol de afgelopen dertig jaar wel heeft laten zien dat hij een ster is in het bedenken en produceren van tv-programma’s, denk aan Big Brother en The Voice. ,,Hij heeft de macht over vele tv-programma’s, maar het lijkt erop dat hij ook de macht wil over de distributie en dat kan natuurlijk het beste met een eigen zender.”
Drie keer scheepsrecht?
In 1997 probeerde John de Mol (toen nog met Endemol) het met Sport 7 en in 2005 met zender Tien, beide bleken geen al te groot succes. Is drie keer scheepsrecht en gaat het John de Mol lukken om van SBS6 een familiezender te maken? Huub Wijfjes legt uit dat John de Mol vergeleken met de zender Tien, nu veel meer massa in handen heeft om een zender te laten slagen ,,John de Mol heeft met TALPA TV een volledig multimediaal bedrijf om zijn content te verspreiden: vier zenders, een online platform en YouTube kanalen. Hij heeft een veel bredere basis om programma’s te verspreiden.” Toch verwacht de mediahistoricus dat John de Mol zich nog wel flink moet bewijzen. ,,Op het eerste gezicht heeft hij misschien een mooi pakket binnen gehaald aan grote presentatoren en programma’s, dat is nog geen garantie voor succes.”
Imago SBS6 klopt niet
Tv-recensent Rob Goossens is niet direct enthousiast over het succes van SBS6. ,,Er moet nog een hoop gebeuren. Het imago klopt niet. Denk alleen al aan de kleur van de zender, lichtblauw. De zender heeft nog geen warme familie uitstraling.” Goossens is juist hoopvol tegenover RTL. Met het vertrek van Ik Hou Van Holland en Miljoenenjacht gaat RTL ‘signature shows’ verliezen en juist die programma’s zijn heel belangrijk voor het imago van RTL 4.”
Luxepositie voor RTL
Goossens ziet het positief in voor de oranjekleurige zender. Volgens hem zit RTL juist in een luxepositie. ,,Laten we niet vergeten dat RTL tot nu toe na de NPO nog altijd marktleider is. RTL is erin geslaagd om met nieuwe programma’s een groter publiek te raken. Terwijl John de Mol met een ‘kloon’ van RTL nieuwe kijkers naar zijn zender probeert te trekken.”
Vergeet Beau, Paul en Art niet
En ja, het vertrek van Linda de Mol, Wendy van Dijk, Gordon en Johnny de Mol is even een zure appel voor RTL, maar zit er nog genoeg talent dat nieuwe programma’s kan gaan maken. ,,Voor Chantal Janzen komen er vast nieuwe uitdagingen aan. Maar vergeet vooral alleskunner Beau van Erven Dorens niet, hij maakt empathische reality-programma’s waar de mensen van smullen. En RTL heeft ook Art Rooijakkers, Paul de Leeuw en Twan Huys in huis,” zegt Goossens. ,,En anders is het misschien een idee dat RTL op zoek gaat naar nieuw talent.”
RTL gaat het moeilijk krijgen daar is de mediahistoricus Wijfjes zeker van. ,,Het is nooit prettig om kijkcijferkanonnen te verliezen. Ze gaan problemen krijgen om zendtijd te vullen. Ook heeft John de Mol presentatoren weg gekocht en daarmee kan RTL marktaandeel en dus advertentie inkomsten gaan verliezen.”
Ellende of startpunt voor nieuwe creaties?
,,Het is moeilijk om te zeggen hoe het RTL voor de wind gaat, ze zullen het moeilijk krijgen maar ze kunnen het ook zien als een uitdaging.” Huiswerk voor RTL? ,,Ze zullen een innovatie-slag moeten maken. Aan de tafel met productiehuizen en op zoek naar nieuw talent. Maar ze zijn ook niet helemaal verloren ze hebben nog altijd The Voice en Expeditie Robinson in huis. Wie weet komen er wel veel meer van dat soort programma’s aan,” laat Wijfjes weten.
Samenwerken een optie?
Mocht het bij beide zenders niet lukken dan zou één commerciële zender misschien nog een oplossing zijn. Volgens Wijfjes gaat lineaire televisie het de komende tijd sowieso moeilijk krijgen, omdat ze moeten opboksen tegen internet en toenemende streamingdiensten. ,,John de Mol heeft het voordeel dat hij zijn programma’s op meer plekken kan uitzetten. RTL heeft weer het voordeel dat ze hun eigen streamingdienst, Videoland, hebben.”
Eén commerciële zender waarin RTL en TALPA TV samenkomen? ,,John de Mol schijnt hier wel voor open te staan, maar ik denk niet dat RTL gaat toehappen. En de vraag is of je dat moet willen de NPO tegen een commerciële zender,” concludeert Wijfjes.