Erik Jonk
Erik Jonk Entertainment 23 nov 2016
Leestijd: 2 minuten

Steden blij met Glazen Huis, Sint en The Passion

Breda kijkt reikhalzend uit om na 2008 eind december voor de tweede keer Serious Request-stad te zijn. Dinsdag werden de dj’s voor 3FM’s Glazen Huis bekendgemaakt.

Steden willen dolgraag radio- en tv-evenementen hebben, zo blijkt. Hoe gaat dat en hebben ze er wat aan?

Serious Request

Voor Serious Request is dat duidelijk. In april moet je je als kandidaat aangemeld hebben, 175.000 euro kunnen betalen en een planning rond het event bedenken. Anneke de Vries van 3FM: „Wij bezoeken de steden vervolgens en bekijken bijvoorbeeld of een plein geschikt is voor veel bezoekers.”

Steden blij met Glazen Huis, Sint en The Passion
Serious Request in Breda, in 2008. / Ed Oudenaarden | ANP

Volgens wethouder Boaz Adank van Breda heeft het Glazen Huis een positieve invloed op de stad: „Het evenement trekt, zo bleek de afgelopen jaren, 70.000 tot 100.000 bezoekers per dag. Wij kijken ernaar uit om de bezoekers kennis te laten maken met onze gastvrije, bourgondische stad. Dit levert een spin-off op voor Breda, de inwoners en ondernemers. Initiatieven voor het goede doel zorgen voor energie in de stad, energie waarop we kunnen voortbouwen.”

Sinterklaasintocht

Maassluis haalde dit jaar de sinterklaasintocht binnen, simpelweg door een brief van burgemeester Edo Haan. Aan NTR, de omroep die de stad incognito bezocht, hoeft niets te worden betaald, maar organisatiekosten zijn voor eigen rekening (voor Maassluis was dat 350.000 euro). Woordvoerder Hjalmar Teunissen ziet alleen voordelen. „Zo’n 2,5 miljoen mensen zagen Maassluis op tv en in de stad waren 25.000 mensen op de been. We merken nu al dat mensen door de intocht speciaal naar de stad komen. Maasluis is op de kaart gezet.”

Steden blij met Glazen Huis, Sint en The Passion
De stoomboot kwam dit jaar in Maassluis aan. / Lex van Lieshout | ANP

The Passion

Amersfoort had in maart The Passion in huis. Circa 3,2 miljoen mensen zagen de uitzending over de lijdensweg van Jezus, 20.000 mensen waren er in de stad bij. Voor het tv-evenement was 225.000 euro opzijgezet, laat de gemeente weten (geen geld voor EO/KRO-NCRV). Al moesten er extra veiligheidsmaatregelen worden getroffen na de aanslagen op de luchthaven van Brussel, Amersfoort kijkt blij op The Passion terug. Uit onderzoek kwam naar voren dat mensen ‘Amersfoort veel mooier vinden dat zij eigenlijk dachten’. In horecagelegenheden gaven bezoekers gemiddeld 18 euro uit, in winkels 23 euro.

Steden blij met Glazen Huis, Sint en The Passion
Ellen ten Damme tijdens The Passion in Amersfoort. / Robin van Lonkhuijsen | ANP

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.