Interview: Halina Reijn in De Zevende Hemel
Hoofdrolspeelster Halina Reijn over De Zevende Hemel, een prachtig, muzikaal familiedrama van haar ontdekker Job Gosschalk.
Halina Reijn kon het even ‘niet aan elkaar knopen’, zoals ze het zelf zegt. Job Gosschalk, regisseur en tevens bekendste casting-director van het land, vroeg haar of ze mee wilde doen aan zijn nieuwe project: een dramatische film met een belangrijke rol voor bekende Nederlandstalige liedjes. De Zevende Hemel zou het gaan heten, een verhaal over liefde, dood in een uit elkaar gevallen horecafamilie. „Maar wat is het dan: een film of een musical?, vroeg ik.”
Een duidelijk antwoord kwam er niet. En aan de vooravond van de bioscooprelease kan Reijn nog steeds niet uitleggen wat De Zevende Hemel nu precies is. Wat ze wel kan uitleggen is waarom ze desondanks ‘ja’ zei. In de eerste plaats omdat ze dat eigenlijk altijd doet wanneer haar ontdekker Gosschalk („hij haalde me van de toneelschool, feitelijk heb ik mijn hele carrière aan hem te danken”) haar ergens voor vraagt. Ten tweede omdat ze zijn moed bewondert. „Ik hou van mensen die iets in hun hoofd hebben en het ondanks alle kritiek en bedenkingen van anderen gewoon gaan doen.”
Grote liefde
Reijn is, meer dan filmactrice, vooral vedette in het theater. Haar solovoorstelling La Voix Humaine is al acht jaar een groot succes, waarmee ze de halve wereld over reist. Volgend jaar speelt ze drie maanden in Londen, waar ze in het stuk Obsession van Ivo van Hove tegenspel biedt aan niemand minder dan Jude Law. „Filmen is niet mijn favoriete bezigheid. Te saai. Het is veel wachten en dat past helemaal niet bij mijn karakter. Toneel is mijn grote liefde, daar ben ik de hele tijd aan het werk. Bij film ben je een heel klein onderdeel van een gigantisch mechaniek. Bij toneel heb je invloed op alles. Maar bij het maken van De Zevende Hemel heb ik me geen moment verveeld. Ik was alleen maar zenuwachtig bezig met die liedjes en het script. En dat vind ik heel aangenaam, hoe gek dat waarschijnlijk ook klinkt.”
Zonder filter
En alle reserves uit de eerste alinea zijn na het draaien en het zien van het eindresultaat overigens als sneeuw voor de zon verdwenen. „Het is iets nieuws, iets puurs en het werkt. Voor mij gaat De Zevende Hemel over afscheid nemen. Dat thema wordt gevat op een manier die je pakt. Door het prachtige verhaal en de steengoede cast natuurlijk, maar ook, en niet in de laatste plaats, door de liedjes. Muziek komt anders dan andere kunstvormen recht in het hart binnen, zonder filter.”
Muziek komt zelfs dusdanig bij Reijn binnen dat ze het eigenlijk niet of nauwelijks kan verdragen. „Muziek is zo rauw en bepalend voor de sfeer. Van Rufus Wainwright of David Bowie word ik bijvoorbeeld helemaal gek, joh. Daar krijg ik suïcidale neigingen van. Ik vind het prachtig, en daarom hou ik het graag op afstand. Thuis heb ik nooit muziek opstaan, ik heb niet eens speakers. Eigenlijk kan ik ook niet gaan kijken als Carice (collega-actrice Carice van Houten is haar beste vriendin en heeft ook een muzikale carrière) optreedt. Dan moet ik zo hard huilen.”
Lachend: „Het enige waar ik wel eens naar luister is gangsta-rap. Omdat dat niet mijn wereld is, ik woon niet in een ghetto in L.A.”