Hollywood doet nog steeds aan ‘whitewashing’
Ghost In The Shell is volgens critici het bewijs, Hollywood doet nog altijd aan whitewashing.
In Amerika is veel kritiek op scifi-drama Ghost In The Shell, die sinds vorige week zeer succesvol (zie de Top 3) in de Nederlandse bioscopen draait. Reden: de blanker dan blanke Scarlett Johansson speelt de hoofdrol van Major Kusanagi, die in voorgaande strips en films – Ghost In The Shell is een Japanse animeklassieker – ontegenzeggelijk Aziatisch was.
Of het in dit geval nu waar is of niet. Het zou zeker niet voor het eerst zijn dat Hollywood aan ‘whitewashing’ doet. Vooral in de jaren dertig, veertig, vijftig en zestig van de vorige eeuw was het schering en inslag. In westerns, een genre dat toen megapopulair was, kwamen bijvoorbeeld meestal indianen voor en die werden vrijwel altijd gespeeld door blanke Amerikaanse acteurs als Burt Lancaster (Apache uit 1954), Audrey Hepburn (The Unforgiven uit 1960) en Rock Hudson (Winchester ’73 uit 1950). The Moor Of Venice (Othello) is gespeeld door ontelbare blanke acteurs, ondanks het feit dat hij in het bronmateriaal van Shakespeare een donkerhuidige, Afrikaanse prins is die – o ironie – in een Europese samenleving vol vooroordelen over rassen leeft. In onderstaand fragment uit 1965 wordt hij gespeeld door de blanke Brit Laurence Olivier.
https://www.youtube.com/watch?v=F96DlM3N5KQ
Het zijn voorbeelden uit de oude doos, maar ook de afgelopen jaren waren keuzes voor rollen nog geregeld – op z’n minst – dubieus te noemen. Neem Argo (2012), de Oscarwinnende en op feiten gebaseerde politieke thriller van Ben Affleck waarin Affleck zelf gestalte geeft aan de Mexicaanse CIA-officier technische operaties Tony Mendez. In diezelfde film speelt de eveneens blanke Clea DuVall gijzelaar Cora Lijek, die in werkelijkheid half Japans was.
https://www.youtube.com/watch?v=w918Eh3fij0
Een paar jaar eerder speelde Liam Neeson, een Noord-Ier, in Batman Begins (2005) de rol van Ra’s al Guhl, die in de originele Batman-comics toch echt Arabische roots heeft. Laatste voorbeeld: in Drive (2011), het unaniem geprezen arthousedrama van Nicolas Winding Refn over een stuntman annex vluchtautochauffeur (Ryan Gosling) die verliefd wordt op zijn buurvrouw, braken de makers voor het gemak even met het bronmateriaal (een roman) door de roomblanke Carey Mulligan Gosling’s buurvrouw te laten spelen, in heb boek nog een Latijnse schone.
Ghost In The Shell-regisseur Rupert Sanders doet de kritiek overigens af als onzin. Hij stelt dat hij Johansson heeft gekozen op basis van haar jarenlange filmervaring en omdat ze de perfecte cyberpunk-uitstraling heeft. De regisseur noemt Johansson een van de beste actrices van haar generatie en is vereerd dat hij met haar mocht samenwerken. ‘Zelfs mensen die vertrouwd zijn met de originele anime en manga-reeks steunen haar omdat ze zo geweldig is’.