Netflix: van dvd’s opsturen naar eigen hitseries
Netflix is nog maar 4 jaar actief in op de Nederlandse markt, maar in thuisland Amerika viert de video on demand-dienst deze dinsdag alweer zijn 20-jarig bestaan. En zijn ster is nog altijd rijzende.
Hoe het begon
Marketingman Marc Randolph en programmeur Reed Hastings begonnen de dienst met het verhuren van dvd’s, een online videotheek. Klanten konden een film bestellen en kregen die per post thuisgestuurd. Dat deed Netflix op een opvallende manier: zonder leentermijnen of boetes. Mensen mochten zo lang lenen als ze wilden en zo vaak als ze wilden. Het was een succes, Netflix ging in 2002 naar de beurs en Randolph en Hastings werden schatrijk.
10 jaar later
10 jaar geleden gooide Netflix het roer om. De dvd verdween uit beeld en mensen konden online kijken op het moment dat het ze zelf uitkwam. Daarbij gebruikte Netflix hetzelfde principe als bij de dvd’s: voor een vast bedrag per maand konden mensen zien wat ze wilden, wanneer ze wilden, zo vaak als ze wilden. Het ‘bingewatchen’ werd geboren.
Lancering in Nederland
Netflix is op 11 september 2013 in Nederland gelanceerd. Het standaard abonnement kostte 8 euro per maand voor het onbeperkt streamen van films en series. En dat is nog steeds zo.
Gespot in Rotterdam (Hoogstraat). Frank Underwood voert blijkbaar ook campagne in Nederland. #HouseofCards pic.twitter.com/p6yUf0vQfd
— Metro (@Metro) March 8, 2017
Het Nederlandse aanbod bestond in het begin uit films als De Heineken Ontvoering, Komt een Vrouw Bij de Dokter en Gooische Vrouwen. Maar ook internationale series als Dexter en Family Guy waren te zien. Nederland was het zevende Europese land waar Netflix beschikbaar werd. Eerder was de dienst al te gebruiken in Finland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.
Netflix originals
De laatste jaren is er een nieuwe stap gezet met de Netflix Originals. Dit zijn producties die in opdracht van Netflix zijn gemaakt en waarvan de meeste exclusief te zien zijn via de streaming dienst. Enkele van de grootste successen zijn Narcos, Making a Murderer, Fargo, Orange is de New Black en House of Cards.
De eerste original
De eerste semi Netflix Original, producties die exclusief voor Netflix zijn gemaakt, was Arrested Development. De komedieserie bestaat uit 4 seizoenen en het laatste seizoen verscheen in mei 2013 op Netflix. Arrested Development begon niet als een Netflix Original. De eerste drie seizoenen werden in Amerika tussen 2003 en 2006 uitgezonden op Fox. Pas veel later kwam er een vierde seizoen die alleen op Netflix te zien was. Vandaar dat de serie het predicaat Netflix Original heeft gekregen.
Waar blijven de Nederlandse originals?
Netflix heeft wel Nederlandse films en cabaretvoorstellingen, maar nog geen Nederlandse originals. Dat is echter een kwestie van tijd, zegt vicepresident Todd Yellin. „Uiteindelijk gebeurt dat wel. Ik zou geschokt zijn als we het niet zouden doen. Nederland heeft veel verhalenvertellers”, aldus Yellin.
Steeds meer Netflixers
Netflix is met afstand het grootste platform voor video on demand in Nederland. Een op de drie Nederlanders heeft een abonnement op Netflix en dat aantal zal voorlopig wel groeien is de verwachting. In twee jaar tijd groeide het aantal abonnementen van 1,1 miljoen naar 2,3 miljoen. Op de gedeelde tweede plaats staan Videoland en RTL XL met beide ruim 300.000 abonnees.
Geboorte van het bingewatchen
Bij Netflix verschijnt een heel seizoen in een keer online. Bingewatchen wordt aangemoedigd doordat nieuwe afleveringen automatisch starten na de vorige. Het zijn vooral twintigers die massaal aan het bingewatchen zijn geslagen. Inmiddels kijken ze dagelijks zo’n 43 minuten naar online videodiensten. Gemiddeld wordt in Nederland 23 minuten per dag per op die manier naar films, series en documentaires gekeken. Dat was 2 jaar geleden nog 11 minuten. Zes op de tien Nederlanders kijken wel eens meer dan één aflevering van een serie achter elkaar. Twee jaar geleden deed nog ongeveer vijf op de tien aan bingewatchen.
Steeds interactiever
Netflix ontwikkelt zich nog steeds. Zo kwamen onlangs de eerste interactieve films en series. Kijkers kunnen zelf beslissen welke kant het verhaal op gaat. Of een personage vriendelijk of agressief is bijvoorbeeld. De aflevering die iemand ziet, kan anders zijn dan wat bij de buren op tv verschijnt.
Grootste verliezer
De grote verliezer van het hele verhaal is de verhuurketen Blockbuster. Die kon in 2000 Netflix kopen voor 50 miljoen dollar. Hastings werd uitgelachen door de top van het bedrijf. Inmiddels is Blockbuster failliet. Het kon niet meer concurreren met Netflix.