‘Enthousiaste Jinek oorzaak kijkcijferdip Humberto’
De kijkcijferdip van RTL Late Night wordt niet veroorzaakt door iets wat presentator Humberto Tan niet goed doet, maar door wat concurrent Eva Jinek juist wel goed doet. Dat zeggen mediadeskundigen.
De kijkcijfers van RTL Late Night blijven sinds de winterstop flink achter op die van Jinek, de talkshow van Eva Jinek. Zowel maandag als dinsdag ‘won’ Jinek van Tan, en woensdagavond trok laatstgenoemde zelfs bijna een miljoen tv-kijkers naar NPO 1, terwijl Humberto Tan op RTL 4 bleef steken op 577.000.
Is de kijker ‘Humberto-moe’, zoals dat heet, of is er toch iets anders aan de hand? Metro checkte het bij de mediadeskundigen.
„Ik weet vrijwel zeker dat dit grote verschil in kijkcijfers voor 100 procent de verdienste van Jinek is”, zegt schrijfster en mediakenner Marianne Zwagerman. „Die vrouw ontploft zo’n beetje van enthousiasme over dat ze weer mag beginnen. Zelfs mijn moeder zei: ‘wat een energie zit er in dat programma!’”
En terecht… Journalistiek vele malen beter dan Tan. Kan deze dame niet het hele jaar op de buis? @evajinek https://t.co/wbRCBoyGCW
— M¡©H€L V€®ΗO€V€π (@kruikie) January 12, 2017
Volgens Zwagerman zit dat wat er vaak ontbreekt bij Pauw, en waardoor mensen dan wel naar RTL Late Night kijken, nu wel in de show van Jinek. „Het is frisser, jonger en iets minder zwaar dan Pauw. Er is daardoor geen reden om door te zappen naar RTL 4.”
Andere agenda
Ook hoogleraar media- en cultuurwetenschappen Maarten Reesink denkt dat de kijkcijkferdip van RTL 4 niet komt door iets wat Humberto niet goed doet, maar juist door wat Jinek goed doet. „Het goede aan Humberto is dat hij een andere agenda probeert te volgen. Breder en minder zwaar dan Pauw. Jinek zei voor ze begon dat ze ook die andere agenda wilde volgen, waardoor ze dat nu beiden doen.”
Daar komt volgens Reesink bij dat mensen ook nieuwsgierig zijn naar Jinek. „Maar ik zou haar tekort doen als ik zeg dat mensen alleen naar haar kijken om te zien hoe zij het weer doet dit seizoen.” Om te spreken van ‘Humberto-moeheid’ is het volgens Reesink nog te vroeg. „Zoiets kan je na drie dagen nog niet zeggen.”
RTL laat via woordvoerder Eva Peters weten dat de zender zich in ieder geval geen zorgen maakt. „We maken ons geen zorgen, we zijn pas net weer begonnen. Daarnaast zien we dat we maandag en dinsdag flink beter hebben gescoord in de doelgroep 20-49.”