Het nieuwe ritme van Paul Kalkbrenner
De Duitse techno-dj Paul Kalkbrenner heeft een continue vernieuwingsdrang. Dat wil hij graag laten zien tijdens zijn show in de NDSM Scheepsbouwloods. ‘Ik improviseerde altijd al bij mijn optredens, maar nu til ik dat naar een hoger niveau’, vertelt hij aan Metro.
Bij het grote publiek is Paul Kalkbrenner vooral bekend van zijn doorbraakhit ‘Sky And Sand’ uit 2009. Kalkbrenners broer Fritz verzorgt de vocalen op het nummer, dat te horen is in de film Berlin Calling. De dj speelt tevens de hoofdrol in deze film over de Berlijnse technoscene, waar het voor hem allemaal begon. Hij groeit op in het district Lichtenberg, in het oostelijke deel van de stad. Nadat op zijn twaalfde de Berlijnse Muur valt, komt de puber voor het eerst in aanraking met een nieuwe muziekstroming: techno uit Detroit. Al vanaf jonge leeftijd struint hij de platenbakken in de pas herenigde stad af op zoek naar nieuwe pareltjes, die hij vervolgens in de weekenden in de Berlijnse clubs draait. Inmiddels is hij uitgegroeid tot een fenomeen binnen het genre.
Vorig jaar belichtte Kalkbrenner de opkomst van de techno in de jaren 80 en 90 in zijn show Back To The Future, waarmee hij tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) in de Gashouder bij de Westergasfabriek te zien was. Dit jaar keert de Duitser terug naar ADE, waar hij op de openingsdag van het grootste dance-evenement ter wereld de NDSM Scheepsbouwloods op zijn fundament laat schudden. Improvisatie staat centraal. „Terwijl ik een nummer start, weet ik nog niet wat het nummer daarna gaat worden”, zegt Kalkbrenner glimlachend over zijn werkwijze. „Vroeger durfde ik niet zo losjes te draaien. Dan wist ik altijd wel waar ik naartoe werkte. Nu schakel ik veel sneller.”
Niet cameraschuw
Kalkbrenner weet dat het tegenwoordig eerder uitzondering dan regel is dat je als dj ter plekke besluit welke nummers je draait. Hij legt uit dat hij helemaal opgaat in de muziek. „Laatst kwam mijn tourmanager tien minuten na mijn optreden naar me toe. Hij zei dat ik ‘Sky And Sand’, mijn grootste hit, niet had gedraaid. Die was ik helemaal vergeten! Maar dat maakt niet uit als het publiek er net zo van geniet als ikzelf.” De concertbezoekers kunnen over zijn schouders meekijken terwijl hij staat te mixen op zijn enorme mengpaneel. „Ik wil de mensen laten zien waar ik mee bezig ben. Misschien dat dj’s die niet zoveel op het podium doen dat liever verbergen, maar ik heb de hele tijd zes camera’s op me gericht.”
Momenteel reist Kalkbrenner van festival naar festival om daar de tracks van zijn in mei verschenen album Parts Of Life te laten horen. De plaat volgt drie jaar na de zeer succesvolle langspeler 7, zijn eerste album voor Sony Music. „7 is exact de plaat die een grote platenmaatschappij van me zou verwachten”, merkt de dj op. Parts Of Life klinkt minder toegankelijk, wat weerspiegeld wordt in de noteringen in de verkooplijsten. „Vanzelfsprekend waren ze er bij Sony minder blij mee dat ik een andere richting op ging, want ze konden er niet zo goed mee uit de voeten als met de nummers op 7. Toen ik 7 maakte, wist ik meteen dat dit de meest commerciële muziek zou zijn die ik ooit zou maken.”
Ochtendmens
Als de ritmes op Parts Of Life anders klinken dan op eerdere producties van Paul Kalkbrenner, dan komt het vooral doordat zijn levensritme enorm is veranderd. „Ik ben tegenwoordig vader. Vroeger nam ik alle tijd die ik nodig had om iets af te maken, maar ik heb geleerd om tussen de bedrijven door muziek te componeren. Dat werkt verrassend goed. Zeker vijf liedjes zijn ontstaan terwijl ik thuis op de bank zat met mijn laptop.” Bovendien komt hij vroeger zijn nest uit dan voordat hij papa werd. „Voorheen ging ik pas tegen een uur of zes ’s avonds aan de slag, nu zit ik om tien uur ’s ochtends al in de studio. Ik ben dan ook al om half zeven wakker.”
De tracklist van zijn meest recente album is bijzonder verwarrend, want alle liedjes hebben een nummer als titel (bijvoorbeeld ‘Part Three’ of ‘Part Eight’), al corresponderen die titels niet met de daadwerkelijke volgorde van de nummers op het album. „De songtitels zijn genummerd in de volgorde waarin ik ze heb gecomponeerd, maar ik had geen zin om ze een andere naam te geven”, zegt Kalkbrenner lachend. Om zelf het overzicht te behouden, maakte hij kaartjes met kleurcodes. „Alleen ik weet wat die gekleurde stipjes betekenen”, zegt hij terwijl hij de kleine, met de hand beschreven kaartjes uit zijn portemonnee trekt en voor zich legt. „Dit is wat mij betreft de perfecte volgorde, maar tegenwoordig zetten mensen de nummers die zij het tofste vinden in een playlist, dus dan maakt niet zoveel uit dat ‘Part Three’ niet track drie op de cd is.”
De kaartverkoop voor Paul Kalkbrenner op ADE in de NDSM Scheepsbouwloods start vandaag.