Dick Maas’ monnikenwerk: leeuw is los in de stad
Bedenken dat een leeuw in Amsterdam een goed filmonderwerp is, is één. Maar dan moet je hem nog maken.
Dick Maas trakteerde Nederland al op spektakelstukken als De Lift, Flodder, Amsterdamned, Sint en Quiz en nu is zijn volgende film vanaf donderdag daar: Prooi. Drie miljoen euro had de filmmaker om een monnikenwerk af te leveren. Slechts drie miljoen. Maar ja, als je Dick Maas heet dan moet er wat gebeuren. Hoe zou het zijn als er een leeuw in een stad rondloopt, zo spookte door zijn gedachten. Hij sloeg zelf aan het schrijven en de ene na de andere gruwelijke en dan weer grappige scene vloeide uit zijn pen. Noem het horror om te lachen.
Maas’ idee stamt al weer van vijftien jaar terug, toen hij voor een Duitse producent zijn idee in Berlijn liet spelen. Met echte leeuwen en veel green screen, dat leek hem wel wat. Het hele idee belandde weer op de plank, maar de leeuw nooit uit zijn hoofd. In Shooting Star Filmcompany vond hij een partner om het avontuur toch aan te gaan. Unter den Linden werd vervangen door het Vondelpark.
Ingewikkeld dingetje
Een heidens karwei dus. „Een ingewikkeld dingetje”, zegt hij zelf met een leuke grijns. Maas had informatie over digitale trucageshots ingewonnen bij Erik-Jan de Boer, die met zijn werk voor Life of Pi een Oscar won. Per digitale scène zou een miljoen moet worden afgerekend en Maas maar drie scènes kunnen draaien… Einde verhaal. Besloten werd om naast een 3D-leeuw een animatronic te laten maken, een levensechte leeuw van honderd kilo en voorzien van 35 motortjes voor de bewegingen en mimiek. „Als die niet gelukt was, dat had ik een probleem”, zegt Maas. Hij kon echter aan de slag.
Prooi vertelt over een leeuw die een boerengezin verscheurt en vervolgens in Amsterdam belandt. Het dodelijke dier houdt onder meer huis in een tram, het Vondelpark, op een golfbaan en midden in de nacht in een universiteitsgebouw. Sophie van Winden als Artis-dierenarts Lizzy en Julian Looman als AT 5-verslaggever Dave spelen de meest prominente rollen, maar de Britse jager Jack (Mark Frost) moet de brullende gruwel vangen. De jager heeft één been door een eerdere confrontatie met een leeuw en begeeft zich in een karretje over de Amsterdamse grachten. Wie anders dan Dick Maas had zoiets kunnen bedenken?
Als dertig miljoen
„De film kostte drie miljoen en moest eruitzien als dertig miljoen”, vindt Maas, die zich neerlegde bij het Nederlandse budget. „Ik moet wedijveren met de Amerikanen die een paar honderd miljoen kunnen uitgeven en wordt daar ondanks het budget toch altijd mee vergeleken. Het werd toch goed door me overal mee te bemoeien en idioot goed voor te bereiden. Maar ik ben redelijk tevreden over Prooi, op een enkel dingetje na misschien.”
De eerste scène waarbij de animatronic in actie kwam, was in de tram van het GVB. Niet de eenvoudigste… „Ja, maar ik ben afhankelijk van zo’n GVB. Ik kan niet even bellen dat ik morgen een tram wil. Dat kost een maand voorbereiding.” Bijna alles werd in de hoofdstad zelf gefilmd en daar zijn nogal wat regeltjes. „Over het algemeen ging het wel hoor”, vindt Maas, „al werd de rode loper niet voor me uitgelegd. Bij een nachtelijke achtervolging moest een scooter wegens het geluidsniveau een elektrische zijn bijvoorbeeld en zo waren er telkens eisen. Heel prettig was het niet, maar ik vind wel dat je moet kunnen zien dat het Amsterdam is.”
Of Amsterdam nog hetzelfde is nu er een hongerige mannetjesleeuw huist, die moet Prooi vanaf donderdag maar gaan kijken. Om te schrikken en te schateren.