Wat is er met Waylon aan de hand?
Het is de week van de waarheid voor Waylon; donderdag staat hij in de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival. Deze halve finale leek aanvankelijk een formaliteit te worden. Maar sinds de zanger zijn liedje bekend maakte, is het vertrouwen in de Apeldoornse artiest steeds minder groot geworden.
Fans van het songfestival hebben weinig met Outlaw in ’em, de act om Waylon heen met dansende gitaristen werd niet bepaald goed ontvangen en onze Eurovisie-afgevaardigde heeft ruzie met journalisten van het AD en de Telegraaf. Komt dit nog goed?
DWDD
Waylon gaf dit najaar aan Nederland te vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival. Het vertrouwen was groot omdat hij samen met Ilse de Lange in 2014 tweede werd als onderdeel van het gelegenheidsduo The Common Linnets. Dit was de beste prestatie van ons land op het Songfestival sinds 1975.
De wijze waarop de zanger zijn liedje aan de wereld bekend maakte, werkte goed. Bij De Wereld Draait door presenteerde hij vijf dagen achter elkaar een nieuw nummer, een van de vijf zou zijn songfestivalliedje worden. De bookmakers, toch een belangrijke graadmeter bij het songfestival, hadden in elk geval veel vertrouwen in Waylon medio maart. Op het hoogtepunt stond Waylon op een keurige zesde plek. Nederland zou de finale makkelijk kunnen halen en wellicht was een stuntje mogelijk.
Te vroeg gepiekt?
In de gehele maand maart en april stond het er behoorlijk goed voor Nederland op het songfestival. De eerste deuk op de kansen van Waylon was afkomstig van de uitslag van een poll van Eurovisie-fans. Deze groep had een stuk minder vertrouwen in de ‘outlaw’ dan de wedkantoren. In deze voorspelde uitslag haalde Nederland nul punten en deelde de laatste plaats samen met nog dertien andere landen.
Waylon is sinds eind april aan het kelderen bij de ‘bookies’; de top tien verdween uit zicht en Waylon moet het nu doen een schamele 23ste plaats. Lukt het hem überhaupt om donderdag de finale te halen? Dit gaat nog spannend worden, als we de wedkantoren moeten geloven. Waarschijnlijk lukt het hem nét wel.
Komen die dansers van Waylon uit The Walking Dead of zo? #songfestival #esf18 https://t.co/dRdxtgf1ka
— Marjolijn van de Gender (@marjolijnvdg) May 1, 2018
Gedans, gedoe en geruzie
De dansers die de act van Waylon moesten versterken, werden op zijn zachtst gezegd niet goed ontvangen. Mensen dachten zelfs dat de dansende gitaristen een grap waren en dat de ‘echte act’ nog moest komen. Nu blijkt dat we het toch echt met deze dansers moeten doen, samen met een Dotantrommel.
Waylon weigert ondertussen met journalisten van De Telegraaf en het Algemeen Dagblad te praten omdat zij volgens hem ‘alleen maar negativiteit’ over hem publiceren. Maar is het niet eerder zo dat Waylon deze negativiteit zelf veroorzaakt? Op sociale media is de zanger meer bezig met wat anderen over hem zeggen en schrijven dan met zijn eigen act. Op een opbouwende manier omgaan met kritiek, komt niet voor in het woordenboek van de zanger. Een echte ‘rauwe outlaw’ zou toch juist maling moeten hebben aan de valse stukkies van journalisten?
Een boycot is kinderachtig en zorgt er alleen maar voor dat De Telegraaf en de Persgroep nu op zoek gaan naar anderen die negatieve ervaringen met Waylon hebben. Als dit zo doorgaat, ontstaat er een negatieve spiraal. Dit maakt de kansen voor Waylon alleen maar kleiner. Hoewel wij natuurlijk niet op Waylon kunnen stemmen, zal deze roering ook in het buitenland opgepikt worden. Niemand zal stemmen op een zeurende ruziemaker die niet tegen kritiek kan.
Gunfactor
Netta, de gedoodverfde favoriet uit Israël, komt met een liedje dat zowel aanstekelijk is én een sterke boodschap heeft. De kippengeluiden, gekke bekken, kleurige jurk en verwijzing naar de #metoo-discussie, zorgen ervoor dat je haar niet snel zult vergeten. Het nummer blijft na een keer luisteren direct hangen en Netta straalt positiviteit uit. Liedjes met een krachtig statement werken erg goed op het Europese podium. Vorig jaar won Salvador Sabral met een kwetsbaar nummer en in 2016 ervoor ging Oekraïne er met de eerste plaats vandoor met een liedje waarin het leed van de Krimtartaren in de Tweede Wereldoorlog centraal stond.
De zanger profileert zichzelf als een outlaw en een bad boy maar lijkt hier eerder zijn eigen ruiten mee in te gooien op het vrolijke songfestival. Neem bijvoorbeeld; de Noor Alexander Rybak. Een energieke jongensachtige verschijning met een viool, een vriendelijke lach en een songfestivalwinst in 2009 op zijn naam. Je zou hem en zijn nummer ‘Thats how you write a song’ exact het tegenovergestelde van de Nederlandse inzending kunnen noemen. Hij staat tweede bij de bookmakers.
Zowel Netta Barzilai als Alexander Rybak hebben een hoge gunfactor. Waylon daarentegen, is nors, heeft conflicten, doet hooghartig en zingt een nummer waar niet echt een hele duidelijke boodschap achter zit: ‘iets met dat er een rebel in iedereen schuilt’. Verder is het genre van southern rock met country-invloeden een gewaagde keuze voor het songfestival. Gitaarmuziek gooit zelden hoge ogen.
Krumping at Eurovision’s blue carpet! @waylonline and dancers had a blast at the official opening of the @Eurovision Song Contest! https://t.co/buJ2wB0rAv
🇳🇱 #TeamWaylon #Eurovision #ESC18 #Krumping
— Songfestival (@songfestival) May 7, 2018
Focus
Waylon heeft een dijk van een stem, een goeie kop en een goed nummer, wellicht zou hij zich nu ook exact hierop moeten focussen. Wellicht zitten de deskundigen, journalisten, bookmakers en fans er wel helemaal naast en verrast hij ons, net als in 2014, met een ijzersterke songfestivaldeelname. Een outlaw is immers ook iemand die boven zichzelf kan uitstijgen als hij het mikpunt is van kritiek van de gevestigde orde.