Een scheikundeles die volledig uit de klauwen loopt
Ruben Nicolai voert ook in de derde reeks van Professor Nicolai & Dr. Beckand de meest bizarre experimenten uit. Metro belde even met de RTL-presentator.
Wat is er dit seizoen anders dan in de voorgaande jaren?
We hebben een nieuwe locatie, Hangar 10 op Vliegveld Twenthe. En daar komen dit keer ook BN’ers langs die we de gekste dingen laten doen en eigenlijk het slachtoffer worden van onze wetenschappelijke proefjes. De jongens van StukTV komen bijvoorbeeld langs en we hebben Tygo Gernandt – op een veilige manier! – in de fik gestoken bij een proef om de werking van een blusdeken aan te tonen. Ter compensatie mogen de gasten daarna onze caravan tot ontploffing brengen en met dynamiek proberen om onze Robin de Robot zo ver mogelijk weg te schieten.
Hoe bedenken jullie de wetenschappelijke vragen voor het programma?
We hebben natuurlijk een redactie achter de schermen, maar soms komen wij zelf ook met grappige vragen. Zo hebben wij bijvoorbeeld drie films gekeken waarin ze een geïmproviseerde zipline hadden gemaakt met handboeien, een jasje en een riem. Wij hebben dat vervolgens zelf ook uitgeprobeerd. Dat was heel grappig, want we dachten steeds: ‘dit gaat toch niet werken, dit kan toch niet?’ En dan ga je er toch voor. Soms vergeet je dat je bezig bent met een programma omdat het zo’n vrolijk en leerzaam spektakel is.
Weten jullie bij voorbaat al het antwoord?
Het leuke aan wetenschap is dat het afhangt van zoveel elementen. Je kan het niet voorspellen. Wij komen er dus ook pas na het experimenteren erachter.
Wat is een wetenschappelijke vraag waar jij nog steeds graag antwoord op zou willen?
Je kan van krantenpapier een hoedje of een bootje vouwen. Het bootje kan dan zelfs drijven op water. Nu ben ik heel benieuwd hoeveel papier er nodig is om een bootje te vouwen dat mij kan dragen en van de ene kant naar de andere kant kan brengen, droog!
Jullie programma wordt uitgezonden op RTL 4. De kijkcijfers bij RTL zijn momenteel niet zo heel goed. Hoe kijk jij ertegenaan?
Televisie gaat op en neer, het is een hele gekke tijd. Soms ben je heel populair en soms moet je heel hard je best doen. Wij doen heel erg ons best om de kijkers te bereiken en eigenlijk vind ik dat een hele leuke uitdaging. Ik zie het dus eerder zo dan als een pijnlijke periode. In winkels zeggen ze ‘klant is koning’, wij zeggen hier ‘de kijker is koning’.