YouTube laat puberteit achter zich op VEED Awards
Het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam was zaterdag voor het derde jaar op rij decor voor Veed Festival. Bij uitverkochte meet en greets ontmoetten fans hun favoriete YouTubers en in de avond werden de beste videomakers bekroond tijdens een grote awardshow. Een hele happening die ieder jaar maar groter en professioneler wordt.
Dat de Youtube-industrie steeds omvangrijker wordt is aan alles te merken. Brachten in het eerste jaar nog geen 50.000 fans hun stem uit voor de Veed Awards, dit jaar werd er 750.000 keer gestemd. Het festival is over meerdere dagen uitgesmeerd en tijdens de fandag kunnen kijkers op meerdere locaties van alles beleven. Of het plafond al in zicht is? „Een awardshow in de Ziggo Dome is een mooi doel. Ik denk dat het kan’’, zegt Mert Ugurdiken, medeorganisator van het festival en YouTuber.
Volwassen
Veed werd enkele jaren geleden bedacht door een groepje Youtubers. „Zij vonden het belangrijk dat Nederland een goed evenement kreeg. We zijn ze gaan helpen met het opzetten van dit festival’’, zegt Omar Kbiri, medeorganisator van Veed. „Het is echt vanuit de Youtubers zelf gekomen.’’ Voor Ugurdiken, zelf met bijna 400.000 abonnees geen onverdienstelijk YouTuber, is het bijzonder om te zien dat Veed volwassen is geworden. „Het is supertof. Ik heb zelf net twee meet en greets gehad en dat blijft magisch. Het is misschien wel vetter dan ik had verwacht.’’
‘s Avonds werden in de Gashouder de Veed Awards uitgereikt. StukTV (1,4 miljoen abonnees) was één van de grote winnaars, maar ook Tim Hofman (die razendpopulair is met YouTube-kanaal #BOOS) ging niet met lege handen naar huis. Hij won de RTL Boulevard-award voor beste BN’er. Televisie en YouTube gaan tegenwoordig makkelijk hand in hand. „Ik geloof dat er een soort kruisbestuiving moet plaatsvinden. Daar ben ik nu bij de NPO heel erg mee bezig’’, aldus Hofman. „Het ouderwetse medialandschap met radio en televisie bestaat niet meer. Het is nu radio, televisie en internet.’’ Boulevard-presentator Luuk Ikink mocht de award aan Hofman uitreiken en ziet ook dat er dingen veranderen. „Het is een interessante wereld. YouTube is nu geen puber meer. Het platform wordt zo langzamerhand volwassen.’’
Productieteams
Natuurlijk zijn er nog YouTubers die op hun zolderkamer filmpjes in elkaar knutselen, maar achter de grote kanalen zitten hele productieteams. Daar kan superster Dylan Haegens, die naar huis ging met twee Veed Awards, over meepraten. De Limburger heeft 1,2 miljoen abonnees en werkt met een team van negen man. „Het wordt iedere dag groter. Op dit moment halen we met onze kanalen iedere maand twintig miljoen weergaven. Het is ongelooflijk.’’ Online video heeft volgens Haegens dan ook de toekomst. „Mensen die televisie kijken gaan iedere dag dood en mensen die Youtube kijken worden iedere dag opnieuw geboren, om het een beetje luguber te zeggen.’’
Ondanks de miljoenen views en duimpjes omhoog is Haegens als een kind zo blij met zijn gewonnen awards. „De views zijn leuk, maar het winnen van zo’n award is toch extra speciaal.’’ De prijzen worden dan ook ieder jaar belangrijker. „Voor mensen die met zoveel passie en overgave dingen maken is het belangrijk dat ze erkend worden, je ziet dat ze daar veel plezier uithalen’’, aldus Kbiri. „We hadden dit jaar trouwens meer stemmen dan de Televizier-Ring’’, voegt hij er graag nog even aan toe.
Dat Veed ook volgend jaar weer groter en beter zal zijn, is duidelijk. „We hopen op een mooie en kwalitatieve manier te mogen groeien. We doen het uiteindelijk voor de makers’’, besluit de trotse organisator na een lange, maar geslaagde dag.
Winnaars
Beste Channel: StukTV
Beste Mannelijke YouTuber: Dylan (Dylan Haegens)
Beste Vrouwelijke YouTuber: Joy (BeautyNezz)
Beste Beauty Channel: BeautyNezz
Beste Vlog Channel: Enzo Knol
Beste Nieuwkomer: Bibi
Beste Muziek YouTuber: Teske
Beste Gaming Channel powered by Vodafone: DagelijksHaadee
Beste Comedy Channel: Dylan Haegens
RTL Boulevard Award: Tim Hofman
Beste Prank Channel: StukTV