Constance van Amstel
Constance van Amstel Entertainment 24 sep 2017
Leestijd: 2 minuten

Bekend Nederland voert keihard campagne: Stem op mij

Bekend Nederland voert keihard campagne om de laatste stemmen voor die felbegeerde nominatie voor een Televizier-Ring, Ster of Stuiver binnen te harken. En dat werkt.

Stem op mij! Die zin komt de laatste weken weer erg vaak voorbij op de twitter- en Instagramaccounts van ’s lands bekendste acteurs en presentatoren. Niet zo gek: hun fans en volgers hebben nog tot maandagochtend 10 uur om hun stem uit te brengen voor de drie kanshebbers de Gouden Televizier-Ring, dé televisieprijs van Nederland.

En het gaat er serieus aan toe. Want waar sommigen het houden op een simpele selfie met een stem-op-mij-bijschrift, gaan anderen volle bak aan de slag. Oud-Expeditie Robinsondeelnemers JayJay Boske en Bertie Steur kampeerden afgelopen week zelfs een nacht in een tent voor het Afas Live-theater om aandacht voor hun geliefde survivalprogramma te vragen. „Bertie vond het allemaal prima, maar ik dacht na 3 uur in die tent wel: waar ben ik mee bezig!?”, lacht Boske gevraagd naar de actie. „Maar Expeditie Robinson is nu al zo lang bezig, dat het weleens tijd wordt dat het die Ring wint.”

Ook andere BN’ers voeren campagne. Arjen Lubach (die zelf met zijn Zondag met Lubach kans maakt op nominaties voor zowel beste programma als beste presentator) maakte een heuse campagnefilm voor GTST-acteur Erik de Vogel. En Johan Derksen riep de kijkers van Voetbal Inside op om op zijn niet-altijd-even-geliefde collega Wilfred Genee te stemmen. Ook Chantal Janzen maakte een filmpje.

Maar helpt het? Ja, zegt chef redactie Jeroen de Goeij van Televizier. Maar dat kost wel tijd, weet hij uit ervaring. „Je moet als makers van een tv-programma al vroeg beginnen met het mobiliseren van de achterban. Moet je daar in de verkiezingsmaand nog mee beginnen, dan ben je eigenlijk te laat. Programma’s en acteurs en presentatoren die het hele jaar door contact houden met de kijker, maken meer kans.”

Fanbase

De Goeij zag het met eigen ogen gebeuren toen in 2013 en 2014 respectievelijk Wie is de Mol en Flikken Maastricht er met de Ring vandoor gingen. „Zij waren al jaren achtereen genomineerd, maar wonnen nooit. Ondertussen bleef die online community maar groeien en uiteindelijk was die massa zo groot, dat ze genoeg mensen wisten over te halen om te stemmen. Heel knap vind ik dat.” In de tijd voor het social media-tijdperk, gebeurde dit overigens ook al. „Toen realityserie Gewoon Jan Smit in 2005 won, kwam dat doordat Jan bij elk optreden aan zijn publiek had gevraagd op het programma te stemmen.”

Welke programma’s en BN’ers er de categorieën Gouden TelevizierRing voor beste programma, Sterren voor beste acteur, actrice, presentator en presentatrice, Gouden Stuiver en Aanstormend talent genomineerd worden, wordt later deze week bekend. Jayjay Boske hoopt in ieder geval dat zijn Expeditie Robinson erbij zit. ,,Al is het maar om Bertie te zien speechen in een mooie galajurk. Dat heeft ze toch verdiend? Ja, honderd procent!”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.