Na tv-finale: hét perfecte plaatje bestaat niet
Finalefoto’s Het Perfecte Plaatje-winnares Estelle Cruijff vandaag in toonaangevend reismagazine.
Na een spannende finale in Peru heeft Estelle Cruijff dinsdag het tweede seizoen van Het Perfecte Plaatje gewonnen. In het RTL-programma, waarin BN’ers worden klaargestoomd tot professioneel fotograaf, bracht de ‘socialite’ het er net wat beter vanaf dan Giel de Winter van Stuk TV. Eerder moesten onder meer Isa Hoes, Monique Smit en Roel van Velzen de strijd staken. Een finale-opdracht in Peru luidde ‘maak een drieluik die geschikt is voor National Geographic Traveler’. Estelle Cruijff heeft het er goed vanaf gebracht, want het reismagazine met haar foto’s ligt donderdag in de winkel.
Pittige opdracht
Hoofdredacteur van National Geographic Traveler Aart Aarsbergen gaf bij de opdracht de tips mee. „Niet omdat ik fotograaf ben, hoor. Ik ben van oorsprong historicus, haha. Foto’s beoordelen is veel meer mijn vak.” Dat de foto’s van het tv-programma minstens voor zijn blad geschikt moesten zijn, was dus een pittige opdracht. Cruijff moest haar drieluik schieten in het Incarijk, zich in een terreinwagen over hobbelwegen begevend en soms turend in diepe ravijnen. Ze legde de lokale bevolking in het indrukwekkende landschap vast. „De lat van de opdracht lag hoog, want dat ligt die lat voor ons blad ook”, zegt Aarsbergen de ochtend na de tv-finale. „Maar ik ben blij dat het in Peru heel goed gelukt is.
Een verhaal vertellen
De hoofdredacteur gaf de kandidaten in een filmpje mee waaraan de fotografie moest voldoen. „Elke foto moest, ook technisch, van een uitstekende kwaliteit zijn. Door de foto’s moest je weten waar je bent, dus zij moesten iets vertellen over de sfeer en de aard van de plek. Er moest variatie zijn en de drie beelden moesten samenhang hebben en zo een verhaal vertellen. Dat laatste is hartstikke moeilijk, maar de serie van Estelle is overweldigend en warm geworden.”
Een heikel punt: wat was er gebeurd als de fotoreeks ongeschikt voor National Geographic Traveler was? Aarsbergen: „We hebben met het programma afgesproken dat we dan van ander beeld dat geschoten is gebruik kunnen maken. Met zo’n back-up kom je er altijd wel uit. Vorig jaar gebeurde dat bij Humberto Tan. Toen zijn er andere foto’s van hem geplaatst dan de beelden die op tv beoordeeld waren.”
Alles voor het beeld dus, vindt Aarsbergen. Dat redacties die het met minder mensen moeten doen vaak bezuinigen op beeldredacteuren (zij die de foto’s kiezen), vindt hij jammer en pijnlijk. „National Geographic doet dat niet. We krijgen daarom bij wedstrijden als World Press Photo meer prijzen dan vroeger. Grote internationale media beknibbelen op fotografie. Bladen hebben het best moeilijk, maar wij vinden dat je je dan juist aan je kernwaarden moet vasthouden.”
Esthetische waardering
De bevlogen hoofdredacteur denkt niet dat het perfecte plaatje – de titel van het tv-programma – echt bestaat. „Nee, nee. Je hebt altijd te maken met het element esthetische waardering. Wat de een mooi vindt, vindt de ander wat minder. Bij het maken van een goede foto komt veel ambacht en techniek kijken, maar iedereen oordeelt anders. Dat is net als bij de wedstrijd: is Estelle Cruijff nou echt beter dan Giel de Winter? Je hebt nu eenmaal te maken met persoonlijke smaak, het is niet objectief vast te stellen wie de beste is.”
Reis rond de wereld
Of National Geographic Traveler in de extra dikke editie van donderdag perfecte plaatjes heeft, dat ligt dus aan de lezer / kijker. Aarsbergen: „Maar er is genoeg te zien. Canada, IJsland, Dublin, Noorwegen, de belangrijkste bestemmingen waar je volgend jaar naar toe zou moeten gaan… wat niet zou ik zeggen. Eigenlijk is elke uitgave een reis rond de wereld.” Deze keer dus met een tussenstop van Estelle Cruijff in Peru.
Tips voor beginners
Enkele tips van Aart Aarsbergen voor mensen die met fotograferen willen beginnen (‘ik vertel slechts dingen die ik van fotografen geleerd heb’):
1 Let op wat je niét fotografeert. Een boom achter een persoon kan voor het beeld net even vervelend zijn.
2 Als je een foto maakt, kijk ook eens achter je. Wie weet ontdek je daar een veel verrassender beeld.
3 Bekwaam je in de techniek van je camera, maar ook die van de software waarmee je de foto’s bewerkt.
4 De belangrijkste les: kijk naar hoe anderen het doen, kijk naar de grote meesters voordat je een eigen stijl ontwikkelt.